هزار توی رسیدن به معاینه فنی ، از اجاره کاتالیست تا عکاسی فرمالیته

0

اقتصادخودرو-دقیقا برای تک‌تک ما یک دردسری است این معاینه فنی سالانه. اگر نروی که دوربین‌های شهر چهارچشمی ایستاده‌اند و عین عقاب تیز چشم، هر لحظه تحت نظری و ۵۰ هزار تومان ، ۵۰ هزار تومان جریمه‌ات می‌کنند. اگر هم بروی، هزار و یک عیب روی چهارچرخ‌ات می‌گذارند و باز هزینه است و هزینه برای جلب رضایت و صدور یک تاییدیه برای صحت و سلامت خودرو. البته همیشه راه‌های کنارگذری وجود دارد که فقط هزینه را بالا می‌برد، در عوض برگه معاینه فنی را با هزینه‌ای کمتر از تعمیر و اصلاح خودرو دریافت می‌کنید.

احضار چهارساله‌ها برای معاینه فنی

همه آن‌ها که برای معاینه فنی به مرکز بیهقی آمده‌اند، بعد از ورود از در اصلی و ورود به محوطه، پشیمان شده‌اند و می‌خواهند باز گردند. تابلو نوشته است که از اینجا یعنی همان‌جا که همه ما ایستاده‌ایم آن هم در دو صف کنار هم، حداقل دو ساعت معطلی دارد. خیلی زمان طولانی است و البته خسته کننده، اما راه پس و پیش را بسته‌اند. مگر جلوتر راه باز شود، راه خروج به سختی باز شود، برای آن هم حداقل باید نیم ساعتی صبر کرد. راه وقتی باز می‌شود که از جلوی خط که حتما بخش آخر معاینه فنی است، چند خودرویی بررسی شوند، تا ما گامی به پیش بگذاریم.
یکی از کارمندان مرکز، میان خودروها می‌چرخد، می‌رود و می‌آید و مثلا می‌خواهد نظم بیشتر برقرار کند. همه سوال‌شان این است که این مرکز هیچ وقت این میزان شلوغ نبوده؟ اصلا برای همین خلوتی معروف شده است. چرا وضع این قدر خراب است؟ کارمند مسوول همان طور که حسابی دست‌ها را تکان می‌دهد و با فریاد می‌گوید: «برو برو، حالا شما، نه نه، صبر کن بعد»، جواب می‌دهد که چهارساله‌هایی که تا کنون معاف از معاینه فنی بوده‌اند، احضار شده‌اند و حالا مراکز شده است این وضع و اوضاع که می‌بینید.» واقعیت این است که اوضاع خیلی شلوغ است. آن قدر که ایستادن در صف از ساعت ۱۲.۳۰ دقیقه شروع شده است و ساعت دو، هنوز به هیچ جای مشخصی نرسیده است. هنوز هیچ کدام از ما منتظران هنوز سقف‌های آبی سالن تست معاینه فنی را نمی‌بینیم.

هیچ کس به تعیین وقت اینترنتی اعتقادی ندارد

از آن سالی که تعیین وقت قبلی و اینترنتی به گزینه‌های معاینه فنی اضافه شد، هر سال از قبل محل و زمان و ساعت را تعیین می‌کردم و راس ساعت آنجا حاضر می‌شدم و کار در چشم بر هم زدنی انجام می‌شد، صف طولانی بود، اما تنها برای کسانی که تعیین وقت اینترنتی اعتقاد نداشتند. این بار همه گفتند وقت گرفتن نمی‌خواهد، بیقهی است چنان خلوت است که نیم ساعته کار تمام می‌شود، اما حالا سه ساعت است در صف هستیم. کارمند معاینه فنی می‌رود و می‌آید و سراغ وقت اینترنتی‌ها را می‌گیرد، هیچ کس صدایش درنمی‌آید. از میان این جمعیت که خیلی‌ها با خودروهای شیک و مدل بالا هستند و همه پشت فرمان و در انتظار، در حال بازی با گوشی‌ها هوشمند هستند و رنج سنی هم بین ۲۵ تا ۵۰ سال است، هیچ کدام موضوع تعیین وقت اینترنتی را خبر ندارند. چند نفری هم می‌گویند: «صف است دیگر. همیشه و همه جا صف ایستاده‌ایم، این هم یکی دیگر.» چند نفری هم می‌گویند اعتقادی به ماجرا ندارند و حس کرده‌اند دردسر اضافه درست کردن است. ساعت نزدیک ۴ است و دقایقی دیگر ممکن است وارد سالن تست خودرو شویم.

راه‌های میان‌بر برای معاینه فنی

در سالن باید خودرو را گذاشت و رفت. دستگاه‌ها و کارشناسان بالا و پایین می‌کنند و بعد کاغذی دستت می‌دهند. می‌پرسی :«تایید شد؟» اشاره می‌کنند به اتاقکی که نتیجه نهایی را به دستت می‌دهد با ایرادات. چهار نفر تاییدیه می‌گیردند و دو نفر رد می‌شوند. سری بعدی ممکن است این اعداد برعکس شود. گیر کار، اگزوزی است که نشتی دارد. این مهم‌ترین است. کار می‌کشد به تعمیر کارو مکانیک اول از همه می‌گوید: «چرا رفتی معاینه فنی؟» جواب مشخص است قانون است و نداشتن هر یک روز معاینه فنی، ۵۰ هزار تومان جریمه دارد. البته دوربین‌هایی هستند که این جرایم را ثبت نمی‌کنند. مثلا مواردی بوده که ظرف یک سال، فقط ۵ یا ۶ بار جریمه شده است، در حالی که ۵ روز هفته خیابان‌ها بالا و پایین کرده است و یا راننده‌ای که می‌گفت ۵ ماه تاخیر در گرفتن معاینه فنی داشته و حتی یک اس ام اس جریمه نیز دریافت نکرده است. آقای مکانیک اما می‌گوید: «هزینه‌اش ۲۰۰ هزار تومان است.» گویا آشنایی در یکی از مراکز دارد. آقای آشنا خودروی شما را می‌برد، از مرحله عکس رد می‌کرد تا شما ثبت شوید و بعد برگه را دست‌تان می‌دهد. چندتایی از مشتریانش مشتری همان آقای آشنا هستند. به دلیل آن که هر بار معاینه فنی خرج زیادی روی دست‌شان می‌گذارد.
زیر و روی خودرو را بازدید می‌کند و نشتی را پیدا می‌کند و سر تا سر جوش می‌دهد، اما مشکل دیگر کاتالیست است. کاتالیست پیشین عمرش تمام شده و نیاز به یک جدید است که هزینه‌ای میلیونی دارد. چاره چیست؟ هزینه سنگینی است. آن هم در این وضعیت. اشاره ریزی می‌کند که «روزی ۲۵۰ هزار تومان.» چاره چیست. قول می‌گیرد فردا عصر، امانتی را تحویل شود تا کار چند بنده خدای دیگر هم راه بیافتد. البته آقای مکانیک کمی گلایه‌مند موقیعت جغرافیایی مغازه‌اش است. اگر نزدیک مرکز معاینه فنی بود، می‌توانست روزانه همین کاتالیست را روی چند خودرو ببندد و عدد بهترین را به دخل واریز کند.

 

لینک کوتاه خبر : https://eghtesadkhodro.com/?p=10108

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.