عدول یک‌ خودروساز از نرخ‌های شورای رقابت‌ و ضرورت ورود نهادهای نظارتی

در حالی که قیمت‌ اغلب خودروهای مونتاژی توسط شورای رقابت مصوب شده و این قیمت‌ها طبق قانون، لازم‌الاجرا است، بررسی سایت نمایندگی‌های مجاز یکی از مونتاژکاران حاکی از آن است که این مونتاژکار، با عدول از نرخ‌های شورای رقابت، دنبال گران کردن خودرو و کسب سود بیشتر از جیب مشتریانِ خود است.

0

 ‌اقتصاد خودروشورای رقابت‌ 17 اردیبهشت امسال، قیمت خودروهای مونتاژی را برای اولین بار مصوب کرد و براساس این مصوبه، خودروسازان مونتاژکار مکلف شدند قیمت‌های شورای رقابت را اعمال کنند.

همچنین مقرر شد همه خودروسازان داخل و مونتاژکاران، عرضه خود را‌ فقط در قالب سامانه یکپارچه و با نرخ‌های شورای رقابت انجام دهند.

البته در ابتدا نرخ‌گذاری شورای رقابت به مذاق مونتاژکاران خوش نیامد، به هر حال فاصله قیمت‌های شفاف‌شده خودروها با نرخ‌های کاذبی که آنها عرضه می‌کردند بسیار زیاد بود و سود مونتاژکاران را کاهش می‌داد؛ پس از آن بود که مونتاژکاران ادعا کردند خودروهای خود را با این قیمت‌‌ها به مردم نمی‌فروشند و با عدم رعایت اصل مشتری‌مداری، در واقع قصد قانون‌گریزی داشتند.

جلسات زیادی در این‌باره برگزار شد و بالاخره اواخر اردیبهشت امسال بود که در جلسه‌ای با حضور نمایندگان و یا مدیران عامل همه شرکت‌های مونتاژی تولیدکننده خودرو در وزارت صمت، ‌اعلام شد که مونتاژکاران به قیمت‌ها مصوب شورای رقابت پایبند خواهند بود؛ آن روز مشخص نشد در آن جلسه چه گذشت اما یک منبع آگاه در این‌باره به فارس گفت که در آن جلسه وعده‌هایی به مونتاژکاران درباره اصلاح قیمت‌ها و تغییر شیوه عرضه‌ها داده شده است‌.

اما به تازگی یکی از مونتاژکاران‌ فهرست جدیدی از قیمت محصولات خود را اعلام کرده است که همخوانی با نرخ‌های شورای رقابت ندارد؛ شرکت مدیران‌خودرو به تازگی فهرستی از محصولات خود را ارائه داده و قیمت‌های‌ بالایی برای آنها اعلام کرده است.

به عقیده یکی از کارشناسان صنعت خودرو، اینچنین نرخ‌‌سازی‌ها‌، کاذب و خارج از قیمت‌‌های مصوب شورای رقابت است و به نظر می‌رسد این مونتاژکار به دنبال التهاب‌آفرینی در بازار خودرو است.

موضوع را از کارشناس فروش این نمایندگی مدیران خودرو، پیگیری کردیم، وی درباره قیمت‌های منتشر شده بر روی سایت این نمایندگی می‌گوید: برای ما ملاک، قیمتی است که شرکت خودروساز به ما ارائه می‌دهد نه قیمتی که شورای رقابت تعیین کرده است و قیمت‌هایی که بر روی سایت قرار داده‌ایم قیمتی است که شرکت خودروساز به ما اعلام کرده است.

وی ‌درباره قیمت عرضه خودرو در سامانه یکپارچه اظهار بی‌اطلاعی کرد و بیان داشت: قیمت خودروهای مونتاژی عرضه شده در سامانه در دعوتنامه‌ای که برای مشتریان تعیین می‌شود مشخص خواهد شد.‌

این کارشناس فروش خودرو در نمایندگی رسمی مدیران خودرو در پاسخ به این سؤال که طبق قانون، خودروسازان باید در سامانه یکپارچه و بر اساس نرخ مصوب شورای رقابت محصولات خود را به مردم بفروشند، در این شرایط چرا شما نرخ‌های بالاتر از شورای رقابت را در سایت خود درج کرده‌اید؟ گفت‌: قیمت شورای رقابت و وزارت صمت را هیچ نمایندگی قبول ندارد و ملاک قیمت نمایندگی‌ها، همان قیمتی است که خودروساز به آنها اعلام می‌کند.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا شما به عنوان نمایندگی مدیران خودرو، خودرویی برای فروش دارید؟ گفت: بله، خودروهای پلاک شده داریم که با قیمت بازار آزاد به متقاضایان می‌فروشیم، مثلا X55 را به قیمت یک میلیارد و 650 میلیون تومان پلاک‌شده می فروشیم.


قیمت مصوب خودروهای مونتاژی توسط شورای رقابت در مورخ 17 اردیبهشت

 همانطور که بیان شد طبق قانون، خودروسازان داخل و‌ مونتاژکاران موظف هستند عرضه خودرو را فقط در قالب سامانه یکپارچه و با نرخ‌های مصوب شورای رقابت به مردم عرضه کنند.

وزارت صمت 20 اردیبهشت 1402 در اطلاعیه‌ای درباره ضرورت اعمال قیمت‌های مصوب شورای رقابت توسط خودروسازان مونتاژکار اعلام کرد که مصوبه شورای رقابت درباره قیمت‌گذاری خودروهای مونتاژی، قطعی و لازم‌الاجرا است.

حال در این شرایط که بازار خودرو با اجرای سامانه یکپارچه و ورود شورای رقابت به نرخ‌گذاری مصوب، آرام شده است، انتشار نرخ‌های غیرواقعی و خارج از قیمت‌های مصوب شورای رقابت در واقع به نوعی دهن‌کجی به نرخ‌های شورای رقابت و تلاش برای التهاب‌آفرینی در بازار خودرو محسوب می‌شود.

ضرورت دارد در این موضوع نهادهای نظارتی، وزارت صمت، سازمان حمایت از حقوق مصرف‌کننده و تولیدکننده و شورای رقابت ورود کرده و با قانون‌شکنان در موضوع عدول از نرخ‌های مصوب، برخورد جدی داشته‌ باشند.

 

لینک کوتاه خبر:https://eghtesadkhodro.com/?p=39993

منبع فارس
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.