سهمیه بندی خودروها در تصادفات از کجا می‌آید؟

رئیس پلیس راهور فراجا در اواخر تعطیلات نوروزی عنوان کرده است که ۱۳ هزار تصادف منجر به جرح و کشته شدن افراد در این ایام رخ داده که ۹۰ درصد از خودروهای دخیل از نوع خودروهای داخلی و ۱۰ درصد از نوع خودروهای خارجی بودند.

0

اقتصاد خودرو-سردار تیمور حسینی رئیس پلیس راهور فراجا در گفت‌وگویی اظهار داشت: ۱۳ هزار تصادف منجر به جرح و کشته شدن افراد در این ایام نوروز رخ داده که ۹۰ درصد از خودروهای دخیل از نوع خودروهای داخلی و ۱۰ درصد از نوع خودروهای خارجی بودند.

این سخنان از سوی مقامات راهور فراجا در حالی بیانگر سهم خودروهای تولید داخل در تصادفات جاده‌ای برداشت می‌شود که از یک سو سهم عامل انسانی و نیز وضعیت جاده‌های کشور و نقش وزارت راه و شهرسازی در تصادفات نادیده گرفته شده است. حال آنکه هر کدام از این عوامل دارای سهمی می‌باشند که ارتباطی به خودرو ندارد. از سوی دیگر خودروهای داخلی در حالی عامل 90 درصد تصادفات منجر به جرح و کشته شدن افراد معرفی شده‌اند که یک اصل در این زمینه نادیده گرفته شده و آن میزان تناسب خودروهای داخلی و خارجی در بازار خودروی کشور است.

نگاهی به آمارها و بویژه فضای اقتصادی و تحریمی حاکم بر کشور حکایت از آن دارد که عملا در سالهای اخیر وارداتی صورت نگرفته است و صرفا بخش کوچکی از بازار کشور را خودروهای خارجی تشکیل می‌دهند. در حالی که نیاز کشور سالانه بیش از دو میلیون خودرو عنوان می شود، از این میزان صرفا چند هزار خودروی خارجی به کشور وارد شده است بویژه اینکه نوسانات قیمت ارز و نیز قوانین دست و پا گیر مانع از آن شده است که واردات خودرو صورت گیرد. بر این اساس نگاهي به بازار خودرو بيانگر اين است كه سهم اصلي در اختيار خودروسازان داخلي است بنابراين در تصادفات نيز اين نسبت بايد در نظر گرفته شود.

در سال 1402 بیش از یک میلیون و 338 هزار دستگاه انواع خودرو در کشورمان به تولید رسیده که از این تعداد، حدود 306 هزار دستگاه، فقط در شرکت‌های خودروسازی خصوصی تولید شده است. با اعلام گمرک؛ ۱۱ هزار و ۲۳۶ دستگاه خودرو سواری به ارزش ۲۲۳ میلیون و ۸۶۱ هزار دلار در سال ۱۴۰۲ از طریق گمرکات کشور ترخیص قطعی شده است. نگاهی بر این آمارها به خوبی نشان می‌دهد که عملا سهم خودروهای خارجی در بازار خودروی ایران بسیار ناچیز است لذا اینکه 90 درصد تصادفات با خودروهای داخلی بوده است و 10 درصد با خودروی خارجی در حالی برگرفته از واقعیت جاری در بازار خودرو و سهم هر کدام در تامین نیازهای کشور است، که خود موید لزوم توجه به عوامل انسانی و جاده‌ای در میزان تصادفات می‌باشد.

بر اساس اینکه خودروسازان و تولیدات داخلی را زمینه ساز تصادفات معرفی کنند مغایر با اصل توجه به تولید داخل است که با حقایق جاری در بازار خودروی کشور همخوانی ندارد. هر چند که میزان کیفیت خودرو در کاهش تصادفات و خسارت‌های ناشی از آن امری قابل توجه می‌نماید اما در رویکردی عادلانه و منصفانه توجه به میزان نقش خودروهای تولید داخل در بازار با آمار تلفات امری ضروری می نماید که در کنار آسیب شناسی کارشناسانه در باب تصادفات می‌تواند زمینه ساز برنامه ریزی دقیق و مدون برای ارتقای کیفیت و رفع نواقص خودروهای تولید داخل و نیز رفع عواملی همچون عامل انسانی و جاده‌ای گردد.

*کامیار زین العابدینی

 

لینک کوتاه خبر : https://eghtesadkhodro.com/?p=50887

منبع اقتصادخودرو
توسط کامیار زین العابدینی
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.