نحوه صحیح خصوصی‌سازی ایران‌خودرو و سایپا چیست؟

0

اقتصادخودرو-کارشناسان صنعت خودرو معتقدند، واگذاری چند درصد از سهام ایران‌خودرو و سایپا توسط دولت به هیچ عنوان دردی از این شرکت‌ها دوا کند، در وهله اول دولت باید تکلیف سهام تودرتوی این دو شرکت را مشخص کند، درسال‌های گذشته علیرغم اینکه به اصطلاح سهام این دو خودروساز واگذار شده، اما عملاً این اتفاق رخ نداده است.
به نوعی شرکت‌های زیرمجموعه ایران خودرو و سایپا سهام خود را خریده اند و خصوصی سازی در واقع انجام نشده، در حال حاضر نیز دولت حرف اول و آخر را در صنعت خودروسازی می‌زند، حال اینکه بخواهند چند درصد از سهام را نیز به صورت بلوک مشترک واگذار کنند، به هیچ عنوان در وضعیت خودروسازان تاثیر نمی‌گذارد.
سهام زیرمجموعه این دو شرکت مورد اعتراض نهاد‌های نظارتی و همچنین مجلس است، در گزارش تحقیق و تفحص از صنعت خودرو نیز توسط کمیسیون مشترک مجلس، به این قضیه اشاره شده بود، با این تفاسیر با وجود این سهام درحال حاضر دولت هیئت‌مدیره و مدیریت خودروسازان را نیز تعیین می‌کند، بنابراین باید این سهم‌ها تجمیع شده و به صورت بلوکی در اختیار خریدار قرار داده شود، یا اینکه آن‌ها به شرکت مادر منتقل شوند و به یکباره شرکت خصوصی شود.
از سویی جرات و جسارت خصوصی‌سازی در نزد دولت نیست، دولت ترس و واهمه دارد بعد از واگذاری چه اتفاقی رخ خواهد داد، این درحالیست خصوصی سازی باید گام به گام باشد و بر روی آن نظارت صورت گیرد، دولت باید مدیریت را واگذار کند، اما حق حاکمیت را همچنان در دستان خود داشته باشد.
همچنین باید از فردی که خودروسازان را تحویل می‌گیرد، برنامه خواست که با سیاست‌های کلان صنعتی کشور نیز تطابق داشته باشد و همزمان نیز نظارت صورت گیرد، وظیفه دولت این نیست که مدیرعامل و یا قیمت خودرو را تعیین کند بلکه دولت باید نظارت و برنامه راهبردی صنعت خود را تدوین کند و آن را پیگیری نماید.

 

لینک کوتاه خبر : https://eghtesadkhodro.com/?p=10950

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.