اعتصاب گسترده کارگران خودروسازی در آمریکا

کارگران خودروسازی در دیترویت همزمان با نزدیک شدن به ضرب الاجل تعیین شده برای رسیدگی به مطالباتشان در ۱۴ سپتامبر به خیابان‌ها آمده و اعتصاب کردند.

0

اقتصاد خودرو-کارگران اتحادیه خودروسازی اتو یونایتد، از روسای خودروسازی‌های جنرال موتورز، فورد و استلانتیس خواستند تا علاوه بر افزایش ۴۶ درصدی دستمزد، هفته کاری ۳۲ ساعته شان به عنوان ۴۰ ساعت کار درنظر گرفته شود.

آن‌ها همچنین خواستار از سرگیری بازنشستگی به روش سنتی در خودروسازی‌ها هم هستند. قرارداد کنونی کارگران اتو یونایتد ۱۴ سپتامبر به پایان می‌رسد. خودروسازان که تاکنون میلیارد‌ها دلار سود کرده اند می‌گویند خواسته‌های اتحادیه کارگران اتو یونایتد غیرواقع بینانه است و رقابت پذیری با خودروسازی‌های خارجی با سطح دستمزد پایین‌تر را کاهش می‌دهد. تسلا به عنوان یکی از خودروسازی‌های بین المللی از تولید خودرو‌ها با موتور احتراق داخلی به سمت خودرو‌هایی با موتور برقی تغییر رویه داده است. با توجه به شکاف گسترده میان کارگران و خودروسازی‌ها ممکن است در آینده اعتصاب‌های بیشتری از سوی کارگران برگزار شود. چنین سناریویی ممکن است در نهایت موجب افزایش قیمت خودرو‌های تولید شده این خودروسازی‌ها که در حال حاضر هم با تورم همراه است، مواجه شود. اعتصاب ۱۴۶ هزار کارگر عضو اتحادیه اتو یونایتد در آمریکا می‌تواند افزایش قابل توجه اعتراض‌ها در سایر اتحادیه‌های کارگری که به دنبال قدرت نمایی در سراسر اقتصاد آمریکا هستند را به دنبال داشته باشد. تعداد اعتصاب‌ها و تهدید به اعتصاب در آمریکا در حال افزایش است که از آن‌ها می‌تواند به اعتصاب بازیگران و نویسندگان هالیوودی، اعتصاب کارگران راه آهن اصلی و کارگران شرکت‌های بزرگ همانند UPS اشاره کرد.
شاون فاین Shawn Fain رئیس جسور و سرسخت اتحادیه کارگران اتو یونایتد توافق حاصل از مذاکرات با خودروسازان در دیترویت را نوعی جنگ میان کارگران بسیار ثروتمند با طبقه متوسط می‌داند.

شاون فاین رئیس اتحادیه کارگران اتویونایتد: ما نمی‌خواهیم میلیاردر شویم بلکه خواسته ما سهم عادلانه‌ای است که بتوانیم فقط زنده بمانیم.

 

لینک کوتاه خبر: https://eghtesadkhodro.com/?p=43082

منبع صدا و سیما
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.