اما و اگر‌های افزایش تولید خودرو

­در آخرین آمار وزارت صمت از تولید خودرو‌های تجاری، امسال تولید مینی بوس، میدل باس، اتوبوس، کامیونت، کامیون و کشنده در دی ماه در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، با ۷۴ درصد افزایش همراه بوده است؛ در طرف مقابل تولید خودرو‌های سواری هم افزایش تولید ۲۰ درصدی را نشان می‌دهد.

0

اقتصادخودرو-‏”با اجرای گام نخست برنامه تحولی صنعت خودرو، افزایش جریان تولید و حذف تولید خودرو‌های ناقص پس از پنج سال محقق شد“ این گفته آقای عبدالله توکلی لاهیجانی مدیرکل صنایع خودروی وزارت صمت است. به گفته وی دستاورد تولید خودرو در سال جاری از دو منظر قابل توجه است؛ از یک سو افزایش تولید خودرو محقق شد و از سوی دیگر آمار خودرو‌های تولید شده امسال شامل خودرو‌های ناقص نیست، یعنی روند نادرستی که در چند سال متوالی در صنعت خودروی کشور ریشه دوانده بود و آن هم اعلام خودرو‌های ناقص به عنوان آمار تولید بود در عمل متوقف شد.

توکلی ادامه داد: یعنی هم خودروی کامل تولید شده و هم این میزان خودروی کامل از میزان کل خودرو‌های ناقص و کامل تولید شده در سال گذشته فراتر رفته است؛ کل تولید در سال ۱۴۰۰ به میزان ۹۶۳ هزار و ۱۷۹ دستگاه بوده که با تولیدات امسال به بیش از ۹۶۵ هزار دستگاه رسیده است و در عمل رکورد تولید پارسال شکسته شد.

انجمن تولیدکنندگان خودروی اروپا هم در گزارش جدید خود بر مبنای آمار موسسه S&P GLOBAL MOBILITY اعلام کرده که ایران در بین ۱۰ کشور بزرگ تولیدکننده خودروی جهان در سال ۲۰۲۲ بهترین عملکرد را داشته است.

کارشناسان صنعت خودرو می‌گویند ضروریست که به رقابتی شدن صنعت خودرو با تکیه بر خلاقیت مهندسان جوان و شرکت‌های دانش بنیان این حوزه به منظور بهره گیری از فناوری‌های نوین در محصولات داخلی تمرکز جدی‌تری کنیم؛ مسیری که در نمایشگاه تحولی صنعت خودروی کشور در شهریور سال جاری ترسیم شد و هم‌اکنون توسعه محصولات جدید خودروسازان داخلی با همه قدرت در مراکز طراحی خودروسازان بزرگ و حتی خودروسازان بخش خصوصی در حال انجام است.

آقای امید قالیباف سخنگوی وزارت صمت با اشاره به اینکه خودروسازان خصوصی امسال نسبت سال گذشته رشد تولید قابل توجهی داشته اند‏‌, گفت: امسال رشد قابل توجهی در خصوص خودرو داشته ایم. وزارت صمت به دنبال این است که خودروسازان را از دوقطبی بودن خارج کند و قطب‌های دیگر خودروساز (خصوصی) دیگر هم رشد تولید بیشتری داشته باشند.

سخنگوی وزارت صمت تشریح کرد: امسال چه در تولید و چه در واردات، شرکت‌های خصوصی فعالیت خوبی داشته اند؛ با این افزایش تولید می‌توانیم میزان عرضه و تقاضا را برابر کنیم. اکنون با وجود اینکه افزایش تولید داشته ایم؛ با وجود اینکه امسال خودروسازان با تمام وجود کار می‌کنند، اما تولید جوابگوی تقاضا نیست که این شکاف از طریق واردات باید پر شود، هدف از واردات تنظیم بازار خودرو است.

آقای قالیباف سخنگوی وزارت صمت می‌گوید: مشکلی که این بین در صنعت خودرو وجود دارد، روابط ضعیف بین خودروسازان خصوصی است که خیلی روابط حسنه‌ای ندارند و اصولا به دنبال تخریب یکدیگر هستند؛ به تازگی اعلام شد یکی از خودروسازان خصوصی به دلیل گران فروشی جریمه شده است‏‌, این خبر را یکی از خودروسازان رقیب خصوصی دیگر اعلام کرده است.

آقای مجتبی نظری کارشناس صنعت خودرو با اشاره به رشد تولید خودرو در شرکت‌های خصوصی، می‌گوید: رشد تولید در شرکت‌های خودروساز خصوصی به دلیل جریان بهره وری، جریان تولید و عدم دخالت دولت است؛ اکنون در خودروسازان خصوصی رشد تولید متوازنی صورت گرفته است، اما اینکه وزارت صمت در این افزایش تولید چقدر نقش داشته و چقدر کمک کرده است، نیاز به برگزاری جلساتی دارد تا این موضوع بررسی شود.

به گفته این کارشناس صنعت خودرو، امسال خودروسازان خصوصی می‌توانستند رشد تولید بیشتری داشته باشند که نیاز به تسهیل فرآیند تولید داشت؛ اگر وزارت صمت از خودروسازان خصوصی حمایت بیشتری می‌کرد می‌توانستند رشد تولید بیشتری داشته باشند.

بر اساس این گزارش؛ وزیر صمت امسال وعده افزایش تولید خودرو را داده بود و طبق اعلام وی باید خودروسازان یک میلیون و ۶۰۰ هزار خودرو تا پایان سال تولید کنند. آنطور که معاون وزیر صمت اعلام کرده تاکنون تولید خودرو مرز یک میلیون را رد کرده است‏‌, حال باید دید تا پایان سال می‌توانیم شاهد رسیدن به یک میلیون و ۶۰۰ هزار دستگاه خودرو باشیم.

 

لینک کوتاه خبر : https://eghtesadkhodro.com/?p=36192

منبع صداوسیما
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.