نگرانی تازه‌واردهای صنعت خودرو دنیا

استقبال نه‌چندان خوب از سهام شرکت پلستار در بازار بورس باعث نگرانی شرکت‌های تازه‌وارد در صنعت خودرو شده است.

0

اقتصادخودروپلستار، که زیرمجموعه‌ شرکت سوئدی ولوو است و محصولات الکتریکی تولید می‌کند، ۹ روز پیش سهامش را در بورس عرضه کرد. این شرکت توانست ۸۹۰ میلیون دلار سرمایه جذب کند. اما ارزش سهامش، که در روز اول عرضه ۱۶ درصد بالا رفته بود، در معاملات روز بعد ۱۵ درصد سقوط کرد.

در دو سال گذشته بازار بورس از سهام خودروسازان تازه‌وارد که ماشین‌ الکتریکی تولید می‌کنند، استقبال خوبی کرده است. منطق بازار این بود که جهان به‌سرعت به طرف استفاده از ماشین‌های الکتریکی حرکت می‌کند و به همین دلیل خرید سهام شرکت‌هایی که این ماشین‌ها را می‌سازند، سرمایه‌گذاری امنی است.

اما وضعیت اقتصادی در ماه‌های گذشته باعث شده تا سرمایه‌گذاران در اعتماد به آینده خودروسازان تازه‌وارد تردید کنند. تورم بالا و کمیابی مواد اولیه ماشین‌های الکتریکی را گران‌تر و روند تولید را مختل کرده است. از طرف دیگر قدرت خرید مردم کمتر شده و ریسک‌پذیری آنها برای اعتماد به یک نام تازه کاهش پیدا کرده است.

در این شرایط سرمایه‌گذاران ترجیح می‌دهند پول خود را به شرکت‌هایی بدهند که سابقه بیشتری در تولید خودرو دارند و از شرکت‌های جدیدی که هنوز محصولات‌شان به تولید انبوه نرسیده دوری کنند.

این تردید شرکت‌های زیادی را به دردسر انداخته است. ارزش سهام ریویان، خودروساز آمریکایی، که قصد دارد وانت الکتریکی تولید کند، نسبت به روز اول عرضه در پاییز گذشته ۶۴ درصد پایین آمده است. ارزش سهام شرکت ارایوال هم ۹۰ درصد کمتر شده است.

با این حال ارزش این شرکت‌ها به نسبت خودروسازان باسابقه هنوز بالا است. ارزش ریویان در بازار بورس ۲۶ میلیارد دلار است و شرکت آمریکایی لوسید ‌۳۱ میلیارد دلار برآورد شده است. هر دو خودروساز محصولات خود را به صورت محدود به‌تازگی به بازار عرضه کرده‌اند. برای مقایسه ارزش فورد در بازار بورس ۴۸ میلیارد دلار است.

لینک کوتاه خبر : https://eghtesadkhodro.com/?p=25212

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.