نرخ ارز و سوالی‌ که بازار خودرو هنوز پاسخ نداده است

0

اقتصاد خودرو– طی روزهای اخیر نوسانات ارزی تکرار شده و خبرها از عبور دلار از از مرز 30 هزار تومان حکایت دارد. این افزایش نرخ که بیش از آنکه جنبه اقتصادی داشته باشد ناشی از مولفه‌های حاشیه‌ای از جمله القا لزوم توافق با غرب با ادعای توافق بد کردن بهتر از توافق نکردن است، می‌باشد در حالی صورت گرفته است که نکات پیرامونی آن، افزایش قیمت‌ها در بازار خودرو است. بر اساس گزارش‌های منتشره طی روزهای اخیر به بهانه افزایش نرخ دلار، قیمت خودروهای داخلی و خارجی در بازار رو به افزایش بوده چنانکه رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو تهران گفته است که نوسان قیمت ارز در روزهای اخیر باعث رکود در بازار خودرو شده و تقریبا خرید و فروشی در این بازار انجام نمی‌شود.

سعید موتمنی با بیان اینکه اکنون قیمت خودروهای داخلی و خارجی در بازار افزایش یافته است، گفت: در روزهای اخیر قیمت پراید و کوئیک حدود 2 تا 3 میلیون تومان و قیمت 206 و 207 دنده‌ای و اتومات بین 5 تا 6 میلیون تومان افزایش یافته است. نگاهی به وضعیت بازار خودرو طی سالهای اخیر نشان می‌دهد که با هر نوسان ارزی قیمت‌ها افزایش قابل توجهی یافته و جالب تر زمانی است که پس از کاهش قیمت ارز، بازگشت چندانی در قیمت خودروها ایجاد نمی‌شود و در نهایت اگر افزایش قیمت 10 درصدی بوده دو یا سه درصد کاهش می‌یابد و همان روند گرانی همچون گذشته بر قوت خود باقی مانده است. ادعای تاثیر افزایش قیمت ارز بر بازار خودرو در حالی به یک رویه در این حوزه مبدل شده است که چند سوال اساسی قابل توجه است. نخست آنکه خوردوسازان بر این ادعایند که  تقریبا در تولید قطعات خودرو به خودکفایی رسیده‌اند و توانسته‌اند غول تحریم را شکست دهند لذا این سوال مطرح است که وقتی ادعای خودکفایی مطرح می‌شود نسبت دادن افزایش قیمت به نوسانات ارزی چه دلیل و توجیهی می‌تواند داشته باشد؟ دوم آنکه در حوزه بازار آزاد نیز این سوال مطرح است که اولا واردات خودرو به صورت روزانه در کشور وجود ندارد و هر از چند گاهی خودورهای خاک خورده در گمرک ترخیص و بر اساس ثبت سفارش به صاحبان آنها تحویل داده می‌شود لذا نوسانات چند روزه ارزی چگونه می‌تواند بر قیمت خودروهای وارداتی اثر گذار باشد که افزایش بهای ارز بهانه‌ای برای افزایش قیمت‌ها می‌شود؟ ثانیا قیمت خودروی داخلی در نزدیک‌ترین افزایش قیمت هر سه ماه یک بار بر اساس نرخ تورم صورت می‌گیرد و با توجه به ادعای خودروسازان و قطعه سازان که همه تولیدات داخلی است نوسانات ارزی به هیچ عنوان نمی‌تواند تاثیری بر قیمت خودروی داخلی داشته باشد لذا فعالان عرصه خودرو چگونه نرخ ارز را بهانه افزایش قیمت قرار می‌دهند؟

این سوالات که نه خودروسازان و نه فعالان عرصه بازار آزاد خودرو به آنها پاسخ نداده‌اند ، ابهاماتی است که ذهن جامعه را به خود مشغول کرده است و شاید یک پاسخ بتوان به همه آنها داد و آن اینکه ارز یکی از صدها بهانه بی منطق و ساختگی برای افزایش دهندگان قیمت خودرو است که شاید تنها راه پایان دادن به آن آزاد سازی واردات خودروهای ارزان قیمت و شکستن انحصارهایی است که صنعت و بازار خود را احاطه کرده و از هر بهانه‌ای برای سودجویی و افزایش قیمت به ضرر مصرف کننده بهره می‌گیرند.

 

*زهرا واثق‌نیا

لینک کوتاه خبر : https://eghtesadkhodro.com/?p=8671

توسط زهرا واثق‌نیا
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.