چرا دولت به رفع مشکل حواله داران معوق نمی پردازد؟

0

اقتصادخودرو-آنگونه که از اخبار برمی آید به نظرمی رسد که مذاکرات هسته ای میان ایران و 4+1 در آینده نه چندان دور به توافق برسد اما همچنان تکلیف حواله داران معوق خودروسازان خصوصی مشخص نخواهد شد.پرسش این است چرا دولت به رفع مشکل حواله داران معقوق نمی پردازد ؟

 

اخبار وین 

دور هشتم مذاکرات وین از امروز (دوشنبه) آغاز شده است.در این خصوص یک منبع اروپایی که خواست نامش فاش نشود به ایرنا گفت:” مذاکرات طی دو دور اخیر در فضای خوبی پیگیری شد، رویکرد تمام هیات‌ها جدی بود و همه با یکدیگر تعامل داشتند. این منبع مطلع افزود که مذاکره کنندگان گفت‌وگوهای سازنده‌ای را در حوزه تحریم و مسائل هسته‌ای داشتند و با جدیت در تلاش‌ هستند تا اختلاف نظرها و به اصطلاح پرانتزها را کاهش دهند.به گفته این منبع آگاه مذاکرات هفته گذشته روی مساله رفع تحریم‌ها در دو حوزه راستی آزمایی و تضمین متمرکز بود. وی با بیان اینکه گفت‌وگوها در مسیر درستی حرکت می‌کند تصریح کرد که سرعت گفت‌وگوها برای رسیدن به نتیجه باید افزایش یابد. وی در این رابطه افزود که انتظار قریب به اتفاق مذاکره‌کنندگان این است که گفت‌وگوها ظرف چند هفته آینده به نتیجه برسد.وی سپس عنوان کرد که جمهوری اسلامی ایران از ابتدای گفت‌وگوها تاکید داشت که اگر توافقات سال ۹۴ احیا شود باید تضمین داده شود که هیچ دولت آتی آمریکا از توافق خارج نمی‌شود و تحریم جدید اعمال ‌نمی‌کند. وی درخواست ایران را دارای جنبه های سیاسی و حقوقی توصیف اما تصریح کرد که تمام طرف‌ها سرانجام توافق کردند که این موارد باید به نحوی در متون گنجانده شود.این منبع آگاه عنوان کرد که هیات‌ها اکنون سرگرم کار روی جزئیات و پاسخ به این سوال هستند که چه‌ کسی، چه‌کاری را چگونه و چه زمانی انجام دهد. وی این سوالات را فنی و پیچیده توصیف اما تصریح کرد که فاصله زیادی تا رسیدن به توافق در این زمینه وجود ندارد.این منبع اروپایی در بخش دیگری اظهار داشت که‌ تمام طرف‌ها روی راستی آزمایی رفع تحریم‌ها و مسائل هسته‌ای تاکید دارند. به گفته او آژانس بین المللی انرژی اتمی مسئول راستی آزمایی اجرای تعهدات هسته‌ای ایران است اما راستی آزمایی رفع تحریم‌ها دشوار است چون بعد از تصمیم آمریکا برای رفع تحریم‌ها باید اقداماتی صورت گیرد که اثربخشی آن اندازه گیری شود.”

 

بی تفاوتی به سرنوشت حواله داران معوق

روی دیگر این سخنان این است که احتمال دستیابی به توافق بسیار محتمل است اما در این میان و در خلال چهار سالی که از تحریم ها گذشته یک نکته به شدت مغفول مانده است؛تعیین تکلیف حواله داران معوق خودروسازان بخش خصوصی. این بخش از مردم که کمتر از 10 هزار نفر برآورد می شوند طی این مدت به شدت بلاتکلیف هستند. در واقع آنها یکی از بخش هایی هستند که به طور مستقیم از تحریم ها آسیب دیده اند ،آن هم درشرایطی که خود نقشی در به وجود آوردن آن نداشتند.در واقع این افراد که عمدتا به دهک های پائین درآمدی جامعه تعلق دارند در رویای خودرو دار شدن در فضای مثبت و پر امید آن روزهای صنعت خودرو بخشی از دارایی خود را به خودروسازان دادند که در ازای وعده ای که داده بودند،خودروی خود را به موقع تحویل بگیرند اما این بار سکه شانس روی بد خود را به آنها نشان داد؛تحریم مستقیم خودروسازی ایران.این مساله موجب شد که شرکا به سرعت از ایران بروند.برخی تولیدکنندگان با توجه به موجودی انبار هر چه می توانستند تولید کردند.با آمدن سال 98 و تمام شدن موجودی انبارها،دیگری خبری از تحویل خودروها نبود. حواله داران مرتب در پی شنیدن اخباری مبنی بر زمان تحویل بودند.اما هرچه آنها بیشتر منتظر ماندند کمتر خبری شنیدند و فرصت خودرو دار شدن را از دست دادند.در این شرایط چاره ای جز پناه بردن به مراجع قضایی و تعیین تکلیف نبود.دستگاه قضا هم در چند نوبت حکم به محکومیت خودروسازان داد.خودروسازان نیز که چیزی برای تولید نداشتند وعده های امروز و فردا می دادند کار به جایی رسید که شکایت های پی در پی باعث تعطیلی کارخانه ها و به زندان افتادن مدیران و مالکان آن شرکت ها شد.این عمل نیز سودی برای مردم نداشت.

حالا کارخانه هایی مانند کارمانیا ،شهر خودرو،ریگان خودرو و آذویکو تعطیل شده اند.برخی دیگر مانند رامک خودرو به رغم تمام فشارها کج دار و مریز در پی ایفای تعهدات خود هستند.با این حال همچنان قسمت عمده ای از حواله داران معوق بلاتکلیف مانده اند.در این میان انتظار می رفت که در دولت سیزدهم که با شعارهای عدالت محور راس کار آمده است،حداقل نظر مثبتی به این بخش از مردم داشته باشند.اما به نظر می رسد که دولت سیزدهم و وزارت صمت آنقدر درگیر مسائل دیگر است که وقتی برای صرف کردن در این مورد نداشته باشد.این در حالی است که این بخش از جامعه نیز جزئی از همین جامعه هستند که خسارت های بسیاری از تحریم ها دیده اند و کمترین توقع این است که وزارت صمت به دنبال راه چاره ای برای حل مشکل آنها باشد.چرا که دیگر نه با آن پول خودرو می توان خرید و نه می توانند از بازار آزاد تهیه کنند و این مساله یعنی بی توجهی دولت به حواله داران معوق خودروسازان بخش خصوصی .

 

*آرش خضر حیدری‌وار

لینک کوتاه خبر : https://eghtesadkhodro.com/?p=9650

توسط آرش حیدری
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.