مالکان خودروهای لوکس به خط شدند

0

اقتصادخودرو-دولت قصد دارد، که از مالکان خودروهای بالای یک میلیارد تومان، مالیات بگیرد و در این کار بسیار مصمم است. برای این کار نیز ارسال پیامک برای این مالکان را آغاز کرده است. بر اساس اعلام سازمان امور مالیاتی اگر مالکان خودروهای لوکس مالیات خودروی خود را نیپردازند، در زمان فروش آن‌ها با جریمه سنگینی روبرو خواهند شد.
زیرا اگر مالکان مالیات را ندهند، در زمان نقل و انتقال خودرو باید مفاصا حساب مالیاتی را پرداخت کنند، که طبیعتا با پرداخت جریمه نیز همراه خواهد بود. بر طبق محاسبات انجام شده ۵۵۰ هزار خودرو مشمول مالیات خودروهای لوکس شدند که جمع مالیات محاسبه شده نیز ۵۶۰۰ میلیارد تومان است.
بر این اساس، مالیات خودرو‌های ۱ تا ۱.۵ میلیارد تومانی یک درصد قیمت، خودرو‌های ۱.۵ تا ۳ میلیارد تومان، ۲ درصد وخودرو‌های بیش از ۴.۵ میلیارد تومان، ۴ درصد تعیین شده است. این اقدام دولت را باید آغاز مرحله مالیات ستانی بزرگ دانست که در بودجه ۱۴۰۱ تدارک دیده شده است، زیرا بر اساس برآورد و پیش‌بینی دولت، در سال آینده باید، حدود ۵۲۷ هزار میلیارد تومان درآمد مالیاتی وصول شود، حال باید دید در عمل آیا این عدد، محقق خواهد شد.
این در حالیست که کارشناسان صنعت خودرو معتقدند، گرفتن مالیات از خودرو‌های لوکس با عدالت نیز تطابق ندارد، در حال حاضر خودرویی که بالای یک میلیارد تومان قیمت دارد، قیمتش در سه سال گذشته یک سوم نرخ امروز آن است و این بالا رفتن قیمت به دلیل افزایش تورم است، بنابراین صاحب کالا سرمایهاش افزوده نشده است.
بلکه این ارزش پول ملی ماست که پایین آمده که در مقابل آن قیمت همه چیز از جمله خودرو بالا رفته، بنابراین اینکه ما بخواهیم از این افراد مالیات بگیریم بدون آنکه خود افراد باعث بالا رفتن درآمدشان شده باشند، به هیچ عنوان عادلانه نیست.
از سویی باید به این نکته اشاره کرد که این سازوکار مالیاتی به هیچ عنوان نمی‌تواند اثری در بازار داشته باشد و یا به نوعی این کار باعث شود بازار خودرو با کاهش قیمت روبرو می‌شود، یا این تصور به وجود آید که با اخذ مالیات از خودرو‌های لوکس فضای دلالی و سوداگری در بازار از بین برود، بازار خودرو با این اقدامات سروسامان نخواهد گرفت و به هیچ عنوان با چنین موضوعاتی قیمت خودرو اصلاح نمی‌شود.
به بیان دیگر خودرو امروز از کالایی مصرفی به سرمایه‌ای تبدیل شده و با توجه به وضعیتی که دولت در بازار خودرو به وجود آورده، این بازار برای کسانی که برای حفظ ارزش پول خود خودرو خریداری می‌کنند، بازار بسیار ایده‌آلی است و سود تضمین شده‌ای به سرمایه گذاران خود خواهد داشت. از سویی این موضوع نیز باید در نظر گرفته شود، تا زمانیکه قیمت‌گذاری دستوری در بازار خودرو ادامه باید، با هیچ سازوکاری بازار خودرو اصلاح نخواهد شد.

 

لینک کوتاه خبر : https://eghtesadkhodro.com/?p=10073

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.