بی رمقی در بازار خودرو؛ آیا کاهش قیمت‌ها ادامه می‌یابد؟

فعالان بازار خودرو معتقدند، در حال حاضر بازار خودرو هیچ رونقی ندارد و هر روز از میزان معاملات آن نیز کاسته می‌شود. از سویی دلیل اصلی ریزش قیمت برخی از محصولات در بازار قیمت ارز است، بر این اساس، دلار به عنوان یکی از مولفه‌های اصلی تعیین کننده نرخ خودرو، هر روز با قیمت جدید، بازار محصولات خودرو را دستخوش تغییر می‌کند. طی روز‌های گذشته دلار روند نزول قیمت داشته و همین موضوع باعث کاهش نسبی قیمت خودرو در بازار شد.

0

اقتصادخودرو-فعالان بازار خودرو معتقدند، در حال حاضر بازار خودرو هیچ رونقی ندارد و هر روز از میزان معاملات آن نیز کاسته می‌شود. از سویی دلیل اصلی ریزش قیمت برخی از محصولات در بازار قیمت ارز است، بر این اساس، دلار به عنوان یکی از مولفه‌های اصلی تعیین کننده نرخ خودرو، هر روز با قیمت جدید، بازار محصولات خودرو را دستخوش تغییر می‌کند. طی روز‌های گذشته دلار روند نزول قیمت داشته و همین موضوع باعث کاهش نسبی قیمت خودرو در بازار شد.
این درحالی است که خودروسازان در این مدت اقدام به افزایش قیمت محصولات خود داشته و بیشتر خودرو‌های تولید داخل را گران کرده‌اند. از سویی ابهام در تحقق وعده تحویل خودرو‌های پیش فروش و قرعه کشی شده می‌تواند تنش قیمت جدیدی در بازار خودرو ایجاد کند.
همچنین هنوز زمان تحویل خودرو‌ها به مشتری‌ها فرا نرسیده و همین موضوع دلیلی بر رکود بازار معاملاتی شده است، البته با توجه به شرایط تولید خودروسازان، بعید به نظر می‌رسد که تحویل خودرو‌ها به مشتریان به موقع باشد و باز هم این موضوع باعث دردسر جدید قیمتی در آینده بازار خودرو خواهد شد.
از سویی به نظر می‌رسد،رکود حاصل از وضعیت نرخ دلار حداقل تا پایان سال جاری ادامه خواهد داشت. همچنین می‌توان گفت، تا اردیبهشت سال ۱۴۰۱ نه از افزایش معاملات و نه از جهش قیمت‌ها خبری خواهد بود.
با این وضعیت فعالان بازار پیش‌بینی می‌کنند تا پایان سال جاری حدود نزدیک به 10 درصد دیگر از قیمت برخی محصولات در بازار خودرو کاهش یابد. البته ذکر این نکته ضروری است که بازار خودرو همچنان از خریدار و فروشنده واقعی خالی شده، حتی سرمایه گذار هم رغبتی برای سرمایه گذاری در این بازار ندارد و قیمت‌ها تابعی از نرخ دلار است.
این در حالیست که بازار خودرو نیز شاهد افزایش عرضه محصولات از سوی خودروسازان نیست و همین موضوع رکود در بازار را بیشتر کرده است. حال باید دید که تا پایان سال چه اتفاقاتی در بازار خودرو رخ خواهد داد.

 

کامیار زین‌العابدینی

لینک کوتاه خبر : https://eghtesadkhodro.com/?p=11162

توسط کامیار زین العابدینی
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.