راهنمای خرید لاستیک خودرو – بخش دوم

موقعیتی را تصور کنید که برای اولین بار قصد تعویض تایر خودروی خود را دارید ، اما به دلیل عدم اعتماد به فروشنده و ناکافی بودن اطلاعات خریدتان ، سردرگم شده اید و لاستیک مناسب خودرو و شرایط رانندگی و آب و هوایی محل زندگی خود را تشخیص نمی دهید.

0

اقتصاد خودرو-موقعیتی را تصور کنید که برای اولین بار قصد تعویض تایر خودروی خود را دارید ، اما به دلیل عدم اعتماد به فروشنده و ناکافی بودن اطلاعات خریدتان ، سردرگم شده اید و لاستیک مناسب خودرو و شرایط رانندگی و آب و هوایی محل زندگی خود را تشخیص نمی دهید. اما خوب است بدانید که تنها از راه خواندن اطلاعات درج شده روی بدنه لاستیک ، می توانید تمام اطلاعات لازم و حتی تاریخ دقیق تولید این لاستیک را تشخیص دهید و نیازی به راهنمایی هیچ فروشنده ای نداشته باشید. عالی است! پس بدون معطلی سراغ این اطلاعات ضروری می رویم.

روی تمام لاستیک ها اطلاعات کلی مانند ( سازنده تایر ، کشور سازنده ، زمان ساخت ، محل نصب ، مقاومت سایش ، عملکرد ترمز در جاده خیس ، پایداری دما در سرعت های بالا ، تعداد و مواد به کار رفته در تایر و زیربنای تایر ، نوع و الگوی آج ، سایز تایر ، شاخص ظرفیت تحمل بار و حداکثر سرعت مجاز برای راندن ، عدد تاییدیه ECE و نقطه انطباق ) حک شده که برخی از آنها برای دانستن ضروری تر از سایرین هستند. ما این مشخصات را به ترتیب برای شما توضیح خواهیم داد.

  1. سازنده تایر : این بخش نام سازنده تایر را به شما می گوید. مانند Bridgeston یا Kavir که از سایر نوشته ها درشت تر است.
  2. نوشته DOT EJH8 DJH: عبارت DOT مخفف دپارتمان حمل و نقل وزارت راه و ترابری ایالات متحده است که استاندارد هایی مانند فشار تایر ، حداکثر بار مجاز ، ابعاد و یا حداکثر سرعت قابل تحل در ادامه آن آورده می شود.
  3. عدد 3922 : در کادری مستطیلی می توانید عددی چهار رقمی بیابید که دو رقم اول نمایانگر عدد هفته سال و دو رقم بعدی سال ساخت تایر را اعلام می کند. یعنی تایر در 39 امین هفته از سال 2022 تولید شده و بر اساس تاریخ انقضا تایر ها که متوسط 5 سال است ، می توانید تصمیم بگیرید که این تایر را می خواهید یا خیر.
  4. TreadWear 140 : عمر متناسب با توجه به درصد مقاومت در برابر سایش آج تایر را مشخص می کند که مطابق با استاندارد آمریکا است. این عدد مطابق جدولی که در ادامه آورده شده ، متغیر است و نشان می دهد که با هر عدد Treadwear می توان چند کیلومتر از این لاستیک استفاده کرد.
  5. Traction A : این مشخصه صرفا نشان دهنده مسافت ترمزگیری در جاده خیس است. جدول این گرید ها را می توانید در ادامه مشاهده نمایید.
  6. Temperature A : این مشخصه مقاومت دمایی تایر در سرعت های بالا را نشان می دهد که A بهترین و C بدترین درجه است.
  7. Tread : 2 , Rayon : 2 , Steel: 1 , Nylon , Sidewall : 2 Ply rayon : نشان دهنده مواد به کار رفته و تعداد لایه ها در لاشه تایر است.
  8. POTENZA RE 050 : نوع الگوی آج تایر است.
  9. 225/45 R 17 : عدد 225 عرض تایر به میلی متر ، عدد 45 نسبت ارتفاع به عرض تایر به درصد ( یعنی 45 درصد از عرض تایر در دیواره تایر وجود دارد ) ، حرف R نشان دهنده رادیال بودن تایر و عدد 17 قطر رینگ بر حسب اینچ است.
  10. 91 : این عدد پس از اعداد سایز تایر آمده که شاخص ظرفیت تحمل بار می باشد. جدول آن را در ادامه مشاهده می کنید و به طور مثال عدد 91 نشان می دهد که این لاستیک می تواند 615 کیلوگرم بار را تحمل کند که البته این عدد مربوط به هر عدد لاستیک است. یعنی تایر ها می توانند وزن کلی خودرو به همراه سرنشین را تا حداکثر 2460 کیلوگرم تحمل کنند.
  11. W : این حرف درست پس از عدد تحمل وزن تایر آورده شده و نشان دهنده حداکثر سرعت قابل تحمل توسط تایر است. به طور مثال حرف W یعنی این لاستیک مناسب خودروهایی با حداکثر سرعت 270 کیلومتر است و سرعت بیشتر از این حد مجاز می تواند خطر انفجار تایر را به همراه داشته باشد.
  12. علامت ستاره : این علامت نشان می دهد که این تایر توسط BMW تست و توصیه شده است. پنج پر این ستاره نشان دهنده پنج اصل مناسب بودن ، تست شده ، اسپرتی و فرمان پذیری بالا ، امنیت و اقتصادی بودن است.
  13. نقطه سفید : نقطه ای که کمترین نیروی شعاعی در این قسمت است. یک نقطه مشابه نیز روی رینگ های غیر آلومینیومی است که حداکثر انحراف از شعاع در آن قسمت است و این دو بخش زمان نصب باید در راستای هم باشند.

 

آج تایر : به دو صورت است ، متقارن و نامتقارن. البته در عصر حاضر اکثرا از لاستیک هایی با عاج نامتقارن استفاده می شود و دلیل آن نیز استفاده از هر قسمت تایر برای وظایف جداگانه ای است. این تایر ها برای شرایط آب و هوایی مرطوب و برفی بسیار مناسب هستند و آج آن ها مستقیم نیست. روی این نوع تایر Inside و Outside مشخص شده و اگر یکی از این عبارات روی تایر دیده نشد ، می توانید از عبارت DOT که در اوایل این مطلب آن را توضیح دادیم استفاده کنید و آن سمت را بیرون لاستیک فرض کنیم.

عمق آج تاثیری مستقیم روی ایمنی رانندگی و به خصوص در جاده های خیس یا گلی و لعزنده دارد. برای تایر های تابستانی و یا چهارفصل ، عمق مناسب 8 میلی متر و برای تایر زمستانه 9 میلی متر محسوب می شود. قسمتی از تایر ها به عنوان اندازه گیر Tread Wear مشخص می شود که حداقل 1.6 میلی متر است و برای ایمنی بیشتر بهتر است عمق آج تایر را نیز اندازه گیری کنید. حداقل عمق مجاز آج تایر باید 3 میلی متر باشد و اگر به این حد رسید باید تایر ها تعویض شوند. در تصویر زیر تاثیر عمق آج تایر را در سه شرایط متفاوت یعنی ایستاده ، سرعت 70 کیلومتر بر ساعت و سرعت 110 کیلومتر بر ساعت را در یک جاده خیس مشاهده می نمایید که با کاهش عمق آج ، مساحتی که از لاستیک با زمین برخورد دارد به مرور کمتر می شود.

در بخش سوم و آخر از این مجموعه در خصوص نگه داری صحیح تایر ، تاثیر فشار باد در نوع سواری و عمر مفید تایر ها و همچنین درباره خصوصیت رینگ ها بیشتر خواهید خواند.

 

لینک کوتاه خبر : https://eghtesadkhodro.com/?p=51068

منبع اقتصادخودرو
توسط جواد اسدی
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.