نقش قطعه سازان در تولید خودرو

عضو هیئت رئیسه انجمن همگن قطعه سازان خودرو کشور گفت: قطعه سازان نقش بسزایی در تولید خودرو دارند که بیشترین داخلی سازی آن در کشور انجام شده است.

0
اقتصادخودرو-بسیاری از کارشناسان فنی صنعت خودرو می‌گویند: ۷۵ تا ۸۰ درصد هزینه یک خودرو را قطعات تولیدی آن تشکیل می‌دهد، این در حالیست که به گفته آن‌ها کیفیت خودرو تابع قطعات مصرفی است؛ بر این اساس، برای ارتقای کیفیت خودرو‌های داخلی باید کیفیت قطعات مصرفی را افزایش داد که لازمه این امر نیز نظارت دقیق بر روند تولید قطعه در کشور است.
 ارزیابی کیفی خودروسازان بر قطعات به کار رفته در خودرو، توقع ارتقای کیفی خودرو‌های تولیدی را در مشتری بر می‌انگیزد این در حالیست که در برخی مواقع خودروسازان به منظور جلوگیری از توقف خطوط تولید به ناچار از قانون ارفاقی استفاده کرده و قطعات معیوب را به امید برطرف شدن این اشکالات در تعمیرگاه‌های مجاز و در دوران ضمانتنامه (گارانتی) روی خودرو‌ها نصب می‌کنند که این امر علاوه بر افت کیفی خودرو، خدمات پس از فروش و قطعه را نیز با مشکل مواجه می‌کند.
آقای امیر حسین جلالی ، با اشاره به نقش قطعه سازان در تولید یک خودروی کامل، گفت: خودرویی که ۷۰ درصد آن داخلی سازی شده است نشان از فعالیت مثبت قطعه سازان در تولید آن دارد.
عضوهئیت رئیسه انجمن همگن قطعه سازان خودرو کشور گفت: پژو ۲۰۶، پژو پارس، سمند، شاهین و تارا از جمله خودرو‌هایی هستند که قطعه سازان بیشترین نقش را در تولید آن داشتند، زیرا این خودرو‌ها بیشترین داخلی سازی را داشته اند و برای این داخلی سازی، نیاز به همکاری قطعه سازان بوده است.
جلالی افزود: در تولید یک خودروی با کیفیت موارد زیادی دخیل است که از جمله می‌توان به معماری و طراحی بن سازه اشاره کرد؛ مسئله مهم، دیگر این است که این خودرو چه زمانی طراحی شده است.
آقای آرش محبی نژاد دبیر انجمن صنایع همگن قطعه سازی نیز گفت: تعهدات یک طرفه قطعه ساز در قبال خودروساز رعایت می‌شود، اما تعهد خودروساز که پرداخت به موقع مطالبات قطعه ساز است؛ انجام نمی‌شود، این درحالی است که هیچ گونه جریمه و تبعات برای خودروساز ندارد.
محبی نژاد با اشاره به اینکه، قطعه سازان در تامین نیاز‌ها و تولیدات روزمره مشکل داشته و توانایی دریافت مطالبات از خوردوسازان را ندارند، افزود: در چنین شرایطی اولویت مهم تولیدکنندگان بحث تحقیق و توسعه و طرح نخواهد بود. انتظار حداقلی ما از خودروسازان برنامه تصویه مطالبات معوق را برای قطعه سازان روشن کنند، هم اکنون به دو خودروساز که چندهزار میلیارد تومانی ضرر می‌کنند و توان باز پرداخت مطالبات قطعه سازان را ندارند. براین اساس قطعه‌سازان نیز برنامه‌ای هم در دست برای دریافت مطالبات ندارند، استمرار فعالیت قطعه سازان با ابهام مواجه است و چشم انداز مشخصی نداریم.
سیامک مقتدری، عضو هیئت مدیره انجمن صنایع همگن قطعه سازان ایران، در خصوص خودروساز شدن قطعه سازان، گفت: بحثی که وجود دارد، خودروساز شدن قطعه سازان نیاز به الزاماتی دارد که در صورت فراهم شدن آن‌ها می‌توان روی قطعه سازان برای خودروساز شدن، حساب کرد.
عضو هیئت مدیره انجمن صنایع همگن قطعه سازان ایران افزود: یکی از مهمترین الزامات برای خودرو بحث سرمایه گذاری است. برای خودروساز شدن نیاز به سرمایه گذاری زیاد است و به دنبال آن با ایجاد این سرمایه گذاری می‌توانیم تا حدودی روی خودروساز شدن قطعه سازان حساب کرد.
مقتدری گفت: اگر بحث سرمایه گذاری را کنار بگذاریم، بحث به روز بودن نیز بسیار پررنگ است. اگر قطعه سازان بخواهند خودروساز شوند نیاز است تا به روز شوند، در غیر این صورت از مدل‌های قبلی استفاده می‌کنند و تغییری در صنعت خودرو رخ نخواهد داد.
وی ادامه داد: اینکه مدل قدیمی را بخواهیم تحویل دهیم تحولی در این صنعت ایجاد نخواهد شد و این بازار مرتفع نمی‌شود. برای خودروساز شدن نیاز است با خودروساز‌های خارجی در ارتباط باشیم. دانشی که اکنون در صنعت خودرو داریم قدیمی است و با دانش فنی که اکنون داریم نباید قطعه سازان را در این موقعیت قرار دهیم.
عضو هیئت مدیره انجمن صنایع همگن قطعه سازان ایران گفت: با وجود اینکه قطعه سازان دوست دارند که خودروساز شوند، اما این کار اکنون شدنی نیست و در این جایگاه قرار نداریم. بحث قرار داشتن در زنجیره تامین خودروسازان مطرح بین المللی منتفی است.
مقتدری با بیان اینکه اکنون قطعه سازان با خودروسازان در ارتباط هستند، گفت: این ارتباطی که اکنون وجود دارد بسیار محدود است و در خصوص تعامل و همکاری‌های فناوری (تکنولوژی) و دانش فنی ارتباطات همچنان وجود دارد.
به گفته کارشناسان صنعت خودرو، انتقال دانش مانند کالا نیست که از گمرک مشهود باشد، انتقال دانش جزو دارایی‌های نامشهود است که صنعت قطعه سازی همچنان از آن استفاده می‌کند. درست است که دانش فنی اکنون بین دیگر کشور‌ها مبادله می‌شود، اما همچنان کم است.
 متاسفانه در کشور توان اینکه بخواهیم خودرو بر اساس دانش فنی طراحی کنیم، نداریم. اگر قطعه ساز خودروساز شود، از بن سازه (پلتفرم) قدیمی استفاده می‌کنند و همچنان از دیگر خودروساز‌ها عقب‌تر خواهیم بود.

 

لینک کوتاه خبر : https://eghtesadkhodro.com/?p=36159

منبع صداوسیما
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.