راهنمای خرید لاستیک خودرو – بخش اول

تنها نقطه برخورد خودرو با جاده و عامل حرکت هر خودرو ، لاستیک های آن است. همین دلیل کافی است تا بتوان تشخیص داد که برخی از موارد پیش آمده در رانندگی های روزمره یا خارج از جاده از همین لاستیک ها است. انتخاب صحیح لاستیک نقش زیادی در راحتی سفر ، مصرف سوخت مناسب ، عمر مفید خودرو و امنیت رانندگی روزمره دارد به طوری که باید برای هر خودرو لاستیکی مناسب شرایط سرعت ، نحوه و محل رانندگی انتخاب نمود.

0

اقتصاد خودرو-تنها نقطه برخورد خودرو با جاده و عامل حرکت هر خودرو ، لاستیک های آن است. همین دلیل کافی است تا بتوان تشخیص داد که برخی از موارد پیش آمده در رانندگی های روزمره یا خارج از جاده از همین لاستیک ها است. انتخاب صحیح لاستیک نقش زیادی در راحتی سفر ، مصرف سوخت مناسب ، عمر مفید خودرو و امنیت رانندگی روزمره دارد به طوری که باید برای هر خودرو لاستیکی مناسب شرایط سرعت ، نحوه و محل رانندگی انتخاب نمود. به طور مثال لاستیک روزمره و شهری را نمی توان برای مسابقه استفاده کرد. یا مثلا برای خودروی آفرودی که تنها در شرایط خارج از شهر و در سنگلاخ رانده می شود ، نمیتوان لاستیک شهری و یا حتی چهارفصل استفاده کرد. به هر حال از سال 1888 که لاستیک های بادی اختراع شدند تا به حال تغییرات زیادی در تکنولوژی ساخت تایر ایجاد شده که باعث می شود دست مصرف کننده در انتخاب تایر مناسب باز باشد و هیچ محدودیتی برای ابعاد و یا نوع لاستیک وجود ندارد!

 

هدف از پیشرفت در طراحی لاستیک ها در مواردی مانند وزن کمتر ، شعاع کم برای کاهش مرکز ثقل ، پایداری بالا ، کشسانی مناسب ، دفع سریع گرما و واکنش در شرایط اضطراری خلاصه می شود. محدوده اتصال خودرو به جاده که از طریق لاستیک امکان می پذیرد ، دقیقا به اندازه یک کارت پستال 5 در 8 اینچ است که همین اعداد برای نشان دادن اهمیت و نام گذاری آن ها به عنوان مهم ترین عضو هندلینگ و ایمنی جاده کافی است.

شرایط اقلیمی ، میزان بارندگی و متوسط دمای هر کشور و یا شهر متفاوت است و به همین دلیل محدوده ای گسترده برای انتخاب تایر مناسب شما وجود دارد. دسته بندی هایی مانند تایر تابستانی ، تایر زمستانی ، تایر چهارفصل و ….

مثلا مواد به کار رفته در تایر های تابستانی نسبت به تایر های زمستانی سفت تر هستند و یا شکل عاج های تایر زمستانی نسبت به تایر تابستانی برای درگیری در برف یا آب مناسب تر هستند.

راهنمای خرید لاستیک خودرو – بخش اول

 

در این مقاله قصد داریم بهترین تایر را برای استفاده شما در شرایط آب و هوایی گوناگون معرفی کنیم و ابتدا از معرفی دسته بندی تایر ها شروع می کنیم:

 

  1. تایر تابستانی

دلیل استفاده از مواد سفت تر در لاستیک های تابستانی ، جلوگیری از نرم شدن لاستیک در دمای بالا است که می تواند به کاهش هندلینگ خودرو منجر شده و در برابر شتاب منفی ترمز و یا پیچیدن ، خاصیت ژله ای از خود نشان دهد. مطابق تصاویر ضبط شده از دوربین های حرارتی ، دمای لاستیک در سرعت های متوسط قانونی مانند 120 کیلومتر بر ساعت ، می تواند بر اثر مقاومت غلتشی به دمایی معادل دمای اگزوز برسد که همین بر اهمیت انتخاب متریال استفاده شده در این لاستیک ها اشاره مستقیم دارد.

همچنین این لاستیک ها بالاترین درجه از پایداری و فرمان پذیری در سرعت های بالا را دارند و در پیچ ها عملکرد فوق العاده ای از خود نشان می دهند. حداقل دمای لازم برای بیشترین بازدهی برای این لاستیک تابستانی از 7 درجه سانتی گراد آغاز می شود.

 

  1. تایر زمستانه

این تایر ها از ترکیبات لاستیکی High silica contents استفاده می کنند که در برابر کاهش دما مقاومت کرده و در دماهای زیر صفر خاصیت الاستیکی خود را حفظ می کنند و سفت نمی شوند. عدم سفتی لاستیک در دمای زیر صفر ، افزایش چسبندگی لاستیک در این شرایط است و با بالاتر رفتن دمای محیطی این لاستیک ها نیز حالت کشسانی بیشتری به خود میگیرند. برای شناسایی سریع این لاستیک ها می توان از دیواره بیرونی لاستیک عبارت M+S ( Mud and Snow ) به معنای گل و برف را مشاهده کرد. همچنین عمق آج های این لاستیک بیش از سایر انواع لاستیک است تا در شرایطی که زمین خیس ، لغزنده و یا برفی است ، چسبندگی کافی برای حداکثر پایداری خودرو و تسلط راننده به شرایط را حفظ کند. به طور کلی رانندگی با این تایر ها در جاده های سرد امنیت بیشتری به ارمغان آورده و در شرایط گرم استفاده از آن توصیه نمی شود.

  1. تایر چهارفصل

تایرهایی با حالت متعادل رانندگی برای تابستان و زمستان هستند. مزیتی که این نوع تایر به دلیل حالت متعادلش دارد ، عدم نیاز به تعویض با توجه به وضعیت آب و هوایی فصل است و بیشتر در مناطقی استفاده می شود که تغییرات دمایی میان فصول آن نسبتا کم است. می توان علامت اختصاری M+S را باز هم روی این تایر ها دید اما مانند برخی تایر های زمستانی مخصوص برف ، علامت 3MPSF به معنای 3 Peak Mountain Snow Flake  روی آن نقش بسته نشده است. البته مانند تایرهای زمستانه نیز هندلینگ و پایداری بالایی ندارند و تنها خواص هر دو تایر زمستانه و تابستانه در این تایر در کنار هم قرار داده شده است. ترکیبات این تایر طوری است که در دماهای پایین برخلاف تایر زمستانی سفت می شود.

  1. تایر ران فلت

تایر هایی هستند که می توانند در شرایط اضطراری رانده شوند و با اختصار RSC ( Runflat system component ) نیز شناخته می شوند. این تایر ها دیواره مستحکم شده برای پشتیبانی در حالت پنچری دارند و می توانند مسافت مناسبی را بدون باد طی کنند. رینگ ها ( لبه های داخلی کناری ) این تایر ها دو لبه یا دو قوز هستند که وزن را به طور مناسبی تقسیم می کنند و در کنار آن از سیستم نظارتی فشار تایر یا همان RDC استفاده می کنند.حداکثر سرعتی که می توان در حالت پنچری با این لاستیک به آن رسید 80 کیلومتر بر ساعت و حداکثر 80 کیلومتر مسافت را در این حالت تحمل می کند. البته در کنار این مزایا ، تایرهای ران فلت دو پاشنه آشیل دارند. اول قیمت بسیار بالاتر این نوع از تایر و دوم این نکته است که تایرهایی که در حالت پنچری با آن رانندگی شده را نباید به هیچ عنوان دوباره استفاده کرد!

در قسمت بعدی درباره اطلاعاتی که پیش از خرید لاستیک و تفاوت های آن ها در عمل بیشتر خواهید خواند.

 

لینک کوتاه خبر : https://eghtesadkhodro.com/?p=50753

منبع اقتصادخودرو
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.