خودروساز از مشتری نقد می‌گیرد، ولی پول قطعه ساز را نقد نمی‌پردازد!

عضو کمیسیون صنایع مجلس می گوید: خودروسازان از مشتری پول را نقدی دریافت می کنند اما این روند در پرداخت بدهی خودروساز به قطعه ساز نیست.

0

اقتصادخودرو-آقای ایزدخواه می‌گوید: اینگونه همیشه دست خودروساز نقد است، اما پولی دست قطعه ساز نمی‌رسد که اینگونه قطعه سازی افول کرده و مجالی برای بهبود کیفیت خود پیدا نمی کند.

عضو کمیسیون صنایع مجلس می‌گوید: پارسال بدهی خودروسازان به قطعه سازان ۴۰ هزار میلیارد تومان بود که برای پرداخت آن مجلس راهکار عرضه خودرو در بورس کالا را پیشنهاد داد که در آن برای پرداخت بدهی قطعه سازان راهکار‌هایی در نظر گرفته بودیم.

به گفته او، اکنون خودروساز پول خودرویی که قرار است سال آینده تحویل دهد را می‌گیرد، اما باز به قطعه ساز بدهی را پرداخت نمی‌کند که نیاز است وزارت صمت ضابطه‌ای در نظر بگیرد یا منوط کند که طرح عرضه در بورس اجرایی شود.

آقای آرش محبی‌نژاد دبیر انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازان کشور گفته بود که جمع بدهی های معوق  زنجیره تامین خودروسازان به ۴۵ هزار میلیارد تومان رسیده است.

از این میان، ۱۲ هزار میلیارد تومان مطالبات سر رسید شده تعیین تکلیف نشده است و ۲۵ هزار میلیارد تومان دیگر نیز مطالباتی است که در قالب قرارداد‌های خرید دِین، تفاهم‌نامه‌های سه‌جانبه، ال سی‌ها و اوراق گام، تعیین تکلیف شده است، یعنی خودروساز متعهد شده از محل اعتبارات خود یا قطعه‌ساز بعدا آن‌ها را تسویه کند.

عزت الله اکبری تالارپشتی رئیس کمیسیون صنایع مجلس نیز گفته بود این دوخودروساز (سایپا و ایران خودرو) به لحاظ ساختاری تبدیل به مرکز بدآموزی برای سایر صنایع شده اند. خودرو‌های خود را پیش‌فروش می‌کنند و در آنجا مبالغی دریافت می‌کنند. کف دریافتی به جز پیش فروش، نقد فروشی خودرو است. آن‌ها سود و زیان را محاسبه کرده اند، اما با این پول بدهی قطعه ساز را نمی‌دهند و زیان انباشته دارند ما از مدیران این شرکت‌ها پاسخ خواسته ایم.

 

لینک کوتاه خبر : https://eghtesadkhodro.com/?p=15398

منبع باشگاه خبرنگاران جوان
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.