پرداخت یارانه میلیونی از سوی خودروسازان به خریداران!

0

اقتصادخودرو-در حالیکه سال‌هاست بسیاری از کارشناسان و فعالان صنعت خودرو عیوب متعدد قیمت‌گذاری دستوری را به دولت و وزارت صنعت متذکر شده‌اند، اما باز هم شاهد هستیم که با قیمت‌گذاری دستوری و ایجاد گپ قیمتی در بازار، خریداران در این بین سودهای هنگفتی به جیب می‌زنند، اما بازار خودرو روز به روز آشفته‌تر می‌شود.
در چنین شرایطی خودروسازان تقریبا هر هفته فروش فوق‌العاده و پیش‌فروش‌های خود را برگزار می‌کند، در جدیدترین اقدام ایران خودرو این هفته چهار محصول خود را پیش فروش می‌کند، بر این اساس راناپلاس با سقف شیشه‌ای، پژو ۲۰۷ دستی با سقف شیشه‌ای،دناپلاس توربوشارژ اتوماتیک و سورن پلاس به صورت فوق‌العاده و با موعد تحویل حداکثر سه ماهه عرضه می‌شوند.
پژو 207 درحالیکه 233 میلیون تومان از سوی ایران خودرو قیمت‌گذاری شده که در بازار آزاد قیمت این خودرو به 355 میلیون تومان رسیده و گپ قیمتی به 122 میلیون تومان افزایش پیدا کرده است، رانا پلاس نیز با قیمت 227 میلیون تومان از سوی خودروساز عرضه می‌شود، اما قیمت آن در بازار 270 میلیون تومان است و فاصله قیمتی 43 میلیون تومانی، به نوعی یارانه ایران خودرو به خریداران و برندگان قرعه‌کشی است.
همچنین سورن پلاس در حالی 240 میلیون تومان از سوی ایران خودرو قیمت‌گذاری شده که در بازار بیش از 300 میلیون تومان ارزش دارد و خریداران با خرید این خودرو از درب کارخانه سود 60 میلیون تومانی را به جیب می‌زنند.
دنا پلاس نیز در بازار بیش از ۴۸۵ میلیون تومان و در کارخانه ۳۹۳ میلیون تومان قیمت دارد. ۹۲ میلیون تومان اختلاف را می‌توان یارانه برای فروش این خودرو در نظر گرفت. با توجه به یارانه ۴۳ میلیونی، ۶۰ میلیونی، ۱۲۲ میلیونی و ۹۲ میلیونی این چهار مدل خودرو میانگین یارانه توزیعی در هر خودرو ایران‌خودرو ۷۹ میلیون تومان می‌شود.
حال باید دید که این وضعیت چه زمانی اصلاح خواهد شد، علیرغم اینکه قیمت‌گذاری خودرو از شورای رقابت سلب شده، اما باز هم شاهد هستیم، وزارت صمت مسئولیت قیمت‌گذاری را بر عهده گرفته، این درحالیست که در حال صورت مسئله تغییر نکرده و خودرو همچنان با زیان به خریداران فروخته می‌شود، در حالیکه این زیان از جیب سهام‌داران خودروسازان بزرگ پرداخت می‌شود، همچنین این شیوه غلط قیمت‌گذاری باعث تلنبار شدن بدهی‌های خودروسازان به قطعه‌سازان شده و آن‌ها را نیز با مشکلات فراوانی روبرو کرده است، این در حالیست که به نظر نمی‌رسد در کوتاه مدت این رویه اصلاح شود.

 

*کامیار زین العابدینی

لینک کوتاه خبر : https://eghtesadkhodro.com/?p=9664

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.