وعده درمانی و توجیهات افزایش قیمت به سبک خودروسازان

شاید امروز کمتر کسی را بتوان یافت که از کیفیت پایین، قیمت بالا و بی تعهدی خودروسازان گلایه نداشته باشد و هر روز نیز بر این گلایه‌ها افزوده می‌شود. در این میان نوع برخورد خودروسازان با انتقادها و نارضایتی‌های مردم قابل توجه است که در قالب وعده‌درمانی و توجیهات تامل برانگیز صورت می‌گیرد.

0

اقتصادخودرو-شاید امروز کمتر کسی را بتوان یافت که از کیفیت پایین، قیمت بالا و بی تعهدی خودروسازان گلایه نداشته باشد و هر روز نیز بر این گلایه‌ها افزوده می‌شود. در این میان نوع برخورد خودروسازان با انتقادها و نارضایتی‌های مردم قابل توجه است که در قالب وعده‌درمانی و توجیهات تامل برانگیز صورت می‌گیرد.

به عنوان نمونه محمدعلی تیموری مدیرعامل سایپا در چارچوب همین وعده درمانی با بیان اینکه تولید اقتصادی زمانی حاصل خواهد شد که حداقل روزانه هزار و 500 دستگاه از خودرو تولید شود، تصریح کرد: گروه خودروسازی سایپا از مردادماه سال آینده، این مهم را در دو خودرو کوییک و شاهین دنبال خواهد کرد؛ البته سایر خودروهای این مجموعه نیز تولید خواهد شد، ولی در دو خودرو یاد شده به جهت دیدگاه فنی، اقتصادی و کیفی شرایط برای تولید اقتصادی بسیار مناسب تر است. این وعده درمانی و حواله دادن مردم به مرداد ماه به این معناست که از یک سو هر آنچه تا به امروز خودروی بی‌کیفیت با قیمت بالا تولید و فروش رفته است خودروسازان مسئولیتی در قبال آن ندارند و تا مرداد ماه نیز مردم انتظاری به بهبود کیفیت نداشته باشند و از آن زمان برای تولیدات آینده که معلوم نیست چه زمانی خواهد بود می‌توانند به دنبال بهبود کیفیت باشند.

نکته مهم آن است که خودروسازان تولید روزانه 1500دستگاه خودرو را زمینه ساز بهبود کیفیت و کاهش قیمت عنوان می‌کنند که عملا با تیراژ کنونی خودروسازان هرگز محقق نخواهد شد و عملا از مرداد ماه به بعد نیز تغییری در صنعت خودرو ایجاد نخواهد شد.

نکته مهم دیگر اینکه در وعده درمانی‌ها و توجیهات خودروسازان برجسته سازی مباحثی همچون خدمات پس از فروش و گارانتی است ،چنانکه مدیرعامل سایپا تاکید کرد:« گروه خودروسازی سایپا، همان گونه که به سازمان حمایت اعلام کرده است تا 10سال خدمات پس از فروش محصولات خود را انجام می دهد و تمام خودروها تا 36 ماه گارانتی دارند، به همین جهت به مردم قول می دهیم که سال آینده با اقتصادی شدن تیراژ خودروها، مشکلات محصولات سایپا به حداقل برسد».

نکته اساسی در باب این خدمات آن است که به طور معمول به اذعان سازمان استاندارد و گزارش‌های مردمی خودروها از همان ابتدا تحویل به مشتری با مشکلات بسیاری همراه هستند که بعضا با هیچ گارانتی قابل رفع نمی‌باشد و یا اینکه بارها مشتریان باید در تعمیرگاه و نمایندگی برای رفع نقص‌ها و عیب‌های خودروها وقت صرف کنند. به عبارتی دیگر خودروسازان با وعده گارانتی و خدمات پس از فروش عملا کیفیت پایین خودروها را توجیه و از مسئولیت پذیری در برابر آنها خودداری می‌کنند.

نکته مهم دیگر در عملگرد خودروسازان توجیهات آنها برای افزایش قیمت است. مدیرعامل سایپا درباره اینکه چرا قیمت خودرو در ایران بالا است، افزود:« یکی از موضوعات اثرگذار در این بخش، الزام به رعایت استانداردهای 85 گانه است، این امر باعث شده به طور متوسط 1450 یورو به قیمت خودرو اضافه شود.او افزود: در حالی که خودروسازان ملزم به رعایت این سطح از استانداردها می شوند، 70 درصد خودروهایی که در سطح کشور تردد دارند، یورو2 و کاربراتوری هستند، در چنین شرایطی تولید خودرو یورو5 چرا باید الزام باشد؟» این توجیهات به عنوان دلیل افزایش قیمت‌ها در حالی مطرح می‌شود که به اذعان سازمان استاندارد و راهنمایی و رانندگی خودروسازان به طور معمول این استانداردهای 85 گانه را رعایت نمی‌کنند که اگر رعایت می‌کردند کیفیت خودروها چنین نبود ،چنانکه در حادثه بهبهان که با تصادف بیش از 50 خودرو همراه بود هیچ کدام از کیسه‌های هوا باز نشده بود.

در همین حال به اذعان متولیان امر، خودروسازان سالهاست که از ایجاد و تکمیل پیست تست ایمنی خودروها خودداری کرده که این امر هزینه‌های مصرف کننده را بالا می‌برد در عین حال ادعای هزینه های سنگین تست خودروها در حالی مطرح شده که به طور معمول خودروسازان یک نمونه از محصول خود را برای تست به خارج از کشور ارسال می‌کنند حال آنکه گویی هزینه آن یک تست را برای تمام تولیدات خود محاسبه می‌کنند و مدعی ارسال تمام خودروها به خارج برای تست هستند.

 

لینک کوتاه خبر : https://eghtesadkhodro.com/?p=11274

توسط کامیار زین العابدینی
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.