تغییراتی قیمتی ایران خودرو و چند نکته

یکی از مباحث مطرح در بازار خودرو را نحوه قیمت گذاری تشکیل می‌دهد بویژه اینکه سوء استفاده های دلالان از بازار خودرو و خارج شدن این کالا از حالت مصرفی به سرمایه‌ای زمینه ساز تفاوت بسیار در قیمت کارخانه و بازار آزاد شده است.

0

اقتصاد خودرو-یکی از مباحث مطرح در بازار خودرو را نحوه قیمت گذاری تشکیل می‌دهد بویژه اینکه سوء استفاده های دلالان از بازار خودرو و خارج شدن این کالا از حالت مصرفی به سرمایه‌ای زمینه ساز تفاوت بسیار در قیمت کارخانه و بازار آزاد شده است. هر چند که خودروسازان قدیمی همچون ایران خودرو تلاش می‌کنند تا در کنار تقویت کیفیت محصولات، در حوزه قیمت گذاری نیز توجه به مصرف کننده داشته باشند اما تا به امروز عوامل درونی و بیرونی موانعی را بر سر این هدف گذاری ایجاد کرده است. یکی از گلایه‌هایی که همواره از سوی مصرف کننده و کارشناسان بازار خودرو مطرح می‌باشد تیراژ پایین خودورسازان است که زمینه ساز کمبود در بازار و افزایش تقاضا در برابر عرضه بوده است. این مسئله بیش از هر چیز برگرفته از نبود منابع مالی و زیان انباشته بوده است که موجب شده تا خودروساز با محدودیت‌های بیشتری هم به سراغ قطعه سازان برود و هم توان افزایش نوبت‌های کاری و تامین نیازهای تولید را نداشته باشد. البته برخی از خودروسازان خصوصی‌ یا همان مونتاژی ها با افزایش قیمت‌های بی رویه و البته گران فروشی های چند صد میلیونی بالاتر از نرخ مصوب ضمن کسب سود بالا به حیات خود ادامه می‌دهند اما خودروسازان دولتی نظیر ایران خودرو که خود را پایبند به قیمت گذاری دستوری می دانند از این رویه خارج بوده و لذا عملا همان روند زیان انباشته برای آنها ادامه دارد.

تغییراتی قیمتی ایران خودرو و چند نکته

در این شرایط دو گزینه مطرح است یا اینکه خودروسازان دولتی باید با تعدیل نیرو و حداقل ظرفیت به ادامه تولید بپردازند و کج دار و مریز نیاز بازار را تامین نمایند و یا اینکه به صورت قانونی به دنبال مولفه‌ای برای کاهش زیان انباشته، افزایش ظرفیت تولید و تامین نیاز بازار باشند. به هر تقدیر زیان هنگفت ایران‌خودرو در سال‌های اخیر که علت اصلی آن سرکوب قیمتی محصولات و اجبار در فروش خودرو با قیمتی کم تر از نرخ واقعی و بهای تمام شده تولید بوده، زیان سنگینی را به تولیدکننده، مصرف کننده و سهامداران وارد کرده است که البته خصوصی سازان از این مسئله مستثنی شده که نتیجه آن نیز گران فروشی 100 تا 800 میلیونی این تولید کنندگان است.

گزینه دوم آن است که خودروسازانی همچون ایران خودرو که نقش مهمی در تامین نیاز بازار دارند با افزایش قیمت‌های قانونی برای رفع کاستی ها گام بردارند. افزایش قیمت ۸ محصول ایران‌خودرو که سبب نزدیک شدن بهای تمام شده تولید با قیمت نهایی محصول می‌شود از یک سو می‌تواند موجب افزایش تیراژ تولید و کیفیت محصولات شود و از سوی دیگر فاصله میان قیمت بازار و کارخانه کم شده و عملا دلالی سوداگران صنعت خودرو را بر باد خواهد داد. نگاهی به وضعیت بازار نشان می‌دهد که پس از اعلام قیمت ۸ محصول، افزایش هیجانی در بازار آزاد صورت نگرفته و تقریبا قیمت‌ها در ثبات نسبی به سر می برند که خود بیانگر متناسب بودن روند قیمت گذاری ایران خودرو است. آنچه بسیاری از کارشناسان بازار خودرو تاکید دارند آن است که  عدم تناسب سازی قیمت محصول نهایی با نهاده های تولید علیرغم افزایش چندبرابری بهای نهاده‌های تولید از تبعات قیمت‌گذاری دستوری بوده که عملا روند تولید و فعالیت خودروسازان دولتی را با چالش مواجه کرده است.

نکته اساسی آن است که این افزایش قیمت قطعا باید در کنار افزایش تیراژ بر مسئله افزایش کیفیت محصولات نیز توجه داشته باشد تا همچنان روند اعتماد جامعه به این خودروساز ادامه داشته باشد.

 

لینک کوتاه خبر : https://eghtesadkhodro.com/?p=44753

منبع اقتصادخودرو
توسط زهرا واثق‌نیا
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.