رشد برخی از نمادهای قطعه‌ساز در سایه درجا زدن بزرگان خودرویی

بررسی معاملات گروه خودرویی در هفته‌ای که گذشت

بررسی نمادهای گروه خودرویی در هفته‌ای که گذشت، به مانند هفته ماقبل خود، چنگی به دل نمی‌زند و به نوعی روند قیمتی سهم‌ها با افت بیشتری نسبت به هفته گذشته همراه بوده است، به نوعی می‌توان گفت، تا زمانیکه تکلیف برجام مشخص نشود، گروه خودرویی نمی‌تواند رشد پایداری را تجربه کند، در حال حاضر نمادهای بزرگ و شاخص‌ساز این گروه در حال درجا زدن هستند و به نظر می‌رسد در هفته آتی نیز این روند ادامه پیدا کند.

0

اقتصادخودرو-بررسی نمادهای گروه خودرویی در هفته‌ای که گذشت، به مانند هفته ماقبل خود، چنگی به دل نمی‌زند و به نوعی روند قیمتی سهم‌ها با افت بیشتری نسبت به هفته گذشته همراه بوده است، به نوعی می‌توان گفت، تا زمانیکه تکلیف برجام مشخص نشود، گروه خودرویی نمی‌تواند رشد پایداری را تجربه کند، در حال حاضر نمادهای بزرگ و شاخص‌ساز این گروه در حال درجا زدن هستند و به نظر می‌رسد در هفته آتی نیز این روند ادامه پیدا کند.

خودرو، همچنان مشغول درجا زدن

نماد خودرو در هفته‌ای که گذشت، ضرر حدود 4 درصدی به سهام‌داران خودرو وارد کرد، اما این ضرر زیاد به چشم نمی‌آید، می‌توان گفت، نماد بزرگ‌ترین خودروساز کشور در حال درجا زدن در بازار سهام است، حال باید دید این روند چه زمانی پایان خواهد یافت. این در حالیست که نماد خودرو به نوعی لیدر بازار سهام نیز قلمداد می‌شود و روند حرکتی این نماد خودروساز تاثیر بسیار مستقیمی بر روی روند حرکتی بازار سهام نیز دارد.
اگر بخواهیم نماد خودرو را به عنوان لیدر گروه خودرویی و به نوعی لیدر بازار تحلیل تکنیکال کنیم، باید به این موضوع اشاره کنیم که نماد خودرو که از دو سال گذشته درون یک ساختار اصلاحی در حال اصلاح بوده است، به نظر می‌آید که اصلاح قیمتی را حداقل از بعد قیمتی به پایان رسانده است و کم‌کم در حال آماده شدن برای آغاز یک روند صعودی جدید است.
از سویی اخیرا قیمت در نزدیکی کف قبلی خود در حدود 160 تومان خود با واکنش مثبت بازار همراه شده است. اکنون قیمت سهم خودرو در صورت عبور و تثبیت بالای ۲۰۰ می‌تواند تا محدوده‌ ۲۲۰ تومان در گام اول بالا بیاید و پس از آن تارگت دوم سهم روی محدوده‌ی ۲۵۰ تومان در دسترس قرار خواهد گرفت.

سایپا وضعیتش به مانند خودرو
سایپا نیز به عنوان لیدر دیگر گروه خودرویی وضعیتی مشابه، ایران خودرو است و در هفته‌ای که گذشت ضرر حدود 5 درصدی را نصیب سهام‌داران خود کرد، به نظر می‌رسد تا زمانیکه تکلیف رشد بورس مشخص نشود، نمادهای شاخص‌ساز گروه خودرویی نمی‌توانند رشدی را تجربه کنند.
از سویی تحلیل تکنیکالی نماد خساپا حاکی از آن است که این نماد حمایت 150 تومانی را دارد و در کل محدوده ۱۵۰-۱۶۰ تومان را به عنوان باند حمایتی این شرکت باید در نظر گرفت، از سویی هدف قیمتی سهم در میان مدت بر روی ۲۵۰ تومان قرار دارد. از سویی قیمت سهم سایپا نیز در افق یک ساله توانایی رشد تا اهداف بالاتری از جمله ۳۱۰ تومان را نیز دارد.

برآیند کلی عملکرد خودروسازان و قطعه‌سازان
در هفته‌ای که گذشت، نمادهای بزرگ گروه خودرویی تحت کنترل حقوقی‌ها بودند، رشد یا افت چندانی را تجربه نکردند. این اتفاق در اکثر نمادهایی بزرگ خودرویی افتاد، به نظر می‌رسد اگر سهام‌داران در طول روزهای گذشته، نگاهی به وضعیت بازار نکرده‌ باشند چیز خاصی را از دست نداده است.
به نظر می‌رسد، با توجه به اینکه احتمال احیای برجام خیلی زیاد باشد،در گروه‌ خودرویی خریدهای بی سروصدایی انجام می‌شود. این در حالیست که هرچقدر گروه خودرویی در مقطع فعلی کنترل شود، قطعاً می‌تواند در میان‌مدت و بلندمدت، اهداف بالاتری را هم داشته باشد. بر این اساس اگر سهام‌داران این صنعت بورسی به پول نیاز ندارند، به نظر می‌رسد که نگهداری سهام در این مقطع با دید میان‌ مدت و بلند مدتی، بهترین استراتژی ممکن باشد.

برجام نجات بخش سهام خودروسازان بزرگ
درصورت احیای توافق هسته‌ای صنعت خودرو مورد توجه قرار خواهند گرفت، زیرا مهمترین عامل در احیای برجام بحث نقل ‌و انتقال پول‌های ایران است که در صورت توافق ارتباط بانکی ایران برقرار خواهد شد و مسلما این موضوع بر روی گروه خودرویی به دلیل تسهیل واردات مواد اولیه و قطعات اثر بسزایی دارد.
این در حالیست که احتمال حضور شرکای خارجی خودروسازان خارجی نیز در صورت احیای برجام وجود دارد که این موضوع می‌تواند برای خودروسازان و قطعه‌سازان بسیار مهم باشد، همچنین در صورت رخ دادن این قضیه سهام خودروسازان و قطعه‌سازان در بورس مورد اقبال اهالی بازار سهام و سرمایه‌گذاران قرار خواهد گرفت که این مسئله نیز به سود شرکت‌های جاده مخصوص تمام خواهد شد.

پیش‌بینی گروه خودرویی تا پایان سال
با توجه به اینکه تنها ۲۰ روز کاری تا پایان سال مانده، به نظر نمی‌رسد گروه خودرویی بتواند روی نوار رشد پایدار حرکت کند، از طرف دیگر دوران اصلاح زمانی و قیمتی بسیاری از نماد‌های این صنعت بورسی به پایان رسیده، اما یک نکته مهم در اینجا وجود دارد که باعث شده آغاز روند صعودی گروه خودرویی به تاخیر بیفتد.
در این رابطه افرادی که نقدینگی قابل توجهی برای خرید سهام داشتند، انتظار کاهش بیشتر قیمت‌ها را می‌کشیدند، اما با توجه به اینکه به نظر می‌رسد دیگر گروه خودرویی اصلاح بیشتری ندارند، آن‌ها به هدف خود نرسیدند، افت ارزش معاملاتی گروه خودرویی در چند روز اخیر خود موید این موضوع است، که از یک طرف فروشنده آنچنانی وجود ندارد، زیرا بسیاری از نماد‌ها به کف قیمتی خود رسیده‌اند و افرادی که در ضرر بالایی قرار دارند نمی‌خواهند در چنین شرایطی سهام خود را بفروشند.
این افراد منتظر هستند که شرایط گروه خودرویی بهبود پیدا کند تا ضرر آنها کاهش یابد، از سویی با توجه به نبودن فروشنده در گروه خودرویی به نظر می‌رسد، قیمت‌های نمادهای خودرویی و قطعه‌ساز دیگر با افت آنچنانی روبرو نمی‌شود.
از طرف دیگر خریدارانی که منتظر کاهش بیشتر قیمت‌ها بودند روی این قیمت‌ها انتظار ندارند که خرید زیادی انجام دهند و همچنان منتظرند تا قیمت‌ها با کاهش بیشتری روبرو شود، بنابراین این افت حجم معاملات نشان‌دهنده این است که گروه خودرویی به حالت رکودی وارد شده و تا زمانی که تقاضا برای خرید افزایش پیدا نکند این وضعیت ادامه خواهد داشت.

توجه بازار سهام به نمادهای کوچک قطعه‌ساز
تا پایان سال به نظر می‌رسد نماد‌های شاخص‌ساز گروه خودرویی نوسان خاصی نداشته باشند، به نوعی این دسته از نماد‌ها همچنان کنترل خواهند شد و از طرف دیگر با توجه به اینکه نقدینگی قابل توجهی نیز تا پایان سال به بازار ورود نخواهد کرد، به نظر می‌رسد همین منابع موجود به سمت سهام شرکت‌های کوچک گروه خودرویی خواهد رفت و نماد‌های این چنینی بازدهی بیشتری را نسبت به کلیت گروه خودرویی برای سهام‌داران خود رقم بزنند، اتفاقی که طی چند روز گذشته نیز در برخی از سهم‌های کوچک قطعه‌ساز شاهد آن بودیم و به نظر می‌رسد تا پایان سال این روند همچنان ادامه داشته باشد.

 

کامیار زین‌العابدینی

لینک کوتاه خبر : https://eghtesadkhodro.com/?p=11239

توسط کامیار زین العابدینی
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.