تاکسی خودران تسلا تابستان رونمایی می‌شود

خبرگزاری رویترز گزارش داد که تسلا برنامه‌اش را برای ساخت ماشین ارزان کنار گذاشته است. این خبرگزاری از قول سه منبع در این شرکت نقل کرده که تسلا در عوض بر تولید تاکسی خودران تمرکز خواهد کرد.

0

اقتصاد خودرو-ایلان ماسک، مدیر تسلا در واکنش به این خبر در شبکه اجتماعی اکس (توییتر سابق) گزارش رویترز را دروغ خواند و در پستی دیگر اعلام کرد که تاکسی خودران تسلا روز هشت اوت (۱۸ مرداد) رونمایی خواهد شد.

تولید ماشین ارزان یکی از مهمترین پروژه‌های تسلا است. ایلان ماسک همیشه هدف کارخانه را همه‌گیر کردن ماشن‌های الکتریکی عنوان کرده و می‌گوید راه رسیدن به این هدف تولید ماشین‌های ارزانتر است. او در سال ۲۰۱۶ در برنامه راهبردی که برای تسلا نوشته بود گفت که هدف کارخانه از تولید ماشین‌های لوکس کسب سرمایه لازم برای ساخت ماشین‌های ارزان است.

ماشین ارزان تسلا که گفته می‌شود نامش تسلا مدل ۲ است، قرار است در نیمه دوم سال ۲۰۲۵ به بازار عرضه شود. گفته می‌شود قیمت پایه این ماشین ۲۵ هزار دلار است. ارزانترین مدل کنونی تسلا مدل ۳ است که با قیمت حدود ۳۵ هزار دلار فروخته می‌شود.

دو منبع به رویترز گفته‌اند که آنها اواخر ماه فوریه در جلسه‌ای با حضور ایلان ماسک از تعطیلی پروژه مطلع شدند. به گفته آنها آقای ماسک در این جلسه دستور داد که همه روی ساخت روبوتاکسی تمرکز کنند. روبوتاکسی که ترکیبی از دو کلمه ربات و تاکسی است، نامی است که تسلا به تاکسی‌های خودرانش داده است.

اقتصاد خودرو

 

ایلان ماسک معتقد است که آینده از آن تاکسی‌های خودران است. اما در چند سال گذشته و با وجود میلیاردها دلار سرمایه‌گذاری شرکت‌های بزرگ، تاکسی‌های خودران در حال حاضر به صورت محدود و آزمایشی تنها در آمریکا و چین مجوز فعالیت گرفته‌اند. انتظار می‌رود پروژه تاکسی خودران تسلا هم در ابعادی بسیار کوچکتر از تسلا مدل ۲ اجرا شود.

این اخبار در حالی منتشر می‌شود که بازار فروش ماشین‌های الکتریکی آنطور که پیش‌بینی می‌شد رشد نمی‌کند و رقابت برای ماشین‌های الکتریکی ارزان بسیار شدید شده است. تصمیم شرکت‌های چینی به صادرات ماشین به اروپا و آمریکا زنگ خطر را برای دیگر خودروسازان به صدا در آورده و آنها به سرعت در حال ساخت محصولاتی هستند که بتوانند با خودروسازان چینی رقابت کنند.

منتقدان تسلا می‌گویند ایلان ماسک باید ماشین ارزان خود را زودتر به بازار عرضه می‌کرد. آقای ماسک پس از عرضه مدل Y بر ساخت وانت سایبرتراک تمرکز کرد. منتقدان می‌گویند این تصمیم باعث شد زمان برای ساخت یک ماشین ارزان از دست برود و اکنون تسلا با بازاری اشباع شده روبرو است که رقابت در آن غیرممکن است.

لینک کوتاه خبر : https://eghtesadkhodro.com/?p=50996

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.