تا پایان امسال قرعه کشی خودرو حذف می‌شود

سخنگوی وزارت صنعت، معدن و تجارت می‌گوید تا پایان امسال قرعه کشی خودرو حذف و عرضه در سامانه فروش یکچارچه خودرو، جایگزین آن می‌شود.

0

اقتصادخودرو-آقای قالیباف می‌افزاید: سال آینده قطعا قرعه کشی نخواهیم داشت چرا که تولید خودرو افزایش خواهد یافت و دیگر نیاز به قرعه کشی نیست، این وعده وزیر صمت سال ۱۴۰۰ بود که بار‌ها هم آن را تاکید کرده بود.

طبق آخرین برنامه فروش ایران خودرو، وانت آریسان، پژو پارس، رانا پلاس و سورن پلاس فروش رفت آن هم با یک میلیون و ۸۰۰ هزار متقاضی این در حالیست که ایران خودرو گفته بود محصولات مشمول قرعه کشی به حداقل خواهد رسید.

اردیبهشت ماه بود که آقای بابا رحمانی معاون سابق فروش گروه صنعتی ایران خودرو اعلام کرده بود تا پایان سال به دلیل افزایش تولید، برخی محصولات از قرعه کشی خارج می‌شوند و تعداد محدودی شامل قرعه کشی خواهند شد.

آقای منوچهر منطقی معاون وزیر صمت هم اوایل امسال تاکید کرده بود که به مرور زمان قرعه کشی خودرو حذف خواهد شد.

معاون صنایع حمل و نقل وزارت صمت گفت: وقتی تقاضا در بازار زیاد و عرضه کم است قیمت خودرو بالا می‌رود و در حال حاضر در عرضه و تقاضای بازار، فاصله معناداری وجود دارد که یکی از راه‌های حذف قرعه کشی این است که تولید و عرضه خودرو بیشتر شود.

منطقی با بیان اینکه محاسباتی انجام شد که اصولاً در بازار ایران چه تعداد خودرو باید عرضه شود تا به نقطه‌ای برسد که تقاضا برای قرعه کشی نباشد، گفت: اگر تولید خوردو به یک میلیون و ۴۰۰ هزار دستگاه برسد دیگر کسی به دنبال قرعه کشی نخواهد رفت، بنابراین تولید امسال روی عدد یک و نیم میلیون دستگاه برنامه ریزی شد که عرضه و تقاضا به هم نزدیک شود.

وی تصریح کرد: بنابراین در ماه‌های آینده متناسب با عرضه‌هایی که در خودرو‌های مختلف انجام خواهد شد، می‌توانیم بگوییم که تقاضا‌ها پایین‌تر می‌آید و هر چقدر جلوتر برویم تعداد خودرو‌های بیشتری از فرایند قرعه کشی حذف خواهد شد.

منطقی افزود: حتی می‌شود پیش بینی کرد که در برخی خودرو‌ها عرضه آنقدر زیاد شود که فروش نقدی هم داشته باشند و به صورت اقساطی ارائه شوند، بنابراین بحثی که آقای وزیر مطرح کردند کاملاً درست است و با افزایش تولید این اتفاق خواهد افتاد، البته به مرور و در ماه‌های آینده به وقوع می‌پیوندد.

معاون صنایع حمل و نقل وزارت صمت تصریح کرد: وقتی که می‌گوییم ابتدای سال قرعه کشی حذف می‌شود باید یک اتفاقی افتاده باشد، اما هیچ اتفاقی در فروردین ماه سال ۱۴۰۱ نسبت به اسفندماه سال ۱۴۰۰ نیافتاده است، اما وقتی جلوتر برویم و عرضه خودرو یک و نیم برابر شود تقاضا و عرضه به هم نزدیک می‌شود و شاهد خواهیم بود که در اواخر بهار تعدادی از خودرو‌ها و در آخر تابستان یک مقدار دیگر از این‌ها و تا آخر سال تعداد بیشتری از خودرو‌ها از قرعه کشی حذف خواهند شد.

منطقی در پایان تاکید کرد: وزارت صمت تلاش می‌کند در سال جدید بدهی قطعه‌سازان به صورت مناسب و یکسان و منصفانه پرداخت شود و این موضوع با مدیریت روش نقدینگی که خودروسازان دارند و وزارت صنعت بر آن نظارت خواهد کرد، انتظار می‌رود بدهی آن‌ها به قطعه‌سازان به حد مطلوب برسد تا نهایتاً ظرف ۴ ماه یا ۱۲۰ روز آینده به آن‌ها پرداخت شود.

حذف قرعه کشی دستوری بود که رئیس جمهور سال گذشته صادر کرد، سایپا قرعه کشی را از شهریور کنار گذاشت، اما ماند ایران خودرو، حالا مدیر عامل این گروه می‌گوید بناست سال آینده به طور کل دیگر خودرو‌ها در بورس عرضه شوند.

آقای مهدی خطیبی مدیر عامل گروه صنعتی ایران خودرو می‌گوید سال آینده خودرو‌ها را در بورس عرضه خواهیم کرد.

آقای امید قالیباف سخنگوی وزارت صمت گفت: تا پایان امسال، یعنی اسفندماه دیگر قرعه کشی خودرو نخواهیم داشت علت آن را هم در رشد جهش وار تولید خودرو باید جستجو کرد.

سخنگوی وزارت صنعت، معدن و تجارت افزود: در بهمن ماه ۱۳۱ هزار دستگاه خودرو تولید شد و تا پایان سال تولید به یک میلیون و ۲۰۰ هزار دستگاه خودرو خواهد رسید که این عرضه و تولید می‌تواند قرعه کشی را حذف کند.

وی گفت: در هفته پیش رو بزرگ‌ترین طرح فروش خودرو را در سامانه یکپارچه فروش خودرو بدون قرعه کشی خواهیم داشت که چند صد هزار دستگاه خودرو را در معرض فروش قرار خواهیم داد.

طی یکسال گذشته قرعه کشی برای برخی خودرو‌ها مثل پژو ۲۰۶ حذف و در بورس عرضه شد، حالا کمتر از یک ماه تا پایان سال مانده و باید دید آیا قرار است این وعده حذف تا پایان اسفند عملی شود؟

 

لینک کوتاه خبر : https://eghtesadkhodro.com/?p=36407

منبع صداوسیما
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.