خودروهایی که با ۵ هزار دلار می‌توان خرید

رئیس مجلس شورای اسلامی، درباره موضوع واردات خودرو می‌گوید در شرایط فعلی می‌بینیم که قیمت تمام‌شده خودرویی مانند پراید ۲۰۰ میلیون تومان است، درحالی‌که با ارز ۲۵ هزار تومانی می‌توان خودروهایی در حدود ۵۰۰۰ دلار باکیفیتی بسیار خوب وارد کشور کرد که این خواسته مجلس است.

0

اقتصادخودرو-با قیمت پایه حدود ۱۴ هزار و ۵۰۰ دلاری شورولت اسپارک، ۱۶ هزار دلاری میتسوبیشی میراژ و نیسان ورسا نوت و بیش از ۱۷ هزار دلاری کیا ریو و هیوندای اکسنت، عملاً هیچ برند معتبری خودرویی با قیمت زیر ۱۰ هزار دلار به فروش نمی‌رساند.

با این حال هنوز می‌توان خودروهای باکیفیتی مشابه یا بالاتر از پراید را یافت که قیمت آن‌ها در حد این خودرو یا پایین‌تر است. وولینگ مینی که یک خودروی بسیار جمع‌وجور الکتریکی است تنها ۴۵۰۰ دلار قیمت دارد. حتی تعداد زیادی خودرو در چین با قیمت‌هایی حدود ۲ هزار دلار و پایین‌تر نیز قابل خرید هستند. نمونه تصاویر این خودروهای دو هزار دلاری را در زیر مشاهده می‌کنید.

بنابراین می‌توان دریافت که منظور رئیس مجلس از خودروهای باکیفیت ۵ هزار دلاری، خودروهای دست‌دوم است. به‌عنوان‌مثال یک کرایسلر ۲۰۰ مدل ۲۰۱۴ با قیمتی حدود ۳  تا ۵ هزار دلار به فروش می‌رسد.

از میان خودروهای جدید، داچیا لوگان و ساندرو با قیمت پایه زیر ۱۰ هزار دلار نسبت به نسل‌های قدیمی موجود در ایران هم به‌مراتب ارزان‌ترند.

اما بد نیست تعدادی از خودروهای داخلی را بر اساس قیمت دلاری در کشور با چند خودروی روز دنیا با قیمت مشابه مقایسه کنیم. برای این منظور قیمت رسمی دلار در تاریخ ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ و قیمت روز این خودروها در بازار مدنظر قرار گرفته‌اند.

خودرو (قیمت روز معادل دلار) خودرو (قیمت روز معادل دلار)
پراید ۱۱۱ هاچ‌بک – ۸۰۰۰ دلار لیپ T03 الکتریکی – ۸۰۰۰ دلار
ساینا دنده‌ای – ۸۷۴۵ دلار داچیا ساندرو – ۸۵۰۰ پوند
شاهین دنده‌ای – ۱۵۱۷۶ دلار کیا ریو سدان – ۱۶۱۰۰ دلار
دنا پلاس توربو اتوماتیک- ۱۹۷۰۰ دلار تویوتا کرولا – ۲۰۰۰۰ دلار
پژو ۲۰۷i دنده اتومات- ۲۲۱۵۰ دلار پژو ۲۰۸ مدل ۲۰۲۲ – ۱۷ هزار دلار
تارا دنده اتومات – ۲۳۲۵۰ دلار مزدا ۳ مدل ۲۰۲۲ – ۲۲۱۰۰ دلار
چری تیگو ۷ – ۳۹۴۰۰ دلار مرسدس بنز GLB کلاس – ۳۸۶۰۰ دلار
لیپ T03، یک خودروی برقی 8 هزار دلاری
لیپ T03، یک خودروی برقی ۸ هزار دلاری

بنابراین  لااقل می‌توان نتیجه گرفت که تولید خودرو در ایران در حال حاضر پرهزینه، با راندمان پایین و قیمت‌گذاری غیرمنصفانه است.

 

لینک کوتاه خبر : https://eghtesadkhodro.com/?p=17123

منبع پدال
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.