آیا اهداف تولید خودرو وزیر صمت محقق خواهد شد؟

0

به گزارش اقتصادخودرو،به نظر میرسد بر خلاف آنچه وزیر صمت تصور می کرد افزایش میزان تولید آنقدرها آسان نیست و در عمل میتوان گفت که برای تحقق اهداف تولیدی وزیر در صنعت خودرو باید به دیده تردید نگریست.

آمار سال گذشته خودروسازان

بررسی آمارهای تولید خودرو در سال گذشته نشان می‌دهد صنعت خودروی کشور در مجموع توانسته تولید حدود ۹۹۱‌هزار و ۷۰۰ دستگاه انواع خودروی سواری، خودروی تجاری سنگین و سبک را نهایی کند.
چنانچه خودروسازان بخواهند آن‌طور که وزیر صمت گفته تولید خود در سال‌جاری را حدود ۱۳۰‌هزار دستگاه به نسبت سال گذشته افزایش دهند باید در پایان سال‌ جاری تولید حدود یک‌میلیون و ۱۲۲‌هزار دستگاه از محصولات خود را عملیاتی کنند.

تولید خودرو

فاصله ۳۸۰هزار دستگاهی

اما آمارهای وزارت صمت نشان می‌دهد مجموع تولید خودرو تا پایان فصل پاییز عددی در حدود ۷۴۲‌هزار و ۴۰۰ دستگاه بوده است. بنابراین شرکت‌های خودروساز تنها سه‌ماه فصل زمستان را فرصت دارند تولید حدود ۳۷۹‌هزار و ۳۰۰ دستگاه خودرو را عملیاتی کرده تا بتوانند به برنامه سیاستگذار خودرویی عمل کنند.

تولید ۱۲۶هزار خودرو در یک ماه ؟

تولید این تعداد خودرو در فرصت سه‌ماه فصل زمستان نیازمند این است که شرکت‌های خودروساز به طور متوسط ماهانه حول و حوش ۱۲۶‌هزار و ۴۵۰ دستگاه انواع خودروی سواری، تجاری سنگین و سبک تولید کنند. اما آیا این توان در شرکت‌های خودروساز وجود دارد که بتوانند تولید این تعداد خودرو را عملیاتی کنند؟ در حال حاضر شرکت‌های خودروساز با چالش‌های مختلفی دست به گریبان هستند و همین مساله باعث می‌شود خودروسازان نتوانند برنامه‌های دیکته شده در ارتباط با تولید و عرضه را محقق کنند.

افزایش تولید خودرو امکان پذیر است؟

چهار مشکل عمده

به نظر میرسد خودروسازان برای تحقق اهداف مد نظر وزیرصمت برای تنظیم بازار باید با چهار مشکل بزرگ مقابله کنند؛ قیمت گذاری دستوری،کمبود نقدینگی، کمبود ریزتراشه و بدهی سنگین به قطعه سازان. البته با توجه به شرایط امروز کشور بسیار بعید است که خودروسازان به عدد مد نظر برسند.البته مشخص نیست که دولت تعداد خودروهای ناقص کف پارکینگ خودروسازان را در محاسبات خود آورده است یا خیر؟ چرا که محاسبه و عدم محاسبه آنها میتواند معادلات تولید را به هم بریزد.به بیان دیگر تجاری سازی ۱۸۰ هزار دستگاه میتواند ۴۰درصد از نیاز به تولید خودروسازان را برطرف کند.البته این یک سوی ماجرا ست و سوی دیگرش به کمبود ریزتراشه و اینکه آیا در مدت زمان باقی مانده این خودروها به مرحله تجاری سازی خواهند رسید یا خیر بحث دیگری است.با این حال به نظر می رسد تا زمانی که مشکلات ۴ گانه خودروسازان باقی باشد،نمی توان انتظار داشت که آنها بتوانند به میزان تولید مد نظر دولت دست پیدا کنند.

 

لینک کوتاه خبر : https://eghtesadkhodro.com/?p=10468

توسط فرامرز عبدالهی
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.