تحقیق از فولکس‌واگن در چین

فولکس‌واگن تحت فشار سهامداران و فعالان حقوق بشر درباره استفاده از نیروی کار اجباری در کارخانه‌هایش در چین تحقیق خواهد کرد. اولیور بلوم، مدیر فولکس‌واگن هفته گذشته گفت که این تحقیق در اولین فرصت توسط موسسه‌ای مستقل انجام خواهد شد.

0

اقتصادخودرو-یک روز پیش از اظهار نظر آقای بلوم، یک موسسه غیرانتفاعی به نام «مرکز اروپایی حقوق قانون اساسی و حقوق بشر» از فولکس‌واگن، مرسدس-بنز و ب‌ام‌و به دادگاه شکایت کرد. این موسسه سه خودروساز آلمانی را متهم کرده که در فعالیت‌هایشان در استان سین‌کیانگ از کارگرانی استفاده می‌کنند که برخلاف میلشان در کمپ‌های کار اجباری نگهداری می‌شوند.

این شکایت براساس قانونی تنظیم شده که در ابتدای سال ۲۰۲۳ در آلمان تصویب شد. براساس این قانون، شرکت‌های بزرگ آلمانی باید رعایت حقوق بشر و میزان آلوده‌شدن محیط زیست را در فعالیت‌هایشان بررسی کنند و به مسائل مربوط به این دو موضوع رسیدگی کنند.

در شکایتی که علیه فولکس‌واگن تنظیم شده آمده: «همین که کارخانه در شهر اورومچی است، کافی است تا احتمال استفاده از کارگران اویغور افزایش یابد.»

فولکس‌واگن پیش از این می‌گفت که شرکت سایک، شریک چینی کارخانه، با تحقیق و تفحص مستقل موافق نیست و فولکس‌واگن هم بدون توافق سایک امکان فرستادن بازرسان مستقل را ندارد. آقای بلوم حالا گفته که مذاکراتش در این باره با سایک «ثمربخش» بوده است.

شکایت از بنز و ب‌ام‌و هم در ارتباط با قطعه‌سازانی است که در سین‌کیانگ و استان‌های اطراف فعالیت می‌کنند. مرکز اروپایی حقوق قانون اساسی و حقوق بشر می‌گوید این خطر وجود دارد که این قطعه‌سازان از نیروی کار اجباری استفاده کنند.

سازمان ملل متحد سال گذشته درباره اتهام‌‌های بدرفتاری با مسلمانان اویغور و سایر اقلیت‌ها در استان سین‌کیانگ چین گزارشی منتشر کرد و دولت چین را به «نقض جدی حقوق بشر» متهم کرد. دولت چین این اتهام‌ را رد می‌کند.

لینک کوتاه خبر : https://eghtesadkhodro.com/?p=40412

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.