خودروهای طراح ایرانی برای رقابت با تسلا

یک خودروساز نوپای چینی اعلام کرده که تا دوسال دیگر ماشین‌های الکتریکی‌اش را در اروپا تولید خواهد کرد و قصد دارد در این بازار با خودروسازانی نظیر تسلا، ب‌ام‌و و مرسدس-بنز رقابت کند. ماشین‌های این شرکت را نادر فقیه‌زاده، طراح ایرانی‌-آلمانی طراحی کرده که از ب‌ام‌و به آواتار رفته است.

0

اقتصاد خودرو-آقای فقیه‌زاده ماشین‌های آواتار را در استودیویی در شهر مونیخ آلمان طراحی کرده است. این شرکت دو محصول دارد: شاسی‌بلندی به نام «یک‌یک» که از پارسال در چین عرضه شده و یک سدان به نام «یک‌دو» که به‌تازگی در نمایشگاه خودروی مونیخ رونمایی شده است.

آواتار در سال ۲۰۱۸ توسط هواوی، تولید‌کننده محصولات الکترونیکی چینی، CATL، بزرگ‌ترین تولیدکننده باتری خودرو در جهان و شرکت خودروسازی دولتی چانگان تاسیس شد. این شرکت اعلام کرده که تا سال ۲۰۲۵ چهار مدل به بازار عرضه خواهد کرد.

آواتار «یک‌دو» + اقتصاد خودرو
 
آواتار «یک‌دو» + اقتصاد خودرو
 
اقتصاد خودرو
 

نادر فقیه‌زاده که سابقه طراحی ب‌ام‌و سری شش و سری هفت را در کارنامه‌اش دارد، آواتار را ساده، شیک و اسپرت طراحی کرده است. او می‌گوید هدفش طراحی ماشینی بوده که «بیرونش جسورانه، ناب و محکم به نظر برسد و داخلش حسی گرم و مهربان به سرنشینان القا کند.»

آواتار «یک‌دو» شیشه عقب ندارد و راننده برای دیدن عقب ماشین از دوربین استفاده می‌کند. به جای آینه‌های بغل هم دوربین گذاشته‌اند. در فاصله کاپوت تا شیشه جلو یک نمایشگر قرار دارد که راننده می‌تواند روی آن پیام‌هایی بنویسد.

اقتصاد خودرو
 
آواتار «یک‌دو» + اقتصاد خودرو
 

اتاق ماشین به خاطر سقف تمام شیشه‌ای پرنور است. سقف را می‌توان با فشار دکمه‌ای مات کرد تا جلوی نور شدید خورشید گرفته شود. علاوه بر نمایشگر بزرگی که وسط داشبورد است، یک نمایشگر ۳۵ اینچی هم پشت داشبورد و پایین شیشه جلو قرار دارد که راننده می‌تواند اطلاعات مختلف را به دلخواه روی آن نمایش دهد. سیستم صوتی با ۲۷ بلندگو، سیستم تهویه مطبوع با سه عطر که ویژه آواتار ساخته شده و امکان انتخاب نور اتاق با ۶۴ رنگ از جمله امکانات دیگر ماشین است.

شاسی‌بلند آواتار «یک‌یک‌» + اقتصاد خودرو
 
نادر فقیه‌زاده + اقتصاد خودرو
 

جزییات فنی مدل «یک‌دو» هنوز اعلام نشده است، اما پیش‌بینی شده که ماشین از باتری‌های جدید شرکت CATL استفاده خواهد کرد که می‌تواند در ده دقیقه به اندازه ۴۰۰ کیلومتر حرکت شارژ شود. مدل شاسی‌بلند «یک‌یک» را می‌توان با یک یا دو موتور الکتریکی سفارش داد. قوی‌ترین مدل ۵۷۰ اسب بخار نیرو دارد و شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعتش کمتر از ۴ ثانیه است.

آواتار می‌گوید گران‌ترین مدل «یک‌یک» با هر بار شارژ تا ۷۱۰ کیلومتر حرکت می‌کند. قیمت ماشین، پیش از انتخاب امکانات سفارشی، بین ۵۰ تا ۵۷ هزار دلار است. یک مدل گران‌تر از این شاسی‌بلند هم ساخته شده که توسط بوتیک فرانسوی ژیوانشی تزیین شده و تنها ۵۰۰ دستگاه از آن تولید شده است. قیمت این مدل ۸۶ هزار دلار است.

لینک کوتاه خبر : https://eghtesadkhodro.com/?p=43819

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.