لوکس‌های بلاتکلیف همچنان خاک می‌خوردند!

0

اقتصادخودرو-اگر شما هم جزو آن دسته از کسانی هستید که وضعیت اقتصاد حال و آینده را از بازار خودرو دنبال و تحلیل می‌کنید و وضعیت قیمت‌ها شما را نگران کرده، باید بدانید که حق دارید و این موضوع عجیبی نیست. احتمالا شما خود را با روز قبل و سال قبل مقایسه می‌کنید و تحلیل قدرت خرید‌تان را می‌سنجید. دارایی‌هایتان جلوی چشم‌تان آب می‌رود و کاری از دست‌تان برنمی‌آید، جز آن که نقدینگی‌تان را تبدیل به چیزی کنید که در بازار مدام بالا می‌رود.
بخشی از وضعیت بازار خودرو، پای در گمرک دارد و خودروهای دپو شده و بخشی در درهای بسته و بخش‌ بزرگ‌تر در مشکلات کلان و درهای بسته شده بر روی آن دارد. اما عده‌ای هستند که اموال‌شان در گمرک معطل مانده و معتقدند می‌توانند بازار را با خروجی آن تکان بدهند و وضعیت قیمت‌ها را تکان بدهند و بازار را از وضعیت کنونی نجات دهند.

زیر و رو شدن واردات خودرو در سال 97

وضعیت واردات خودرو از سال ۹۷ یک‌باره زیر و رو شد و قرار شد برای ممانعت از خروج ارز، درهای کشور را به روی خودروهای خارجی ببندیم. این تصمیم هم‌زمان شد با حضور ۱۲ هزار و ۷۰۰ خودرویی که اجازه ورود داشتند و اتفاقات گمرک ایران هم آمده بودند، اما مجوز خروج نداشتند.
به گفته مهدی دادفر، دبیر انجمن واردکنندگان خودرو، از بیش از ۱۲ هزار و ۷۰۰ خودرویی که از سال ۹۷ در گمرکات کشور وجود داشته حدود ۱۲ هزار خودرو ترخیص شده‌ است. و حالا باید تکلیف ۲ هزار و ۸۷۳ خودرو در گمرکات مشخص شود. به گفته او، به دلیل آن که خودروها ثبت سفارش نشده‌اند، اجازه ترخیص به آنها داده نمی‌شود.
دبیر انجمن واردکنندگان خودرو همچنین گفته است: حدود ۷۰۰ خودرو در گمرکات باقی مانده است که قبل از ثبت سفارش، وارد کشور شده بودند تا همزمان با ورود به گمرک مجوز ثبت سفارش دریافت کنند.

وضعیت پیچیده بازار خودرو

بازار خودرو یکی از بحث‌برانگیزترین بازارها در همه سال‌ها بوده است. یک سوی ماجرا، به وضعیت صنعت خودرو در ایران باز می‌گردد. صنعتی که اگرچه تحت نظارت وزارت صمت است و وزیر آن موظف به حمایت و نظارت بر صنایع دیگری است، اما در همه سال‌ها و دوران می‌توان تاکید کرد که وزیر صمت بیش از همه وزیر خودرو بوده است و سیاست‌گذاری در این بخش حتی پایه‌های وزارت را سست و یا پایدار کرده است.
اگر حتی به جلسه دفاع وزرای صمت دقت کنید، همه مباحث حول خودرو می‌چرخد. این صنعت، چنان شریان حیاتی است که سیاست‌های کشوری را تحت تاثیر قرار داده و مدام درهای واردات را برای تقویت آن بسته‌اند. صنعتی که نه از نظر کیفیت و نه از بعد قیمت نتوانسته رضایت مشتریان را جلب کند. حتی تولیدکنندگان نیز خود از خودروهای خارجی استفاده می‌کنند و در همان حال حامی منافع تولید ملی هستند.
بعد از گذشت تقریبا سه سال از محدودیت واردات، مجلس عزم خود را جزم کرده و تلاش می‌کند تا درها را باز کند، آن هم به شرط عدم خروج ارز از کشور. یک سوی ماجرا نیز موضوع حل خودروهایی است که پیش‌تر وارد شده‌اند و در حال خاک خوردن در گمرکات هستند. در همان حال تولید کنندگان از وضعیت ممنوعیت ورود خودروهای خارجی دفاع می‌کنند و این را عاملی برای تقویت تولید داخلی می‌دانند. البته این تقویت را زیر حمایت دولتی می‌خواهند. حمایتی که تنها محدود به ممنوعیت ورود خودروهای خارجی نمی‌شود و نیازمند دریافت یارانه و نقدینگی نیز می‌شود.
به گفته دادفر، بیش از ۲ هزار خودرو دارای پرونده قضایی هستند و این خودرو‌ها به شرط دریافت حکم قضایی ترخیص خواهند شد.

بالا زدن آستین‌ها برای تعیین تکلیف‌ خودروهای دپویی

وضعیت خودروهای دپویی، مجلس و قوه مجریه را به تلاش دو سویه واداشته تا این مشکل را حل کنند، به همین دلیل، دو ماه قبل با دستور رئیس جمهور مقرر شد گمرک جمهوری اسلامی ایران، پیش‌نویسی تهیه کند و پیشنهادات خود را به وزارت اقتصاد و دارایی ارایه دهد تا در هیات دولت مطرح و بررسی شود.
براساس آمار گمرک، ۲۲۴۹ دستگاه خودرو باید تعیین تکلیف شود و این گره‌ای است که ظاهر در هیات وزیران باید باز شود. وضعیت خودروهای خارجی، چه آنها که این سوی مرز خاک می‌خورند و چه آنهایی که امید دارند بازار را فتح کنند و شانسی برای ورود به بازار ایران داشته باشند، شبیه یک طناب کشی میان موافقان و مخالفان واردات است.
وضعیت فعلی نشان می‌دهد که مخالفان تاکنون برنده بوده‌اند و هر بار کورسوی امیدی پیدا می‌شود، یا به سرعت خاموش می‌شود و یا در پیچ و تاب تصمیم‌گیری‌های کلان می‌ماند تا زمانی دوباره برای اعلام وجود پیدا کند و نفسی برای حیات بکشد.
با وجود دستور رییس جمهوری برای تعیین تکلیف خودروهای دپویی و سرمایه‌ای که راکد و بلاتکیف مانده و همچنین، تهیه شروط گمرک، اما تصمیم نهایی هنوز اتخاذ نشده و بازار پر تب و تاب گاز می‌دهد. این تصمیم می‌تواند نور امیدی باشد تغییراتی اندک و جزیی در بازار خودرو و شاید یک گام به جلو برای آزادی واردات خودرو.

 

لینک کوتاه خبر : https://eghtesadkhodro.com/?p=9862

توسط کامیار زین العابدینی
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.