نشست خبری رئیس اتحادیه لوازم یدکی خودرو تهران برگزار شد

صبح امروز نشست خبری سید احمد حسینی رئیس اتحادیه صنف تولیدکنندگان و فروشندگان لوازم یدکی خودرو و ماشین آلات تهران با اصحاب رسانه برگزار شد.

0

اقتصاد خودرو-دکتر سیداحمد حسینی رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و توزیع کنندگان قطعات خودرو و ماشین آلات تهران اعلام کرد: سامانه رسیدگی به شکایات خریداران خودرو با هدف رسیدگی در کوتاهترین زمان و با نگاه کارشناسانه در این اتحادیه راه اندازی شده است. در این طرح مواردی مثل معیوب بودن قطعه، نامناسب بودن، گرانفروشی، غیراصلی بودن و سایر موارد رسیدگی می شود.
حسینی افزود: در حال حاضر کمتر از یک دوهزارم فروش‌ها منجر به طرح شکایت می‌شود و امیدواریم با اجرای این طرح این نسبت کمتر نیز بشود.
وی افزود حدود ۴۰ درصد شکایات به علت معیوب بودن قطعات ، حدود ۳۰ درصد به علت نامناسب بودن قطعه، حدود ۱۰ درصد گرانفروشی، حدود ۱۰ درصد غیراصلی بودن و حدود ۱۰ درصد به سایر دلایل صورت می گیرد.
نکته مهم این است که بیش از ۶۰ درصد شکایات از فروشگاه‌های اینترنتی و عرضه‌کنندگان خارج از شبکه است که هیچ دسترسی مؤثری به آن‌ها وجود ندارد.

 

تامین و تنظیم بازار لوازم یدکی، اولویت اتحادیه لوازم یدکی خودرو است

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان لوازم یدکی خودرو و ماشین آلات تهران افزود مسئولیت ذاتی اتحادیه تأمین و تنظیم بازار لوازم یدکی است. ما برای انجام این مسئولیت تجربه اندوخته و با ارزشی در صنف خود داریم. و با افتخار می‌گوئیم برای اصناف اعتبار شغلی و امین بودن مقدم بر منافع کوتاه مدت مالی است. اصناف از دیر باز خود را در برابر مشتریان خود مسئول دانسته و همواره برای جلب رضایت ایشان اولویت قائل بوده اند برای یک فرد کاسب در همه صنوف، نداشتن جنس یک ضعف و نقص شمرده می‌شود. یک فرد صنفی، چه خرده فروش، چه عمده فروش و بازرگان یا تولیدکننده صنفی پذیرفته نیست که به مشتری خود بگوید: نه ، این روحیه یک فرصت برای دولت است تا تامین و تنظیم بازار را به اصناف بسپارد. دولت نقش اصلی خود را انجام دهد. دولت ها مسئولیت سیاستگذاری، نظارت، حمایت و ایجاد زیرساخت های اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی را بر عهده دارند.دکتر حسینی تاکید کرد: اتحادیه لوازم یدکی خودرو و ماشین آلات تهران آمادگی دارد با همکاری دولت و سایر نهاد‌های مرتبط، بازار لوازم یدکی خودرو را به طور کامل تأمین کند.

 

ورود خودروهای دست دوم، فقط مسکن است

دکتر سیداحمد حسینی رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و توزیع کنندگان قطعات خودرو و ماشین آلات تهران گفت : مردم ما مستحق خودرو‌های باکیفیت، بروز و نو هستند. جای تأسف است که بی‌تدبیری‌ها و منفعت طلبی‌های عده‌ای باعث ایجاد رانت، ویژه خواری و مافیا در کل زنجیره ارزش صنعت خودرو، قطعات و خدمات شده است.
این وضعیت نابسامان نباید ادامه یابد وقتی ما در کشور صنعت خودروسازی داریم یعنی علی الاصول خودروسازان نسبت به خدمات پس از فروش مسئولیت دارند. این مسئولیت در مرحله نخست در قالب دوره گارانتی است.
خودروساز در این دوره لازم است تعمیرگاه های معتمد با رعایت استاندارد ایجاد کند و تمامی خدمات یا اغلب آن‌ها را رایگان به خریداران ارائه کند.
در مرحله دوم خودروساز موظف به تأمین قطعات یدکی و ارائه خدمات خاص است. کمینه این دوره ۳ برابر زمان گارانتی است و نباید خریدار خودرو با کمبود قطعات یا نبود قطعه یدکی مواجه شود. اما متاسفانه شاهد هستیم اغلب دارندگان خودرو‌های تولید یا مونتاژ داخل چه در دوره گارانتی و چه دوره پس از آن با مشکلات روبرو می شوند. اصلا نبود قطعه یدکی برای خودرویی که از سوی خودروساز در کمتر از یک دهه به بازار عرضه شده است بی معنای است. کمبود یا نبود قطعه یدکی یعنی بلااستفاده شدن خودرو و معطل ماندن سرمایه خریداران خودرو که هیچ توجیهی ندارد.
حسینی ادامه داد که ؛حالا ببینید پس از ورود خودروهای کارکرده و دست دوم چه اتفاقی خواهد افتاد. اولا این که اجازه‌ واردات خودرو به همه دارندگان کارت بازرگانی داده شود منطقی نیست. در ثانی وارد کنندگان اگر به تامین قطعات تند مصرف ، تصادفی و سایر قطعات ملزم نباشند، چه خواهد شد؟ دارنده خودرو سرگردان، بازار دچار اخلال و فرصت سودجویی نامناسب فراهم خواهد شد.

 

تشکیل کارگروه خودرویی در اتاق اصناف تهران

دکتر سیداحمد حسینی رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و توزیع کنندگان قطعات خودرو و ماشین آلات تهران اعلام کرد: کارگروه خودرویی با هدف برقراری ارتباط و به اشتراک گذاشتن اطلاعات، مشکلات، تجارب و راه حل‌ها بین اتحادیه‌های خودرویی تشکیل ‌شده است.
رئیس اتحادیه لوازم یدکی تهران اظهار داشت: این کارگروه با نظر مساعد دکتر مجتبی صفایی رئیس اتاق اصناف ایران نیز با پوشش سراسری تشکیل خواهد شد.
حسینی افزود: بنابرخواست وزارت صمت، بزودی کارگروه ملی خودرو، قطعات و خدمات با حضور نمایندگان تشکل‌های بخش خصوصی اعم از اتحادیه‌ها و انجمن‌ها تشکیل می گردد تا با خرد جمعی و تعامل بین بخشی نابسامانی ها و کمبودهای زنجیره ارزش صنعت خودرو تا حدودی اصلاح شود. وی افزود بنظر می رسد تا زمانی که دولت از دخالت مستقیم در صنعت خودرو برندارد نمی توانیم شاهد روند شکوفایی این صنعت باشیم.
رئیس اتحادیه لوازم یدکی خودرو اذعان داشت اکنون همه طرف ها در صنعت و بازار خودرو، قطعات و خدمات اظهار نارضایتی می‌کنند. مصرف کننده نهایی نیز نمی‌تواند در خصوص خودرو و صنعت حمل و نقل با خاطری آسوده باشد. صاحبان خودرو از تلاطم در بازار خودرو و هم چنین مشکلات در تهیه لوازم یدکی و خدمات سرویس های دوره ای و تعمیرات خودرویی ناخشنود هستند. درحالیکه این موارد قابل بهبود نسبی در کوتاه مدت و اصلاح کامل در میان و بلند مدت است.
دکتر حسینی در پایان تاکید کرد: کارگروه خودرویی اتاق اصناف تهران به بررسی مشکلات و موانع پیش روی بازار خودرو، قطعات و خدمات خودرویی ورود کرده و راهکار‌های رفع آن‌ها در حال تدوین است اما با تشکیل کارگروه ملی خودرو، قطعات و خدمات می توانیم شاهد نقش آفرینی بخش خصوصی در ساماندهی بازار خودرو، قطعات و خدمات خودرویی و بهبود وضعیت این بازارها خواهیم بود.

 

لینک کوتاه خبر : https://eghtesadkhodro.com/?p=44768

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.