شباهت صنعت خودروسازی کشور با کرونا

0

اقتصاد خودرو-کرونا از اواخر سال 1398 در کشور شیوع یافت و در هر دوره نیز مسئولان عنوان می‌کردند که به روزهای پایانی کرونا نزدیک می شویم و ناگهان سویه جدیدی از کرونا آغاز می شد و دوباره همان روند رعایت پروتکل‌ها و به تناسب مراقب‌های فردی و جمعی تلفاتی نیز به همراه داشت. در ماه‌های اخیر نیز به لطف اقدام سازنده و موثر دولت در تامین واکسن مورد نیاز کشور، درصد قابل توجهی از مردم واکسینه شده اند که نتیجه آن نیز کاهش تلفات بوده است بگونه‌ای که امسال عید مردم پس از دو سال توانستند با خیالی آسوده‌تر به مسافرت بروند. پس از تعطیلات نیز تقریبا وضعیت کشور به دوران پیش از کرونا بازگشته و مدارس نیز بازگشایی شده اند. با این وجود و به رغم تمهیدات اتخاذ شده همچنان ابهام در باب پایان کرونا وجود دارد و سخنانی در باب آمدن سویه‌های جدید کرونا مطرح است. این وضعیت پایان و اوج گیری تا حدودی شباهت به وضعیت صنعت خودرو کشور دارد.

حال سوال آن است که این شباهت چیست؟ نگاهی به کارنامه خودروسازان نشان می‌دهد که آنها نیز مانند کرونا همواره در حال تغییر وضعیت هستند. زمانی اعلام می‌‌کنند که تولید برخی محصولات پایان یافته است و پس از چندی گفته می‌شود برای مدتی دیگر دوباره تولید می شود. زمانی می گویند پراید از رده خارج است و بعد از مدتی می گویند تعدادی در انبار مانده است و متقاضیان می توانند ثبت نام کنند. سالها گفته می شد که پیکان از رده خارج شده ولی همچنان پیکان‌های جدید نمره شده به خیابان‌ها وارد می‌شدند.

در جدیدترین اقدام نیز در حالی وزیر صنعت، معدن و تجارت گفته بود که سال آینده (سال 1401) قرعه کشی نداشته نداریم که هنوز تعطیلات نوروز به پایان نرسیده بود که گزارش‌های قابل توجهی منتشر شد.

15 فروردین 1401 بود که خبری منتشر شد مبنی بر اینکه شرایط فروش نقدی محصولات گروه خودروسازی سایپا اعلام شد و در این مرحله ۵ محصول با موعد تحویل حداکثر ۹۰ روز عرضه شده است.

پس از آن یعنی در 20 فروردین نیز اعلام شد مراسم قرعه‌کشی دو طرح فروش محصولات ایران‌خودرو شامل فروش فوق‌العاده و ویژه حمایت از خانواده با حضور نمایندگان نهادهای نظارتی برگزار شد و منتخبان این قرعه‌کشی‌ها مشخص شدند.

فرآیند صنعت خودروسازی کشور طی چند دهه نشان می‌دهد که کرونا در قالب صنعتی آن سالهاست که گریبان‌گیر صنعت خودروسازی کشور است و همچون کرونا دائما با سویه‌های جدید تن مردم را به لرزه در می‌آورد و گاه نیز قربانی می‌گیرد. جالب توجه آن است که همانطور که برای کرونا آزمون و خطاهای بسیاری صورت گرفته برای صنعت خودرو هم نسخه‌های بسیاری پیچیده شده است. البته با این تفاوت که آزمون و خطاهای کرونایی در نهایت به واکسن‌هایی ختم شده که جان بسیاری را نجات داده و امیدی به پایان کرونا در آینده می رود اما روند خودروسازان نشان می‌دهد که نسخه‌های درمانی هیچ درمانی نداشته و با این روند نیز امیدی به بهبود وضعیت آنها وجود ندارد.

 

کامیار زین‌العابدینی

لینک کوتاه خبر : https://eghtesadkhodro.com/?p=14294

توسط کامیار زین العابدینی
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.