درآمد یک میلیارد تومانی دولت از واردات هر دستگاه خودرو در سال آینده

0

اقتصادخودرو-در حالیکه قرار است بر اساس مصوبه کمیسیون تلفیق سال آینده،60 هزار دستگاه خودروی سبک، سنگین، ماشین آلات راهسازی و…، وارد شود، مجلس در این رابطه درآمد 60 هزار میلیارد تومانی را برای دولت متصور شده، به نوعی می‌توان گفت، برای هر دستگاه خودروی سواری دولت به طور متوسط یک میلیارد تومان حقوق و عوارض گمرکی دریافت خواهد کرد.
از سویی در این صورت قیمت هر خودرو در بازار بالای دو و نیم میلیارد تومان خواهد بود، این در حالی است که تعداد چنین خودرو‌هایی در بازار همین الان بسیار کم است، اما همیشه تعداد واردات چنین خودرو‌های لوکسی زیر ۵ هزار دستگاه در سال بوده است.
به بیان دیگر این تعداد خودرو اگر قرار باشد با این درآمد برای دولت وارد شوند، تمامی آن‌ها قیمت بالایی خواهند داشت که به نظر نمی‌رسد بازار کشش چنین تعداد خودروی لوکس را داشته باشد. علی القاعده بر اساس حساب کتابی که در گذشته نیز وجود داشته، حدود ۷۰ هزار دستگاه خودرو با متوسط قیمت ۶۰۰ میلیون تومان می‌توان وارد کرد، که درآمد دولت از این محل در حالت خوشبینانه ۴۵ هزار میلیارد تومان خواهد بود.
اما اگر واردات به صورت عادی آزاد شود و تمامی کلاس‌ها و سگمنت‌های وارداتی اجازه ترخیص داشته باشند، آن زمان قیمت خودرو‌های وارداتی بسیار شدید خواهد ریخت، این خودرو‌ها امروز حباب بسیار زیادی دارد، این رشد افسار گسیخته به خاطر تورم نیست، بلکه به خاطر ممنوعیت و کمیاب شدن این مدل‌ها است.
بنابراین اگر در تمامی کلاس‌ها واردات آزاد شود، بدون شک قیمت‌ها ریزش خواهد کرد، به خصوص در خودرو‌های شاسی بلند لوکس و همچنین برند‌های خاص این موضوع و کاهش قیمت‌ها شدیدتر خواهد بود. این در حالیست که در برخی از مدل‌های وارداتی افزایش قیمت‌ها تا ۲۰ برابر بوده که، ممنوعیت واردات باعث چنین آشفته بازاری بوده، به طور قطع با ورود مدل‌های جدید، بازار ریزش بسیار جدی را به خود خواهد دید.

 

لینک کوتاه خبر : https://eghtesadkhodro.com/?p=10476

توسط کامیار زین العابدینی
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.