نقش محوری یک شرکت دانش بنیان در کاهش آلودگی هوا

در دنیای امروزی آلودگی هوا به یکی از معضلات پیچیده در زندگی تمامی انسان‌های سراسر جهان تبدیل شده و اصلی ترین منبع آلودگی هوای شهر تهران شناسایی و اقدامات مختلفی در جهت بهبود کیفیت هوا صورت گرفته است.

0

اقتصاد خودرو-آلودگی هوا یکی از بزرگترین مشکلات زیست محیطی در جهان می‌باشد که می تواند تأثیرات جدی بر سلامت انسان ها، حیوانات و گیاهان داشته باشد. در ایران، آلودگی هوا به یک مشکل جدی تبدیل شده است.

براساس گزارش سازمان بهداشت جهانی، ایران در سال 2023 رتبه 12 را در میان کشورهای آلوده جهان به خود اختصاص داده است که یکی از علت های اصلی آن استفاده زیاد از خودروهای دیزلی است. همچنین شرکت کنترل کیفیت هوای تهران اعلام کرده از ابتدای سال جاری تاکنون بیشتر روزهای سال در شرایط ناسالم قرار داشته و این بدان معناست که کیفیت هوا در تهران در بیشتر روزهای سال برای گروه های حساس ناسالم بوده.

تحقیقات مختلف رابطه میان آلودگی هوا و بیماری‌های پوستی، گوارشی، قلبی و ریوی را نشان داده‌اند. اما تکان دهنده‌تر آنکه طبق پژوهشی جدید این نوع آلودگی بر سلول‌های مغز و ایجاد افسردگی در بدن افراد نیز تاثیرگذار است. طبق پژوهش گروهی از محققان دانشگاه منچستر سالانه در انگلیس 11 هزار مرگ به دلیل حمله قلبی به آلودگی هوا رخ داده که دلیل آن وجود ریز ذرات است که در هوا وجود دارد که بخش اعظمی از تولیدکننده (particulate matter (PM خودروهای دیزلی می‌باشد.

اهمیت همکاری بین بخش دولتی و خصوصی برای کاهش آلودگی هوا

کاهش آلودگی هوا یک چالش مهم برای دولت ها و بخش خصوصی در سراسر جهان می‌باشد و همکاری بین این دو بخش برای توسعه و اجرای راهکارهای موثر برای کاهش آلودگی هوا ضروری است.

شرکت دانش بنیان آداک صنعت پلیمر تنها تولیدکننده سیستم پس پالایش دیزلی در ایران که تاکنون بیش از 10 هزار دستگاه خودرو را با انواع تولیدات فیلتر جاذب ذرات معلق (DPF) ، کاتالیست کاهنده گزینشی اکسید نیتروژن (SCR) و کاتالیست اکسنده دیزلی (DOC) مجهز کرده و آمادگی دارد تا با همکاری دولت و بخش خصوصی، نقش خود را در کاهش آلودگی هوا در ایران ایفا کند.

این شرکت تا سال 1397 در زمینه واردات فیلترها به عنوان نماینده انحصاری یک شرکت کره ایی ، فعالیت داشت اما از همان ابتدا این هدف را برای خود درنظر داشت تا این قطعه را به صورت کامل داخلی سازی نماید در همین راستا ، با ساخت تجهیزات مناسب ، بومی سازی دانش و تکنولوژی تولید این محصول، اولین خط تولید فیلترهای پس پالایش دیزلی در ایران راه اندازی نمود تا خدمتگزار و تامین کننده نیاز صنعت کشور باشد.

آداک صنعت پلیمر تا کنون با تولید 20 هزار فیلتر پس پالایش و همکاری با بسیاری از خودروسازان خودروهای تجاری همچون ایران خودرو دیزل و سایپا دیزل در زمینه توسعه و اجرای راهکارهای کاهش آلودگی هوا با نصب این فیلترها بر خودروهای دیزلی تولیدی همکاری می کند.

جهت آشنایی با سایر محصولات آداک اینجا کلیک کنید.

 

تاثیر فیلتر پس پالایش بر آلایندگی خودروهای دیزلی

سازمان بهداشت جهانی دود ناشی از احتراق موتورهای دیزلی را در گروه 1 مواد سرطان زا برای انسان قرار داده است و این دود علاوه بر ذرات معلق، حاوی آلاینده‌های گازی مونواکسید کرین، هیدروکربن و اکسیدهای نیتروژن نیز می‌باشد که هر یک از این آلاینده گازی با فیلتر جاذب ذرات معلق ، کاتالیست کاهنده گزینشی اکسید نیتروژن  و کاتالیست اکسنده دیزلی حذف کرده و به بهبود کیفیت هوا کمک میکند.

این سیستم‌ها میتوانند  علاوه بر بهبود کیفیت هوا به کاهش موارد بیماری‌های تنفسی، قلبی و عروقی، و سرطان کمک کنند. همچنین میتوانند به افزایش طول عمر و بهبود کیفیت زندگی افراد کمک کنند و مزایای متعددی برای سلامت انسان و محیط زیست داشته باشد از جمله 1200 تن از آلایندگی خودروهای دیزلی در کشور میکاهد در نتیجه موجب کاهش هزینه سلامت ناشی از آلودگی هوا میشود.

سخن پایانی اینکه آلودگی خودروهای دیزلی یکی از جدی ترین مشکلات زیست محیطی در جهان است که می‌تواند تأثیرات جدی بر سلامت انسان داشته باشد و برای کاهش این آلودگی، باید اقداماتی در جهت توسعه حمل و نقل عمومی ( اتوبوس‌های بین شهری دارای سیستم پس پالایش)، بهبود کیفیت سوخت و مدیریت بهتر منابع طبیعی انجام شود.

برای دریافت اصل گزارش اینجا کلیک کنید.

 

لینک کوتاه خبر : https://eghtesadkhodro.com/?p=47760

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.