نقش خودروسازان در تحقق شعار سال

همچون سال‌های گذشته رهبر انقلاب شعار سال را با محوریت اقتصاد با عنوان “جهش تولید با مشارکت مردم” نامگذاری نمودند. توجه به اقتصاد کشور در طی سال‌های متمادی از یک سو نشانگر الزامات کشور جهت رفع کاستی‌ها و مشکلات اقتصادی در عرصه داخلی و جهانی است و از سوی دیگر نیز بیانگر برخی ضعف‌ها و ناتوانی‌ها دولتمردان در تحقق مطالبات اقتصادی مردم است که موجب شد تا همچنان مسئله اقتصاد و معیشت مردم، محور مطالبات رهبری از دولتمردان باشد.

0

اقتصاد خودرو-نکته مهم در شعار سال توجه به نقش و جایگاه مردم در تحقق اهداف اقتصادی است. تجربه نشان داده است که هر زمان مردم در میدان حضور یافته‌اند همچون دوران دفاع مقدس، مقابله با تحریم‌ها و فتنه انگیزی‌های دشمنان، کارها به بهترین نحو صورت گرفته است و هر زمان که از این ظرفیت استفاده نشده و برخی چالشهای داخلی و جنگ ادراکی دشمن مانع از تحقق این مهم شده، عموما مسائل بدون نتیجه مطلوب بوده است. قدر مسلم در دنیای امروز هیچ کشوری نمی‌تواند به صورت جزیره‌ای زندگی نماید لذا اقدامات و برنامه ریزی‌ها در دو حوزه سیاست داخلی و خارجی باید مورد توجه قرار گیرد. قدر مسلم بخش‌های مختلف اقتصادی کشور از جمله صنایع بزرگ نقشی مهم و تاثیرگذار در تحقق شعار سال دارند در حالی که دولت و دستگاه قضا نیز باید نقش نظارتی همه جانبه‌ای را بر این فرایند داشته باشند و از تکرار رانت‌ها و انحصارگرایی‌ها و فسادهای اقتصادی در لوای خصوصی سازی و مشارکت مردمی جلوگیری گردد.

در این میان صنعت خودروسازی با دهها هزار اشتغال زایی مسلما از مهمترین فعالان عرصه تحقق شعار سال می‌تواند باشد که از یک سو زمینه ساز تحقق هدفگذاری چندساله خودروسازان مبنی بر جهش تولید خواهد شد و از سوی دیگر اصل مشارکت مردم در این زمینه اجرایی می‌گردد.

در این راستا چند نکته قابل توجه است:

نخست آنکه بخشی از اصل مشارکت مردمی را توجه به نخبگان و دانش بنیان‌ها جهت ارتقای کیفیت قطعات و محصولات خودروسازان تشکیل می‌دهد. بسیار اندیشه‌ها و طرح‌ها در این مراکز هست که به دلیل رویکردهای انحصارگرایانه متولیان صنایع بزرگ به بهره برداری نمی‌رسند حال آنکه صنعتی همچون خودروسازی با آن همه چالشها و زمینه‌های توسعه می‌تواند از این ظرفیت بیشترین بهره برداری را داشته باشد.

دوم آنکه هر چند که خودروسازان از تست محصولاتشان می گویند اما برآوردها نشان می‌دهد که این مصرف کننده است که در نهایت در طول دوران مصرف نواقص و عیوب خودرو را در می‌یابد. یکی از مولفه‌های مشارکت مردم در جهش تولید می‌تواند بهره گرفته از همین تجربیات در قالب نظر خواهی و نظر سنجی‌های مردمی باشد بگونه‌ای که از یک سو بر اساس آن بتوان نواقص و ضعف‌های تولیدات خودروسازان را دریافت و از سوی دیگر از ایده‌ها و نظرات مردمی در جهت افزایش و یا کاهش تولید برخی محصولات بهره گرفت.

سوم آنکه یکی از مهمترین دغدغه‌های خودروسازان را زیان انباشته و نبود منابع مالی تشکیل می‌دهد. قدر مسلم مشارکت مردم چه با پیش خرید و چه در قالب سهامی و اوراق مشارکت می‌تواند به جای نسخه تکراری و بی فایده افزایش قیمت گره‌گشای این مشکل باشد. این مسئله پیش از هر چیزی نیازمند جلب اعتماد مردمی است که ارتقای کیفیت محصولات، خدمات گسترده و به موقع پس از فروش، متعهد بودن خودروسازان به جدول تحویل محصولات، فراخوان ‌های دوره‌ای خودروسازان برای رفع عیوب و کاستی‌های تولیداتشان و… از مولفه‌ای مهم تاثیر گذار در این اعتماد سازی است.

قدر مسلم این فرایند‌ها در کنار نظارت‌های دقیق دستگاه‌های نظارتی و استانداردسازی‌ها می‌تواند زمینه ساز تحقق اهداف شعار سال یعنی جهش تولید و مشارکت مردم گردد که نتیجه آن نیز از یک سو سودآور شدن به جای زیان انباشته خودروسازان و از سوی دیگر ارتقای سطح و جایگاه خودروسازی کشور و بی نیازی کشور از واردات و نیز رضایت همه جانبه مردم از محصولات خودروسازان داخلی خواهد بود.

*کامیار زین العابدینی

 

لینک کوتاه خبر : https://eghtesadkhodro.com/?p=50813

منبع اقتصادخودرو
توسط کامیار زین العابدینی
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.