نشست تخصصی کیفی و ساخت داخل موتورسیکلت ایران و چین برگزار شد

نشست تخصصی کیفی و ساخت داخل موتورسیکلت ایران و چین، امروز با حضور اعضای انجمن صنعت موتورسیکلت ایران، تجار و سرمایه‌گذاران و رئیس و اعضای اتاق بازرگانی چین، در هتل فردوسی تهران برگزار شد.

0

اقتصاد خودروبهمن ضیاء مقدم دبیر انجمن موتور سیکلت ایران در ابتدای نشست ضمن خیر مقدم به مهمانان و حاضران از تمامی فعالان در عرصه موتور سیکلت تقدیر نمود. وی همچنین به مسئولان و حامیانی که در این نشست حضور یافته از جمله هیات چینی قدردانی نموده  و ابرز امیدواری کرد که هیات چینی با خاطراتی خوب و با دستاودرهای ارزنده از حضورشان در ایران به کشورشان باز گردند. در پایان ضیاء مقدم از نمایندگان سفارت چین که در این نشست حضور یافتند تقدیر و تشکر نمود.

نشست تخصصی کیفی و ساخت داخل موتورسیکلت ایران و چین برگزار شد

 

ژانگ هونگ بو ریاست محترم اتاق بازرگانی چین: نشست تهران زمینه ساز ارتقای روابط

 هونگ بو در این نشست ضمن خیر مقدم به حاضران از حضور دوباره خو در ایران پس از 10 سال ابراز خرسندی کردند. وی در ادامه عنوان دشت که اتاق بازرگانی چین تنها مرکز مورد تایید وزارت بازرگانی چین است. اتاق بازرگانی چین دارای 300 عضو است که صنایع بالادستی و پایین دستی موتور سیکلت چین را پوشش می دهد. وی در ادامه عنوان داشت که موتورسیکلت ارزان 95 درصد تولدات چین را تشکیل می‌دهد. وی عنوان داشت که 32 نفر به نمایندگی از 22 واحد تولیدی در نشست تهران حضور یافته‌اند. هونگ بو تاکید کرد که وی به نمایندگی از صنایع موتورسیکلت چین با مسئولان و مراکز تولید موتورسیکلت در ایران باز دید کرده تا زمینه همکاری بیشتر فراهم شود. این دیدارها می تواند زمینه ساز کسب اطلاعات دقیق‌تر از ظرفیت‌های موجود و بازار گردد که نتیجه آن نیز زمینه سازی برای همکاری های گسترده‌تر خواهد بود. او با اشاره به روابط عمیق تاریخی میان دو کشور ابراز امیدواری کرد که در  شرایط کنونی جهان این روابط از آزمون توسعه به خوبی بیرون آید. وی با اشاره به اهمیت سفرش به تهران ابراز امیدواری کرد که با این نشست درک متقابل میان طرفین از توسعه روابط حاصل و طرفین بتوانند در عرصه تولید و فروش موتورسیکلت همکاری‌های گسترده‌تری داشته باشند. وی در پایان نسبت به حضور هیات ایرانی در چین ابراز امیدواری کرد.

 

 

نشست تخصصی کیفی و ساخت داخل موتورسیکلت ایران و چین برگزار شد

 

جلیل مجاهد رئیس انجمن موتورسیکلت ایران: توصیه‌ها به شرکت‌های چینی

وی در ابتدا ضمن خیر مقدم به هیات و نمایندگان سفارت چین و مدیران وزارت صمت و سازمان ملی استاندارد و محیط زیست خطاب به هیات چینی از تاریخ و تمدن کهن چین سخن گفته و با اشاره به اینکه ایران نیز کشوری با قدرت تاریخی و تمدن ساز است بر روابط تاریخی دو کشور در قالب جاده ابریشم تاکید نمود. وی در ادامه عنوان داشت که روابط در دوران تحریم‌ها از نکات بارز در مناسبات دو کشور بوده و امروز نیز این روابط صرفا در امور اقتصادی نمی باشد بلکه برگرفته از تمدن کهن طرفین است. ایران یک درصد جمعیت ایران و 7 درصد منابع جهانی را دارد و ین به این معناست که ایران کشوری ثروتمند است که می‌تواند برای شما صنعت گران مفید باشد. تولید ایران در حوزه موتورسیکلت بیش از یک میلیون دستگاه است و بیش از 90 درصد آن حاصل تبادلات تجاری ایران و چین است. وی در ادامه از طرف چینی خواست تا در بومی سازی بخش‌هایی از تولید موتورسیکلت در ایران همکاری داشته باشد تا جایگاه چین در بازار ایران حفظ گردد چرا که بر اساس قانون باید حداقل 40درصد قطعات در داخل ایران تولید گردد. وی خطاب به هیات چینی تاکید کرد که شما می دانید که انرژی، مواد اولیه و نیروی کار در ایران ارزان است و زمینه ساز سودآوری بالا می باشد. وی در پایان از تولید کنندگانی که در دوران تحریم بهترین کالاها را تولید کردند تقدیر کرد.

نشست تخصصی کیفی و ساخت داخل موتورسیکلت ایران و چین برگزار شد

 

 

رینگ وانگ نماینده موسسه  CITI: حمایت از سرمایه‌گذاری شرکت‌های چینی در ایران

 وی در ابتدا از حمایت اتحادیه موتورسیکلت چین و اتحادیه صنایع موتورسیکلت ایران برای برگزاری نشست مشترک در تهران تقدیر کرد. وی با اشاره به این که 18 سال پیش به ایران سفر کرده بود از احساسات عمیق خود در قبال ایران سخن گفت. وی در ادامه در باب میزان صادرات به ایران عنوان کرد که 150 هزار وسیله نقلیه به ایران صادر کرد وی از علائق خود در ایران از جمله علاقه به دیزی و جمله معروف ایرانیان ( خیلی آقایی) سخن گفته و در ادامه به تشریح عملکرد موسسه تحت امر خود پرداخت. به گفته وی موسسه مذکور در سال 2021 تحت نظارت سازمان توسعه تجارت چان چنگ تاسیس شده است در حال حاضر تنها آژانسی است که در توسعه تجارت با ایران تمرکز دارد. وی با اشاره به ایجاد بسترهایی برای سرمایه  گذاری در دو کشور تاکید کرد که این اژانس در معرفی ایران به شرکت‌های چینی در ابعاد مختلف درغ نکرده است و شرکت‌ها را برای سرمایه گذاری در ایران حمایت کرده است.

از ابتدای سال جاری این شرکت برای آشنایی شرکت‌های ایران با بازار چین حمایت‌هایی را آغاز کرده است. در همین حا ارائه خدمات به شرکت‌های پتروشمی ایران نیز در دستور کار این موسسه قرار گرفته است. وی در نهایت ضمن اعلام استقبال از حضور در نشست موتورسیکلت در تهران، از توسعه روابط دو کشور در شرایط تحریم استقبال نموده و از تلاش‌هی ایران برای مقابله با تحریم‌ها تقدر نمود.

نشست تخصصی کیفی و ساخت داخل موتورسیکلت ایران و چین برگزار شد

 

دکتر رضایی رئیس انجمن موتورسیکلت: هداف چشم‌انداز ۵ ساله صنعت موتورسیکلت

وی در تشریح انجمن موتورسیکلت ایران ضمن اشاره به اینکه این انجمن در سال 1382 تاکید نمود که این انجمن با هدف ایجاد وحدت رویه برای تولید کنندگان، مصرف کنندگان ، تجارت، خدمت ، تامین حقوق مشترک تولید کنندگان ، رعایت استانداردها و ارتقای صنعت ایجاد شد.

اعضای هیات مدیره جلیل مجاهد رئیس انجمن، مجید رضایی نایب رئیس اول، علی عرب نایب رئیس دوم، محمد بهروز زاده عضو، رضا مکاریان عضو، محسن عزیزی عضو، محمد گوهر شادی عضو، علی پیروی عضو، محمود کلانتر عضو آرمان موسوی بازرس، بهمن ضیا مقدم دبیر انجمن هستند. تعداد واحدهای تولیدی در  12 سال اخیر روند کاهشی داشته و از 90 در سال 1391 به 44 واحد در سال 1402 کاهش یافته است.

میزان تولید ر 10 سال 3 میلیون و 700 هزار دستگاه بوده است که در 4 سال اخیر سیر سعودی داشته است و در سال جاری به 650 هزار دستگاه می رسد.

نشست تخصصی کیفی و ساخت داخل موتورسیکلت ایران و چین برگزار شد

در حوزه اشتغال یز 16 هزار نفر مستقیم 50 هزار غیر مستقیم بوده که تماما بخش خصوصی است در شرایط اقتصادی تحریم این مهم رقم خورده است. پرداخت ۹۵ درصدی یارانه سوخت توسط دولت، کیفیت سوخت تولیدی پالایشگاه، میزان آلایندگی کلانشهرها، عدم وجود زیرساخت‌های حمل و نقل عمومی و… باعث شده است تا نقش حیاتی موتورسیکلت در چرخه حمل و نقل کشور پررنگ‌تر از نقش آن در سایر کشورهای جهان گردد و جایگزینی موتورسیکلت با خودروهای تک و دو سرنشین نه تنها به عنوان استراتژی انجمن بلکه به عنوان یک مسئولیت اجتماعی برای ایرانیان مبدل گردد.

مجید رضایی اظهار کرد: با ورود هر دستگاه موتورسیکلت به خیابان‌های شهرها یک دستگاه خودروی ۲ هزار سی سی از کف خیابان کلانشهرها خارج می‌شود و نه تنها مصرف سوخت ۱۹ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر به ۳ لیتر کاهش می‌یابد، بلکه معضلات ترافیک، جای پارک خودرو، ارزبری، هزینه‌های تامین و نگهداری خودرو، استرس‌های روانی و بیماری‌های تنفسی نیز به شدت کاهش می‌یابد.

نایب رئیس انجمن صنعت موتورسیکلت ایران در ادامه این مراسم بیان کرد: با برنامه‌ریزی‌های انجام شده انجمن صنعت موتورسیکلت‌ ایران از یک دهه قبل تولید محصولات متنوع به ویژه محصولات اسکوتر، تولید محصولات با کیفیت با ایمنی استانداردهای روز اروپا، تحویل و تحول در نظام توزیع و شرایط سهل و آسان پرداخت، موفق شدیم تا شاهد این تحول و تغییر نگرش جامعه به موتورسیکلت و موتورسیکلت سواری باشیم و شاهد هستیم امروزه هموطنان ما قادر خواهند که دارنده همان محصولاتی باشند که در کف آسفالت‌های اروپا، استرالیا و ژاپن شاهد آن هستیم. مجید رضایی نایب رئیس انجمن صنعت موتورسیکلت ایران در پایان گفت: چشم‌انداز ۵ ساله صنعت موتورسیکلت، بومی‌سازی، تقویت سازندگان قطعات داخلی، کاهش وابستگی ارزی، انتقال تکنولوژی و بهبود روند کیفیت و استاندارد می‌باشد.

 

نشست تخصصی کیفی و ساخت داخل موتورسیکلت ایران و چین برگزار شد

 

 

دهقان آزاد نماینده سازمان استاندارد: اصول جدید استاندارد برای واردات و تولید

وی در ابتدا با اشاره به آغاز استاندارد جدید موتورسیکلت‌ تاکید کرد که دیگر زمان ان گذشته که با شیوه گذشته استاندارد سازی کرد و نیز به برنامه های جدید است. در گذشته فرایندی ثابت بود که شرکت و یا فرد محصول را در نمایشگاه و یا شرکت خارجی خریداری می کرد و تا زمانی که ایران می رسید کارهای استاندارد آن انجام می شد اما اکنون این رویه تغییر کرده است و واحد کیفی به جای نظر بخش لاینفک تولیدی‌هاست. امروز به جای ناظر کیفیت واحد کیفیت داریم امروز نظارت بر بازار از وظایف واحد تولیدی ست. ارزیابی تامین کنندگان و تولید کنندگان قطعه و زنجیره تامین از وظایف واحد تولیدی است.

همه این امور باید در سامانه ” کیو آر کد” ثبت و قابل پیش شود.

از تیر ماه ماده 168 بری محصولات جدید و از دی مه برای محصولات جاری لازم الاجر می شود. از 60 استاندارد فنی و 4 استاندارد از الزامات جدید است. وی تاکید کرد که الزامات ایمنی کار برای ارزیابی دوام قطعه ، حفاظت از راننده، سرنشین و عابر پیاده ، و یکپارچه بودن محصول از بعاد این استاندارد 4 گانه جدید است.

نشست تخصصی کیفی و ساخت داخل موتورسیکلت ایران و چین برگزار شد

از دیگر استانداردها استاندارد زیست محیطی است که الزام الایندگی و صوتی است.

وی در نهایت عنوان کرد که امروز محصول صرفا یک قطعه نیست و محصول شامل قطعه ، داکیومنت و دانش فنی است. اگر محصولی به ایران صادر می شود باید داکیومنت و دانش فنی آن نیز ارسال شود و کارخانه نیز صرفا یک مونتاژ کار نیست بلکه استانداردهای دیگر فرایند از تولید و تامین قطعه ، مصرف و رضایت مصرف کننده باید در نظر گرفته شود.

 

نشست تخصصی کیفی و ساخت داخل موتورسیکلت ایران و چین برگزار شد

 

کیهان پور مسئول آلایندگی منابع متحرک سازمان حفاظت از محیط زیست:ارتقا استاندارد آلایندگی صنعت موتورسیکلت به استاندارد یورو ۵

 

از ابتدای سال ۱۴۰۳ استاندارد آلایندگی صنعت موتورسیکلت به استاندارد یورو ۵ ارتقا می‌یابد.

مهدی کیهان‌پور، که در نشست تخصصی کیفی و ساخت داخل موتورسیکلت ایران و چین سخن می‌گفت، افزود: سیاست کلی سازمان محیط زیست مبتنی بر دو رویکرد کاهش مصرف سوخت‌های فسیلی و کاهش انتشار آلایندگی موتورسیکلت‌های مبتنی بر سوخت فسیلی است.

وی تاکید کرد: در حال حاضر در ایران بیش از ۱۰ میلیون موتورسیکلت از مجموع ۳۷ میلیون وسیله نقلیه در حال تردد است که با توجه به فاصله استانداردهای زیست محیطی این ۱۰ میلیون موتورسیکلت با استانداردهای روز دنیا، سهم بالایی از الایندگی در کلان شهرهای ایران مربوط به صنعت موتورسیکلت است.

وی افزود: از این جهت اقدامات قانونی در سال‌های اخیر با دستگاه‌های ذی‌ربط و انجمن موتورسیکلت در راستای نوسازی و از رده خارج کردن موتورسیکلت‌های فرسوده صورت گرفته است که امید است سال آینده به ثمر نشسته و با تولید هدفمند و باکیفیت مبتنی بر استانداردهای روز این مهم به نتیجه مطلوب برسد.

مسئول آلایندگی منابع متحرک سازمان حفاظت از محیط زیست در ادامه دو اقدام مناسب سازمان حفاظت محیط زیست در سال جاری را تدوین دو استاندارد کاتالیست و استاندارد آلایندگی وسائط نقلیه دوچرخ و سه‌چرخ اعلام کرد و گفت: این استانداردها از نیازهای ضروری ما برای نیل به استاندارد روز اروپا بود.

کیهان‌پور افزود: همچنین از ابتدای سال آینده رویکرد و آزمون‌های کاتالیست محور در کنار تست‌های موتورسیکلت محور انجام خواهد شد.وی در ادامه با ابراز امیدواری نسبت به داخلی سازی بسیاری از قطعات از جمله قطعات کاتالیست و کنستر در ایران تاکید کرد: از ماه آینده جلسات و کمیته‌های فنی مربوط به استاندارد یورو ۵ به منظور بررسی و نحوه اجرای دستورالعمل‌ها با قید فوریت برگزار می‌شود و انتظار می‌رود صنعت موتورسیکلت نیز جلساتی در راستای هماهنگی و با هدف تامین بسیاری از قطعات مدنظر برگزار کند.وی در پایان با توجه به توسعه موتورسیکلت‌های مبتنی بر سوخت‌های غیرفسیلی گفت: صنعت موتورسیکلت ایران نیز باید همگام با صنعت موتورسیکلت چین و سایر کشورهای پیشرو در کنار تولید وسایل نقلیه مبتنی بر سوخت فسیلی، موتورهایی با سوخت‌های غیرفسیلی را نیز در دستور کار قرار دهد و موتورسیکلت متناسب با جغرافیای کشور را تولید کند.

نشست تخصصی کیفی و ساخت داخل موتورسیکلت ایران و چین برگزار شد

 

ژانگ پوهو رئیس اتاق بازرگانی چین :

در اتاق بازرگانی چین 300 عضو حضور دارند که پیوند میان صنایع بالا دستی و پایین دستی است. صنعت موتورسیکلت‌ سازی چین بومی سازی شده و صنایع وابسته به ان بسیار کامل است. در 28 سل 520 میلیون دستگاه موتورسیکلت‌ تولید شده است. در سال گذشته 18 میلیون دستگاه صادر شده است که 70 درصد بازار جهان است. 600 شرکت موتورسیکلت‌ و 10 هزار شرکت قطعه سازی با 5 میلیون شاغل فعال در چین ست. در نیمه اول سال 10 میلیون دستگاه صادر شده که 26 درصد کاهش دارد. مصر موتورسیکلت‌ در چین در سال 2023 از 250 سی سی به 550 هزار دستگاه رسیده است که نسبت به سال 2019 حدود 80 درصد رشد داشته است. در سال 2023 حجم بالای 250 سی سی به 250 هزار رسیده است.

در سال های گذشته به 190 کشور صادرات دشته ایم. در سال 2022 صادرات بالای 10 میلیون موتورسیکلت‌ بوده اسنت. آفریقا، آسیا و آمریکای لاتین محور این صادرات است.

وی در ادامه تاکید کردکه ایران از شرکای مهم چین بوده و در سال 2023 بیش از 128 هزار دستگاه به ایران صادر شده است. وی در پایان خواستار همکاری دو کشور در تولید موتورسیکلت‌ هوشمند و کوچک شد.

نشست تخصصی کیفی و ساخت داخل موتورسیکلت ایران و چین برگزار شد

 

مهدی انگورج نماینده سازمان ملی استاندارد: استانداردهای جهت در راه است

موتورسیکلت‌ از سال 1291 وارد ایران شد و در سال 1335 نسل ژاپنی آن وارد شد که ذهن ایرانیان را به خود مشغل کرد. نوتور در میان تمام اقشار جامعه جایگاه دارد. وی تاکید کرد که در سال گذشته 20 نفر در تصادفات رانندگی جان باخته‌اند که 40 درصد آن را موتور سواران تشکیل می‌دهد. وی در ادامه بر استانداردهای جدید اشاره و تاکید کرد که ارتقای استانداردهای ایمنی اصلی مهم برای کاهش این تلفات و آلایندگی و مصرف سوخت است. صنعت موتورسیکلت‌ انطباق استانداردهای کشور با استانداردهای چین و منطقه را در دستور کار دارد در همین حال با توجه به موتورسیکلت‌ برقی در اولویت است.

نشست تخصصی کیفی و ساخت داخل موتورسیکلت ایران و چین برگزار شد

 

گودرزی نماینده وزارت صمت: توصیه‌هایی به طرف چینی

سابقه تجاری ایران و چین به پیش از میلاد مسیح باز می گردد که جاده ابریشم بوده است. صنعت موتورسیکلت‌ 50 سال در ایران قدمت دارد و از دهه 70 به بعد این شرکت‌های چینی بودند که نقش فعال در ایران داشته اند. 500 میلیون دلار گردش مالی این صنعت است که قابل توجه است. در بخش سیاستگذاری در وزارت صمت تصمیماتی گرفته شده است بخشی از آن در حوزه تولید موتورسیکلت‌ برقی است که برای سلامت جامعه است. سیاست دیگر توسعه صادرات است صادرات یک طرفه از چین به ایران قطعا در اینده بری ایران قابل پذیرش نیست و چین باید سهمی برای ایران در واردت خود در نظر بگیرد. در همین حال دانش فنی تولید باید به ایران منتقل شود چرا که 40 درصد طبق قانون باید بومی سازی شود. برنامه دیگر وزارت صمت تشویق تعرفه‌ای و دیگری بازنگری در نرخ تعرفه است که در نهایت به نفع تولید داخل است. بوی در توصیه‌ای به طرف چینی عنوان کرد که روابط برد-برد باشد و لذا طرف چینی در سرمایه گذاری مستقیم و همکاری فنی برای انتقال فنی و تعمیق ساخت داخل و دادن بخشی از بازار جهانی خود به ایران اقدام نمایند.

نشست تخصصی کیفی و ساخت داخل موتورسیکلت ایران و چین برگزار شد

 

 

لینک کوتاه خبر : https://eghtesadkhodro.com/?p=42314

منبع اقتصادخودرو
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.