آیا خارجی ها از سرمایه گذاری در خودروسازی ایران می ترسند؟

0

به گزارش اقتصاد خودرو،هر چند هنوز نتیجه اصلی مذاکرات وین اعلام نشده است اما فضا رنگ و بوی شکسته شدن دیوار تحریم ها را دارد.آنچه که از سوی برخی منابع عنوان می شود، صنعت خودروسازی ایران نیز یکی از بخش هایی است که شامل این لغو تحریم ها خواهد شد.

یک خبر و چند نظر

در این خصوص نظرهای مختلفی بیان شده است.برخی معتقد هستند که مزیت های رقابتی ایران به قدر کافی از جذابیت برای سرمایه گذاری برخوردار هست.این مزیت ها که از جمله آن می توان به موقعیت جغرافیایی و نیروی کار ارزان اشاره کرد،باعث می شود که بسیاری از شرکت ها آماده حضور مجدد در صنعت خودروسازی کشور باشند. چرا که ایران غیر از پتانسیل هایی که دارد از زیرساخت های مناسب تر و همچنین نیروهای کار ماهر تر نیز برخوردار است.همچنین بازار خودروی ایران به قدری از محصولات جدید استقبال می کند که خود این موضوع باعث افزایش میل ورود به ایران می شود. اما در مقابل برخی معتقد هستند که نمی توان به سرعت انتظار ورود و سرمایه گذاری خارجی ها را داشت. چه آنهایی که در ایران زیر ساخت های فراهم تری دارند و چه آنان که قرار است شرایط تولید را مهیا کنند به باور این گروه از کارشناسان شرایط پیش آمده طی سال های اخیر باعث شده است که بسیاری از شرکت ها و حتی شرکای قدیمی با احتیاط به این موضوع نگاه کنند.

آنها از چه می ترسند

در این میان تجربه شرکای خارجی به تجربه به دست آمده طی یک دهه گذشته نگاه می کنند.طی یک دهه گذشته خودروسازی ایران دو بار تحریم شده است. شرکای خارجی‌ها از بیم تنبیهات جهانی، مجبور به ترک ایران شده‌اند. در واقع آنها خوب می‌دانند که تا وقتی ارتباط ایران و آمریکا به ثباتی پایدار نرسیده و در معرض تنش باشد، همواره گزینه تحریم نیز روی میز هست. به خصوص اینکه حجم دادوستد و نفوذ ایران در بازار جهانی خودرو به گونه ای نیست که فقدان عدم همکاری به بازارهای جهانی و یا حتی شرکای لطمه ای وارد کند.

در واقع این مسائل چشم خارجی ها را ترسانده است.ترسی که ریشه در احتمال شرایط تحریم ها را دارد زیرا آنها گمان می‌کنند هر آن ممکن است توافقات بین‌المللی با ایران حتی اگر معتبر باشند، در صورت رخداد یا اتفاقی غیر قابل پیش‌بینی فسخ شود. برجام سندی بین‌المللی بود که دولت اوباما با حضور پنج کشور غربی آن را امضا کرد و به آن اعتبار بخشید. این در شرایطی است که دونالد ترامپ ، برجام را قراردادی بد خواند و آن را یک‌جانبه فسخ کرد. بنابراین خودروسازان خارجی در تجزیه و تحلیل حضور دوباره آنها در ایران پس از لغو تحریم‌ها، به احتمال فراوان جایی برای تحریم دوباره باز خواهند گذاشت؛ زیرا می‌دانند احتمال رخ دادن داستانی شبیه آنچه ترامپ با برجام کرد، منتفی نیست. ضمن اینکه بسیاری معتقد هستند که  احیای برجام به معنای پایان تنش میان ایران و آمریکا نیست.بنابراین خودروسازان خارجی قطعا ریسک تحریم دوباره را در مذاکرات احتمالی آینده با ایرانی‌ها خواهند گنجاند. ترس خارجی‌ها از سه گانه شدن تحریم خودروسازی ایران، احتمالا آنها را برای حضور دوباره در خودروسازی کشور محتاط و حتی شاید مردد کند و این احتیاط و تردید خود را در مدل مشارکت آتی‌شان نشان خواهد داد.

بنابراین در صورت حصول توافق بهترین راه این است که بتوانیم سهم و ضریب نفوذ خود در بازارهای غیر سنتی را افزایش بدهیم.یا اگر همچنان خودروهای تولید داخل توان ورود به غیر از بازارهای سنتی را ندارند ،باید به گونه ای عمل کنند که رنگ و بوی سیاست از آن گرفته شود.به نحوی که بود یا نبود خودروهای ایرانی به شدت برای آنان تاثیر گذار باشد.به بیان ساده باید در افق پیش رو به نوعی حرکت کنیم که خودروهای ایرانی علاوه بر توان رقابت با همکلاس های خود،به گونه ای در بازارها نفوذ کنند که به راحتی قابل کنار گذاشته شدن نباشند و نبض بازار را در اختیار بگیرند.این موضوع هم می تواند به صادرات پایدار منجر شود و هم می تواند راه را برای نفوذ و حضور در سایر بازارها نیز باز کند.

 

*کامیار زین‌العابدینی

لینک کوتاه خبر : https://eghtesadkhodro.com/?p=11090

توسط کامیار زین العابدینی
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.