سایپا، خودروسازی با رویکرد ارتقای کیفیت

صنعت خودرو در ایران هر چند که توانسته است از یک سو اشتغال زایی و از سوی دیگر رفع نیازهای خودرویی کشور را تا حدودی رفع نماید اما همچنان مسائلی همچون میزان تولید، کیفیت و قیمت چالش‌هایی قابل تامل را پیش روی این صنعت قرار داده است.

0

اقتصاد خودرو-صنعت خودرو در ایران هر چند که توانسته است از یک سو اشتغال زایی و از سوی دیگر رفع نیازهای خودرویی کشور را تا حدودی رفع نماید اما همچنان مسائلی همچون میزان تولید، کیفیت و قیمت چالش‌هایی قابل تامل را پیش روی این صنعت قرار داده است. برخی بر این عقیده‌اند که آزاد نبودن واردات، مسیر رقابت را که مولفه‌ای مهم در این سه حوزه می‌باشد را مسدود کرده است در حالی که درآمدهای کلان خودروسازان خصوصی که صرفا مونتاژ کننده قطعات وارداتی هستند نیز موجب شده تا عملا مسئولیت ارتقای کیفیت، توجه به نیاز بازار در میزان تولید و نیز قمیت گذاری مناسب با توجه به درآمد مصرف کننده بر دوش خودروسازانی همچون سایپا و ایران خودرو باشد. قابل توجه آنکه بسیاری از این خودروسازان خصوصی که مونتاژ کننده خودروهای لوکس می‌باشند با درآمدهای حاصل از گران فروشی، دارای پرونده‌های تخلفات مالی و عدم تعهد پذیری در قبال مشریان قابل توجهی هستند.

در چنین شرایطی خودروسازانی همچون سایپا که در عرف به آنها دولتی‌ها گفته می شود بویژه در دو سال اخیر و با افزایش توجه دولت سیزدهم به سروسامان دادن به صنعت خودرو و تبدیل آن از یک وضعیت سرمایه‌ای به کالای مصرفی و نیز تجاری سازی آن در خارج از کشور، برآن شده‌اند تا در کنار افزایش تیراژ و توجه به توان مالی مصرف کنندگان و به رغم زیان انباشته بسیار، در جهت ارتقای کیفیت محصولات خود گام بردارند.

ساینا GX

در همین چارچوب نیز در کنار تولید محصولات جدید، توجه به بهبود وضعیت محصولات پیشین بویژه در حوزه موتور و نیروی محرکه ماشین در دستور کار سایپا قرار گرفته است. به عنوان نمونه گروه خودروسازی سایپا با هدف افزایش توان، گشتاور و کاهش مصرف سوخت محصولات خود، به توسعه و تولید موتور ارتقا یافته M15i اقدام کرده و به زودی محصولات این گروه با این موتور به بازار عرضه خواهد شد.

بر اساس آنچه کارشناسان صنعت خودرو عنوان کرده‌اند، طراحی موتور جدید M15i به منظور کاهش سطح آلایندگی محصولات، ارتقا به یورو ۵ و قابلیت ارتقا به یورو ۶ و افزایش کیفیت در محصولات پلتفرم X200 گروه سایپا که در حال حاضر با موتور M15  تولید می شوند و پایه طراحی آن بر مبنای یورو ۴ است در دستور کار شرکت مگاموتور قرار گرفت.طبق اعلام ،تغییرات و بهبودهای انجام شده روی این موتور شامل طراحی سرسیلندر جدید با هدف بهبود محفظه احتراق، خنک کاری، پورت های هوا و دود، قابلیت استفاده از تکنولوژی زمان‌بندی متغیر سوپاپ CVVT و میل سوپاپ جدید متناسب با آن و نیز افزایش نسبت تراکم موتور تا ۱۰.۵ با استفاده از طراحی پیستون های جدید است.

در همین راستا نیز استفاده از رینگ‌های پیستون و یاتاقان‌های طرح جدید نیز در راستای کمک به کاهش اصطکاک موتور و کاهش مصرف سوخت انجام گرفته است.همچنین با هدف کمک هرچه بیشتر به کاهش مصرف سوخت و بهبود آلایندگی از طرح منیفولد هوای کاملا جدید با قابلیت نصب دریچه گاز برقی و بهبود زاویه پاشش انژکتورها و نیز از طرح منیفولد دود استیل (به جای طرح چدنی M15 فعلی) در این موتور بهره گیری شده است.موتور M15i با تولید گشتاور ۱۳۷ نیوتن متر و توان ۹۰ اسب بخار دارای برتری حدود ۷ درصدی عملکرد و حدود نیم لیتر کاهش مصرف سوخت نسبت به خودروی مشابه مجهز به موتور M15 فعلی، دارای جایگاه مناسبی در سبد قوای محرکه محصولات سایپا است.

سایپا، خودروسازی با رویکرد ارتقای کیفیت

نکته قابل توجه آن است که این روزها در حالی کوییک به عنوان یک خودرو پرتیراژ و مشتری پسند برای سطوح مختلف جامعه بویژه جوانان شناخته می‌شود که طبق اعلام سایپا، موتور M15i در حال حاضر با انجام موفقیت آمیز تمامی آزمون های عملکرد، مصرف سوخت و دوام، مراحل نصب و انطباق بر روی محصولات جدید کوییک GX، ساینا GX، اطلس و سهند گروه سایپا و انجام تمامی آزمون های سطح خودرو، آماده تجاری سازی و ارایه به مشتری است. اقدامی که می‌تواند تاثیرات قابل توجهی در ارتقای کیفیت این محصول داشته باشد.

برآوردها نشان می‌دهد که محصولات گروه سایپا با موتور ارتقاء یافته به زودی در طرح های فروش گروه خودروسازی سایپا جهت عرضه به مشتریان قرار خواهد گرفت که می‌تواند زمینه ساز بهبود کیفیت خودروهای تولید داخل کشور باشد. قطعا رویکرد خودروسازانی همچون سایپا برای ارتقای کیفیت محصولات می‌تواند در جایگاه جهانی ایران در جمع تولید کنندگان خودرو و توسعه روابط با سایر کشورها در ارتقای همکاری‌های خودوریی تاثیرات قابل توجهی داشته باشد. حال آنکه قطعا این ارتقای کیفیت در کاهش آلودگی هوا و مصرف بنزین نیز تاثیرات خود را نشان خواهد داد. دستاوردهایی که یکی از مولفه‌های مهم تحقق آن توجه بیشتر مسئولان به این روند به جای پر و بال دادن به برخی خودروسازان خصوصی است که صرفا مونتاژکارانی با قیمت‌های سرسام آور می باشند که در لوای نام خصوصی بودن به نقطه ضعفی بزرگ در صنعت خودرو کشور مبدل شده و با روند مونتاژکاری زمینه‌های خلاقیت و ارتقای کیفیت و شکسته شدن قیمت‌ها را مسدود کرده‌اند.

 

لینک کوتاه خبر : https://eghtesadkhodro.com/?p=45244

منبع اقتصادخودرو
توسط زهرا واثق‌نیا
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.