واردات خودرو و کاهش میزان سود خودروهای وارداتی

صنعت خودرو در ایران با سابقه ای قابل توجه هر چند با کاستی هایی در کیفیت و قیمت مواجه است و حتی برخی از خودروسازان خصوصی براساس گزارش شورای رقابت 100 تا 800 میلیون تومان گران فروشی در قیمت گذاری کارخانه داشته اند که بر کل بازار خودرو تاثیر منفی بسیار دارد.

0

اقتصاد خودرو– صنعت خودرو در ایران با سابقه ای قابل توجه هر چند با کاستی هایی در کیفیت و قیمت مواجه است و حتی برخی از خودروسازان خصوصی بر اساس گزارش شورای رقابت 100 تا 800 میلیون تومان گران فروشی در قیمت گذاری کارخانه داشته اند که بر کل بازار خودرو تاثیر منفی بسیار دارد.

از سوی برخی خودروسازان بویژه طی سالهای اخیر جهت رفع کاستی ها و توجه به مطالبات مشتریان گامهای موثری برداشته شده است. اقداماتی که خودروسازانی همچون سایپا و ایران خودرو در کنار نهادن برخی محصولات خود صورت داده اند و نیز تلاش برای ارتقای کیفیت و تحویل خودرو در زمان بندی مقرر از جمله این اقدامات است. قابل توجه آنکه خودروسازی همچون سایپا بر آن بوده تا با افزایش تولید و کیفیت و خدمات پس از فروش نقشی موثر در این فرآیند ایفا نماید که آمارهای اقبال مردم به تولیدات این شرکت در سامانه یکپارچه گواهی بر این امر است.

اما کارکرد مهم سایپا در حوزه خودرو در کنار افزایش تولید با بهبود کیفیت بهره گیری از ظرفیت های درونی خویش جهت نقش آفرینی در واردات خودرو است. این امر حقیقتی انکار ناپذیر است که به دلیل تقاضای بازار و نیاز تقریبا سالانه دو و نیم میلیون خودرو در کشور عملا خودروسازان تا رسیدن به این ظرفیقت فاصله ای قابل توجه دارند. هر چند که شرکت هایی همچون سایپا با تسریع در روند تولید و نیز بهره گیری از ظرفیت های علمی و تخصصی داخلی گام های مهمی در کاهش این فاصله برداشته است اما همچنان واردات خودرو امری ضروری می نماید.

واردات خودرو و کاهش میزان سود خودروهای وارداتی

نکته قابل توجه آنکه این واردات نیز با آسیب ها و آفت هایی همراه است و آن نقش دلالان و سوداگران بازار است که با واردات خودرو به دنبال کسب سودهای سرشار می باشند، در حالی که به دلیل نگاه صرفا مادی و سودی که دارند در انتخاب خودروی وارداتی نیز دقت لازم را انجام نمی دهند. با توجه به آسیب ها و پیامدهایی که این روند برای بازار خودروی کشور دارد برخی خودروسازان همچون سایپا که از یک سو دارای متخصصینی متعهد و با تجربه در ارزیابی کیفیت خودروی وارداتی دارند و از سوی دیگر به دلیل ظرفیت سازی های صورت گرفته توانسته اند ارتباطات گسترده ای با خودروسازان سایر کشورها داشته باشد ، این شرکت تلاش نموده تا در عرصه واردات خودرو نیز نقش آفرینی مثبتی داشته باشد.

بر اساس مصوبات وزارت صمت، خودروسازان نیز در جمع آنانی قرار دارند که می توانند در واردات خودرو نقش دشته باشند. بر همین اساس سایپا در کنار انجام تعهدات خود در عرصه تولید بر آن شده تا در حوزه واردات نیز در کنار مردم قدم بردارد. این ورود نه صرفا در چارچوب واردات به عنوان یک وارد کننده، بلکه با اهدافی معین صورت می گیرد.

نخست آنکه سایپا به عنوان یک خودروساز تلاش نموده تا استانداردهای لازم برای واردات خودرو به کشور را لحاظ کند، در حالی که همزمان نیز به دلیل برخورداری از کادر فنی مجرب و کار آزموده ورود خودروهای با کیفیت به کشور را تضمین می سازد.

دوم آنکه کارنامه واردات خودرو نشان می دهد که عده ای سودجو از واردات خودرو برای کسب درآمدهای کلان بهره می گیرند که نتیجه آن نیز قمیت های نخومی خودروهای وارداتی در کشور است. سایپا بر آن بوده تا در عرصه واردات به جای نگاه سودمحور، رویکردی تعاملاتی و رفع کاستی ها و نیازهای کشور به واردات خودرو داشته باشد و در این راستا نیز کیفیت خودروی وارداتی و تسریع در روند واردات از معیارهای اصلی رفتاری سایپا بوده است.

این نگاه سازنده و مشکل گشای سایپا موجب می شود تا از یک سو جامعه با خیال آسوده تر برای خرید این خودروها اقدام نمایند و از سوی دیگر تسریع در واردات و اقدامات حمایتی سایپا کوتاه شدن دست دلالان و واسطه گران از بازار خودرو را به همراه خواهد داشت. با ورود خودروهای وارداتی به بازار توسط شرکت های واجد شرایط قطعا این موضوع باعث کاهش قیمت حاشیه بازار خودروهای وارداتی خواهد شد و به دنبال آن کاهش سوددهی و در نهایت باعث تعادل قیمت و کاهش درخواست های کاذب می شود. به عبارتی دیگر نقش آفرینی سایپا در بازار خودروی کشور از یک طرف در قالب فعالیت های تولیدی است و از سوی دیگر با حضور در عرصه واردات به کاهش قیمت این خودروها کمک می کند که در نهایت می تواند زمینه ساز بهبود شرایط حاکم بر بازار خودرو کشور و کاهش حاشیه امن دلالان برای سودهای کلان و بادآورده در بازار خودروی کشور می شود.

 

لینک کوتاه خبر : https://eghtesadkhodro.com/?p=39743

منبع اقتصادخودرو
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.