مردم درباره واردات خودرو نگران نباشند

0

اقتصاد خودرو-در خصوص این نگرانی ها نماینده مردم فسا در مجلس یازدهم به اقتصاد خودرو می گوید:این صحیح نیست که به بهانه یک نگرانی بخواهیم مطالبه مردمی و مصوبه‌ای که از نگاه بسیاری از صاحب نظران حوزه اقتصاد و سیاست یک مصوبه مترقی مجلس محسوب می شود را بخواهیم تحت‌الشعاع قرار دهیم.

حجه الله فیروزی می افزاید: بالاخره باید در یک حوزه قانون‌گذاری و یک مشکل را حل کنیم. برای حل مشکل واردات هم بسیار تلاش شده است که به سایر زوایای حوزه اقتصادی صدمه‌ای وارد نشود. استدلال و استنباط هم این است که به سایر حوزه‌ها صدمه‌ای وارد نمی کند.

وی در خصوص اظهار نظرها و نقل قول هایی که از سوی  شورای نگهبان مطرح شده است توضیح می دهد: اگر مابین مجلس و شورای محترم نگهبان اختلافی حاصل و برطرف نشد، نهایتاً آن زمان مجمع محترم تشخیص مصلحت نظام می تواند ورود کند. بنابراین نقطه نظراتی که بعضاً از برخی اعضا مجمع تشخیص مصلحت نقل می شود بیشتر نظرات شخصی است و در حقیقت آن شدت و غلظت وجود ندارد.

سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس ادامه می دهد:چون این یک موضوع مهم ملی و یک تصمیم‌گیری مهم کشوری است و از آن طرف هم مطالبه جمع قابل توجهی از مردم است و بازار نیز برای تنظیم به این مصوبه نیاز دارد، خواهش و درخواستمان این است که اگر ابهامی بین اعضای محترم مجمع تشخیص مصلحت در این خصوص وجود دارد، دعوت کنند تا تعدادی از نمایندگان مجلس که به این طرح اشراف کافی دارند، در جلسه مجمع یا در جلسه جمعی از اعضای محترم مجمع حضور پیدا کرده و آن‌جا زوایای مختلف طرح را توضیح دهند که اگر ابهامی وجود دارد، ابهام برطرف شود.

فیروزی همچنین با اشاره به نگرانی برخی افراد مبنی بر ضربه آزادسازی واردات به تولید داخل توضیح می دهد: اول اینکه از سال ۱۳۹۱ تا ۱۳۹۷ حدودا ۵۰۰ هزار دستگاه خودرو وارد کشور شد است . در مقایسه با میانگین تولید سالانه خودروسازان رقم زیادی به شمار نمی آید که بخواهد باعث نگرانی شود.

دوم این‌که ما در همین سال ها در حد زیادی واردات خودروهای چینی داشتیم. بنابراین واقعا اگر قرار است وارداتی باشد، نباید مردم را به اجناس کم‌کیفیت خارجی سوق دهیم تا منابع و سرمایه‌های مردم هزینه خرید خودروهای کم‌ کیفیتی شود که نه ایمنی کافی و نه کیفیت سوارشدن کافی دارند.

نکته آخر هم این‌که الان در نوسازی خودروها و در از رده خارج کردن خودروهای فرسوده به شدت عقب هستیم. حتی اگر فرض بگیریم خودروهای وارداتی جای خودروهای تولید داخل را بگیرند، اگر خودروسازان داخلی یک همت کنند و بخواهند افزایش راندمان و تولید دهند، می توانند پروسه نوسازی خودرو هم انجام دهند که هم به لحاظ محیط زیست بسیار موثر است و هم تولید داخل را هم تقویت می کند و هم مردم می توانند از خودروهای جدید و نو با تسهیلات مناسب ان‌شاءالله استفاده کنند.

 

لینک کوتاه خبر : https://eghtesadkhodro.com/?p=11093

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.