واردات ۲۵ میلیون دلاری لنت ترمز خودرو با وجود تولید داخل

عضو هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان لنت ترمز و کلاچ گفت: با وجود ممنوعیت واردات لنت ترمز، در ۳ ماهه نخست امسال, ۲۵ میلیون دلار انواع لنت از مبادی رسمی وارد شده است.

0
اقتصادخودرو-آقای سیدعباس میرعلی نیکخو افزود: واردات این نوع محصولات بدون رعایت کارتابل فنی صورت می‌گیرد؛ یعنی بدون استعلام از توان تولید داخل، واردات انجام می‌شود، در حالی که انجمن در پاسخ به استعلام‌های نیاز داخل، واحد‌های فعال در تولید آن نوع لنت را نیز معرفی کرده است.
وی با بیان اینکه از سال ۱۳۹۷ واردات انواع لنت ترمز ممنوع شده است، گفت: با وجود ممنوعیت واردات، واردات رسمی از طریق مبادی گمرک و غیر از آن مانند ته لنجی، کوله بری و مرزنشینان در حال انجام است و علاوه بر آن، قاچاق این محصول نیز از طریق جانمایی حدود ۴۰ دست لنت در کف خودرو‌های ترانزیتی تا قاچاق کانیتری انجام می‌شود.
آقای نیکخو با اشاره به ظرفیت‌های تولید لنت در کشور افزود: در حال حاضر، انواع لنت ترمز در سطوح مختلف، یعنی از سطح کارگاهی تا کارخانجات مدرن با دانش روز دنیا در کشور تولید می‌شود و بهانه‌ای مانند قیمت نمی‌تواند دلیلی برای صدور مجوز واردات این محصول باشد.
عضو هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان لنت با بیان اینکه مسئله واردات در محصولاتی که مشابه ساخت داخل دارد، پاسخ به نیاز داخل نیست و فقط با هدف کسب سود از واردات برای عده‌ای خاص انجام می‌گیرد، گفت: در بررسی‌های انجام شده هنوز به یک دلیل منطقی نرسیده ایم که با وجود ظرفیت تولید داخل چرا باید واردات انجام شود؟
وی تاکید کرد: واردات بی رویه، خواه ناخواه فرصت‌های تقویت بستر تولید داخلی را حذف می‌کند و انگیزه فعالان اقتصادی را نیز برای تولید از بین می‌برد.

 

 *دفاتر صمت استانی، صادرکننده مجوز واردات لنت*
آقای میثم لاجوردی، تولیدکننده لنت ترمز نیز در این خصوص گفت: ابتدا تصور می‌کردیم واردات لنت از طریق بازارچه‌های مرزی صورت می‌گیرد، اما با پیگیری‌هایی که انجام شد، متوجه شدیم این واردات توسط معاونت وزارت صمت در استان‌ها به صورت رسمی صورت می‌پذیرد.
وی افزود: واردات لنت در حالی انجام می‌گیرد که قیمت محصولات داخلی از محصولات وارداتی، پایین‌تر و از لحاظ کیفیت نیز با آن‌ها رقابت می‌کند.
لاجوردی همچنین درباره وضع صنعت لنت در ایران گفت: در حال حاضر ۹۶ واحد تولید لنت از وزارت صمت مجوز رسمی دریافت کرده اند که از این تعداد ۶۴ واحد پروانه تولید و بهره برداری از سازمان استاندارد کشور دارند و ۴۴ واحد نیز عضو رسمی انجمن تولید کنندگان لنت ترمز هستند.
وی به میزان تولید لنت ترمز در کشور نیز اشاره کرد و افزود: در حال حاضر ۱۰۷ هزار تن ظرفیت اسمی تولید لنت در کشور است و میزان مصرف نیز ۷۰ هزار تن برآورد می‌شود.

 

 

لینک کوتاه خبر : https://eghtesadkhodro.com/?p=28122

منبع صداوسیما
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.