مشکل اصلی خصوصی‌سازی خودروسازان چیست؟

در حالیکه رئیس سازمان خصوصی‌سازی وعده واگذاری سهام ایران خودرو و سایپا را داده است، اما به نظر می‌رسد سهام تو در توی، این خودروسازان که از طریق شرکت‌های زیر مجموعه‌ها آن‌ها مدیریت می‌شود، کار را برای واگذاری اصولی و درست خودروسازان جاده مخصوص بسیار مشکل کرده است.

0

اقتصادخودرو-در حالیکه رئیس سازمان خصوصی‌سازی وعده واگذاری سهام ایران خودرو و سایپا را داده است، اما به نظر می‌رسد سهام تو در توی، این خودروسازان که از طریق شرکت‌های زیر مجموعه‌ها آن‌ها مدیریت می‌شود، کار را برای واگذاری اصولی و درست خودروسازان جاده مخصوص بسیار مشکل کرده است.
همچنین دولت باید قبل از واگذاری سهام خود در صنعت خودرو، وضعیت ایران‌خودرو و سایپا را اعم از ساختار سهام‌داری و زیان انباشته سامان داده و آن‌ها را به سوددهی برساند، به بیان دیگر قبل از واگذاری باقی‌مانده سهام دولت در این شرکت‌ها، باید اصلاح ساختار سهام‌داری در دستور کار باشد، یعنی سهام خریداری شده توسط شرکت‌های زیر مجموعه سایپا و ایران‌خودرو، در شرکت مادر تجمیع و واگذار شود، بعد از آن می‌توان فرآیند خصوصی‌سازی و واگذاری باقی‌مانده سهام را انجام داد.
از سویی در صورت عدم تجمیع سهام‌ها در شرکت مادر، می‌توان سهام شرکت‌های زیر مجموعه ایران‌خودرو و سایپا را به صورت مستقل واگذار کرد.اما بهترین حالت این است که این سهام‌های واگذار شده به صورت تدریجی و مرحله به مرحله به شرکت اصلی برگردد و بعد از آن به بخش خصوصی واگذار شود.
این در حالیست که واگذاری در این شرایط و با زیان انباشته فراوان باعث می‌شود، سهام این شرکت‌ها به قیمتی کمتر از ارزش حقیقی خود به فروش برسد. بنابراین، سامان‌دهی ساختار سهام‌داری ایران‌خودرو و سایپا قبل از واگذاری ضرورت دارد.
البته ذکر این نکته ضروری است که مشکل اصلی این دو خودروساز نقش حاکمیتی دولت در این شرکت‌ها نبوده، بلکه دخالت‌های دولت در امور این شرکت‌ها است به طوری که دولت به جای انجام وظیفه اصلی خود یعنی ارائه سیاست‌های کلان و پایش برنامه‌های اقتصادی، به دنبال تعیین هیئت مدیره، قیمت‌گذاری و… است. در واقع دولت به جای سیاست‌گذاری، بنگاه‌داری می‌کند و نتیجه آن، وضعی است که در صنعت خودرو اتفاق افتاده است. حال باید دید در نهایت سهام خودروسازان بزرگ چگونه و به چه طریقی واگذار خواهد شد.

 

لینک کوتاه خبر : https://eghtesadkhodro.com/?p=11271

توسط کامیار زین العابدینی
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.