تصادف زنجیره‌ای بهبهان و نعل وارونه خودروسازان

2

اقتصادخودرو-صنعت خودرو کشور در حالی یکی از اصلی‌ترین گلایه‌ها و نارضایتی مردم را به خود اختصاص داده است که خودروسازان همچنان همان رویه قدیمی یعنی بهانه جویی برای افزایش قیمت را اجرا می‌کنند در حالی که در قبال عملکردهای خویش از جمله حوادثی همچون تصادفات زنجیره‌ای و یا‌ آتش گرفتن خودروها و یا فعال نشدن‌ آبشن‌هایی همچون کیسه هوا به توجیه سازی می‌پردازند.

در این چارچوب مدیر طراحی مرکز توسعه محصولات ایران خودرو گفت: باز شدن کیسه هوا (ایربگ) در هنگام تصادف خودرو، بستگی به شدت ضربه، میزان سرعت و زاویه‌ای دارد که ضربه وارد می‌شود.

آقای مهدی رحیمی در مصاحبه با صدا و سیما می‌گوید کیسه هوای هر خودرو یک جعببه سیاه برای ذخیره اطلاعات دارد و ما برای بررسی حادثه بهبهان باید این جعبه‌های سیاه را بررسی کنیم تا بتوانیم تشخیص دهیم که چرا کیسه هوا عمل نکرده است. وی گفت: اگر مشخص شود که اشکال از کیسه هوا بوده ما طبق قرارداد‌های بین المللی باید به سراغ تولید کننده آن کیسه هوا برویم و مقصر سازنده کیسه هوا است. رحیمی با بیان اینکه نظام‌های کیفی در خودروسازی‌ها مستقرند افزود: اگر ایراداتی در خودرو‌های تولید شده مشاهده می‌شود این ایرادات خیلی محتوایی نیست که خودرو در حد فروش نباشد. نکته قابل توجه آنکه وی اضافه کرد: در کشور ما آزمون تصادف وجود ندارد و خودروسازان برای دریافت گواهینامه‌های معتبر، باید خودرو‌ها را به خارج از کشور ارسال کنند و بعد از دریافت گواهینامه‌ها آن‌ها در اختیار سازمان ملی استاندارد قرار دهند. از سوی دیگر معاون کیفیت خودروسازی سایپا گفت: در کشورمان زیرساخت‌ها و تجهیزات لازم برای آزمون تصادف وجود ندارد و ما نمونه‌ها را فقط یک بار هنگام گرفتن تاییدیه تولید در هر نوع خودرو به خارج از کشور ارسال می‌کنیم. آقای محمدحسن جبلی جوان افزود: آزمون‌های مربوط به استاندارد‌های ۸۵ گانه خودرو با حضور نماینده سازمان استاندارد در سال دو بار انجام می‌شود، اما برخی از موارد فعلا به دلیل تحریم‌ها اجرا نمی‌شود. آقای جبلی جوان با اشاره به باز نشدن کیسه هوا در خودرو‌های حادثه بهبهان افزود: برای بررسی این موضوع باید خودرو‌ها را در اختیار داشته باشیم تا بتوانیم حافظه کیسه هوا را بازخوانی کنیم.

وی گفت: مشاهدات فعلی ما حکایت از این دارد که خودرو‌های حادثه دیده در تصادف زنجیره‌ای بهبهان، از قسمت جلو ضربه شدید نداشتند و این در حالی است که برای باز شدن کیسه هوا باید حد مشخصی از ضربه به قسمت جلوی خودرو وارد شود و یا شاید هم رانندگان به دلیل موقعیت جاده در زمان حادثه خودرو را خاموش کرده و از خودرو خارج شده بودند که همین باعث شده کیسه هوا باز نشود. این سخنان حکایت از آن دارد که خودروسازان از یک سو همچنان بر استاندارد بودن و کیفیت خودروهای خود اصرار دارند و از سوی دیگر تحریم‌ها و نبود قطعه و هزینه‌ها را دخیل در تصادفات عنوان می‌کنند. رویکرد که از آن بوی بهانه جویی جدید برای افزایش قیمت با ادعای بالا بردن کیفیت خودرو و آزمون کیفیت و استاندارد به مشام می‌رسد.

نکته قابل توجه آن است که مدیر کل دفتر نظارت بر صنایع فلزی سازمان استاندارد گفت: ۹ مورد از استاندارد‌های ۸۵ گانه در کشور، اجرا نمی‌شود و شاید اگر استاندارد‌هایی نظیر ترمز اضطراری هوشمند اجرا می‌شد شاهد حوادثی مثل تصادف زنجیره‌ای بهبهان نبودیم.

آقای پیمان پیرایش افزود: استاندارد‌های تعلیق شده عبارتند از مواردی نظیر استاندارد حفاظت از عابر پیاده هنگام برخورد، استاندارد سیستم هشدار انحراف از مسیر، استاندارد استحکام کابین خودرو، استاندارد سیستم ترمز اضطراری پیشرفته، استاندارد کنترل پایداری در ترمزگیری، استاندارد فشار باد چرخ ها، استاندارد چراغ رانندگی در روز و همچنین نشانگر تعویض دنده که همگی از سال ۹۸ به بهانه تحریم‌ها و یا عدم وجود فناوری لازم در کشور تعلیق شده اند.وی گفت: خودروسازان می‌گویند امکان آزمون برخی از استاندارد‌ها را در کشور نداریم البته تلاشی برای راه اندازی آزمایشگاه‌هایی نظیر آزمایشگاه آزمون تصادف را انجام نمی‌دهند چنانچه به طور مثال مرکز آزمون جاده‌ای خودرو بیش از ۱۵ سال است که بلاتکلیف مانده است.

مدیر کل دفتر نظارت بر صنایع فلزی سازمان استاندارد ادامه داد: خودروسازان و وزارت صنعت مرکز آزمون جاده‌ای را تکمیل نمی‌کنند و ما ناچاریم خودرو‌های نمونه را برای آزمون به خارج از کشور ارسال کنیم که این کاری بسیار زمانبر است.آقای پیرایش گفت: چرا خودروسازان آزمایشگاه‌های مورد نیاز خود را فراهم نمی‌کنند تا متوجه بشوند چه چیزی تولید کرده اند، همه واحد‌های تولیدی باید خودشان آزمایشگاه مورد نیاز محصولات خود را فراهم کنند.

این سخنان در کنار آنچه از سوی خودروسازان در باب تصادف بهبهان ذکر شده است حکایت از آن دارد که خودروسازان اراده‌ای برای تغییر رویه کاری خود جهت افزایش کیفیت خودروها و البته کاهش قیمت ندارند و از هر بهانه‌ای صرفا برای افزایش قیمت استفاده می‌کنند چنانکه اکنون نیز به جای پاسخگو بودن برای حادثه بهبهان به نام افزایش کیفیت و البته زمینه سازی برای تست کیفیت در آینده، طرح افزایش قیمت‌ها را در ذهن می‌پرورانند.

 

لینک کوتاه خبر : https://eghtesadkhodro.com/?p=10166

توسط کامیار زین العابدینی
2 نظرات
  1. […] قرار گیرد. قطعه سازی مناسب، مونتاژکاری دقیق و درست، تست خودرو پیش از تحویل به مشتری بخش مهمی از این اقدامات […]

  2. […] قرار گیرد. قطعه سازی مناسب، مونتاژکاری دقیق و درست، تست خودرو پیش از تحویل به مشتری بخش مهمی از این اقدامات […]

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.