عملکرد گروه خودرویی در هفته‌ای که گذشت

0

اقتصادخودرو-در هفته گذشته گروه خودرویی نتوانست عملکرد هفته‌های گذشته خود را تکرار کند و بسیاری از نمادهای این صنعت بورسی در هفته‌ای که گذشته بازدهی منفی را رقم زدند، اما با توجه به اخباری که در رابطه با برجام و همچنین رفع تحریم‌های صنعت خودرو به گوش می‌رسد، اگر برجام احیا شده، قدر مسلم این صنعت بورسی می‌تواند بیشترین بازدهی را برای سهام‌داران خود به ارمغان بیاورد.

خودرو و بازدهی منفی

ایران خودرو که در چند وقت اخیر به عنوان لیدر بازار سهام شناخته می‌شود، در هفته‌ای که گذشت روند خنثی‌ای را به ثبت رساند، که این وضعیت نشان می‌دهد اخبار برجامی که حاکی از رفع تحریم‌های خودرویی بود دیگر اثر روانی خود را از دست داده و باید در میدان عمل اتفاقی رخ دهد تا خودرویی‌ها در ادامه بتوانند به رشد خود ادامه دهد.
این در حالیست که شرکت ایران خودرو در بورس تهران اوراق مرابحه 500 میلیارد تومانی منتشر کرد، این اوراق با نرخ سود 18 درصد، جهت تأمین مالی خرید مواد اولیه و قطعات مورد نیاز خودرو با نماد “صخود0411” در فهرست نرخ‌های بازار بدهی بورس اوراق بهادار تهران درج شده است، این اوراق 4 ساله و مواعد پرداخت سود آن هر 3 ماه یکبار است.

سایپا همچنان دنباله‌روی خودرو

سایپا که در هفته گذشته یک تغییر مهم را به خود دید و مدیرعاملش بعد از سه سال تغییر پیدا کرد، این روزها راه نماد خودرو را در بورس می‌رود و به نوعی دنباله‌روی رقیب سنتی خود شده است، خساپا نیز به مانند خودرو باید منتظر اخبار برجامی مثبت از وین باشد، تا بتواند، مسیر رشد را در پیش بگیرد،این درحالیست که دو خودروساز بزرگ این روزها با معضلات زیادی روبرو هستند و تا زمانیکه این مشکلات برطرف نشود.نمی‌توان انتظار سوددهی عملیاتی از خودروسازان داشت
از سوی دیگر خساپا که از گذشته در بورس تهران به عنوان خودروسازی شناخته می‌شد که به وضعیت سهام خود بسیار حساس بوده، اما طی این سال گذشته این وضعیت تغییر پیدا کرده بود، حال باید دید در دوره مدیریت جدید نارنجی پوشان جاده مخصوص به روال سنتی خود باز خواهند گشت یا اینکه همچنان روال فعلی خود را ادامه خواهند داد.

خاور و دومین افزایش پیاپی

ایران خودرو دیزل این روزها قوی‌ترین نماد خودروساز است، زیرا بعد از انجام دومین افزایش سرمایه نماد خاور انجام شد. این افزایش سرمایه 138 درصد از محل مطالبات حال شده سهامداران و آورده نقدی صورت گرفت. با این اقدام، سرمایه ایران خودرو دیزل از 3.636 با افزایش 5.000 هزار میلیارد تومانی به 8.636 میلیارد تومان رسید.
این افزایش سرمایه برای خروج نماد خاور از شمولیت 141 قانون تجارت، اصلاح ساختار مالی و تسویه تسهیلات مالی دریافتی انجام شده است، از سویی در روز چهارشنبه نماد خاور به تابلوی معاملاتی بازگشت و با صف خرید 150 میلیون سهمی روبرو شد، می‌توان گفت، این روزها نماد ایران خودرو دیزل قوی‌ترین نماد خودرویی محسوب می‌شود و به نظر می‌رسد در هفته آتی نیز این نماد خودروساز همچنان می‌تواند به روند رو به رشد خود ادامه دهد و بازدهی مناسبی را نصیب سهام‌داران خودرو کند.

آیا خدیزل راه خاور را خواهد رفت؟

سازمان بورس مجوز افزایش سرمایه 700 درصدی شرکت بهمن دیزل از محل سود انباشته به منظور اصلاح ساختار مالی را صادر کرد. بر این اساس سرمایه نماد خدیزل از 100 با افزایش 700 میلیارد تومانی به 800 میلیارد تومان افزایش خواهد یافت.با توجه به سابقه نماد خاور در افزایش سرمایه به نظر می‌رسد، خدیزل نیز می‌تواند این راه طی کند و بازدهی خوبی را برای سهام‌داران خود ایجاد کند.

روند نزولی خزامیاد و خپارس

دو نماد پارس خودرو زامیاد به عنوان دیگر خودروسازان بورسی به مانند دو نماد لیدر این گروه یعنی ایران خودرو و سایپا، نزولی بود، در چنین شرایطی به نظر می‌رسد در هفته گذشته پول‌های هوشمند از نمادهای این صنعت بورسی خارج شده‌اند، حال اگر کلیت بازار سهام در روند صعودی قرار بگیرد، این نمادها نیز می‌توانند، مسیر رشد را در پیش بگیرند، حال باید دید در این زمینه چه اتفاقاتی رخ خواهد داد.

قطعه‌سازان در سراشیبی نزول

قطعه‌سازان حاضر در بورس نیز بعد از چند هفته خوب، در هفته‌ای که گذشت زیان بیشتری را به نسبت نمادهای خودروساز به سهام‌داران خودرو تحمیل کردند، به نظر می‌رسد آن‌ها وارد یک اصلاح کوتاه مدت شده‌اند تا انرژی لازم برای رشد بیشتر را کسب کنند، در حال حاضر قطعه‌سازان برای رشد مستمر نیاز به اخبار بنیادی دارند، تا بتوانند به پشتوانه آن‌ها بالا بروند، در غیر این صورت نمی‌توان رشد قابل توجهی را برای دست از نمادها متصور بود.
محرک جدید برای رشد خودرویی‌ها
در هفته جاری همچنین خبری درباره موافقت کمیسیون تلفیق بودجه با واردات ۵۰ هزار خودرو در سال آینده منتشر شد که می تواند در گروه خودرویی تاثیر گذار باشد.زیرا طبق قانون این خودروها باید با ارز بدون منشا داخلی واردات شود، یعنی شرکت های قطعه سازی و خودروسازی که صادرات دارند می توانند از آن ارز برای واردات خودروهای خارجی استفاده کنند.همین مسئله می تواند حاشیه سود شرکت ها را بالا ببرد و خودروسازی ها از زیان خارج شوند و قطعه سازان هم سودساز شوند.

 

لینک کوتاه خبر : https://eghtesadkhodro.com/?p=10278

توسط کامیار زین العابدینی
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.