ثبات قیمت قطعات در بازار لوازم یدکی

یک فعال بازار لوازم یدکی از وضعیت قیمت قطعات و تاثیر اجرای طرح کد رهگیری بر این بازار خبر داد.

0

به گزارش اقتصادخودرو، یک فعال بازار لوازم یدکی از وضعیت قیمت قطعات و تاثیر اجرای طرح کد رهگیری بر این بازار خبر داد.

سید مهدی کاظمی در خصوص تاثیر قیمت قطعات خودروهای وارداتی بر قطعات ساخت داخل اظهار داشت: پس از ابلاغ وزارت صمت مبنی بر ثبت شناسه کالا بر روی قطعات یدکی خودرو نواقص سامانه جامع تجارت و ایرادات ساختاری این سامانه یکی از موانع اجرای کامل و درست این طرح از سوی اعضای صنف بود.

وی افزود: این طرح موجب بلاتکلیفی فروشندگان و خریداران شده و فروش به سایر شهرها کاهش یافته است. خریداران، خرید را مشروط بر برخورداری قطعات از شناسه کالا نموده‌اند این. در حالی که سامانه نیز دچار اشکال است به طوری که قطعه ثبت می‌شود اما کد رهگیری را نمی‌دهد.

این فعال بازار لوازم یدکی گفت: زمانی قیمت‌ قطعه افزایش می‌یابد که کمبود باشد اما در حال حاضر قیمت قطعات تغییری نداشته است. ضمن اینکه در واردات خودرو با تیراژ بالا، قیمت خودرو و قطعات یدکی در بازار کاهش می‌یابد.

کاظمی در پایان به بلاتکلیفی واردکنندگان قطعه ناشی از اجرای طرح کد رهگیری اشاره و خاطرنشان کرد: در حال حاضر واردات کاهش یافته و تا زمانی که تکلیف شناسه کالا روشن نشود، واردات امکانپذیر نیست. راهکار این است که سازمان صنعت و معدن از تولیدکنندگان داخلی درخواست نماید تا کلیه قطعات تولیدی خود را همراه با شناسه کالا و کد رهگیری به بازار عرضه نمایند و کلیه واردکنندگان نیز نسبت به نصب شناسه کالا و کد رهگیری در گمرکات اقدام کنند. در این صورت 120 هزار واحد صنفی فروش قطعه در سراسر کشور تا دو سال آینده قطعه بدون شناسه کالا و کد رهگیری عرضه نخواهند کرد.

لینک کوتاه خبر:https://eghtesadkhodro.com/?p=29304

منبع خبرخودرو
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.