عمر مفيد تاير خودروها چقدر است؟

كانزومر ريپورتس براي پاسخ به اين سؤال تستي را انجام مي دهد كه نام آن را «تست ساييدگي» گذاشته است.

0

اقتصاد خودرو – كانزومر ريپورتس براي رتبه بندي تايرها از لحاظ ساييدگي، پيمايش 256 هزار مايلي را در سال 2021 به اجرا گذاشت.

تست ساييدگي تاير يا treadwear testing نشان داده است كه تاير خودروهاي خانوادگي بعد از پيمايش 70 هزار مايل [112 هزار كيلومتر] دوام مي آورند. براي به دست آمدن اين رقم 18 مدل خودرو در چهار فصل مورد آزمايش قرار گرفتند. تاير وانت هاي سبك و خودروهاي شاسي بلند [اس يو وي] هم در همين حدود دوام مي آورند. تايرهاي مخصوص خودروهاي با عملكرد [قدرت، شتاب و سرعت] بالا، زودتر ساييده مي شوند. برخي از اين مدل ها كه در غرب تگزاس مورد آزمايش قرار گرفته اند، با پيمايش 25 تا 30 هزار مايل [40 تا 50 هزار كيلومتر] دوام آورده اند. خبر بد اين كه تايرهاي تابستاني حتي زمان قيد شده در گارانتي يا وارانتي را هم سپري نمي كنند.

بر اساس استانداردهاي دولتي، تست ها فقط تا 7200 مايل به اجرا در مي آيند تا در سامانه درجه بندي كيفيت تاير درج شوند. اين سامانه 55 سال پيش ابداع شده كه در آن زمان عمر مفيد تايرها بين 15 تا 20 هزار مايل بود. اما با استانداردهاي كنوني براي عملكرد چهارفصل تايرها بايد بتوانند تا 60 هزار مايل دوام بياورند.

كانزومر ريپورتس، 8 تويوتاي كمري شبيه به هم را در تست ساييدگي تاير به مدت 6 ماه پيمود. 64 تاير اين 8 خودرو جمعاً 1,024,000 مايل پيمودند. تكنسين ها هر 500 مايل شيفت رانندگي را عوض مي كردند. خودروها در دو شيفت و در شرايط تقريباً مساوي تحت آزمون قرار گرفتند. در هر 1000 مايل هم تايرها تحت فشار قرار مي گرفتند تا مقاومت آنها سنجيده شود.

با اين حال انتشار اين آمار و ارقام به معني آن نيست كه اين عدد براي همه يكسان است. چون رانندگي و نحوه نگهداري افراد با هم فرق دارد.

بهترين تايرهاي در اين آزمون متعلق به ميشيلن در دو نوع ديفندر T+H و كراس كلايمت 2 بودند.

براي افزايش سلامت تايرها توصيه شده است كه جاي تايرهاي خودرو را هر شش ماه يكبار با هم عوض كنند. روش ساده تر آن جا به جايي چرخ هاي جلويي با عقبي است اما اگر قرار است تايرها جا به جا شوند [يعني اين امكان وجود دارد كه تايرها از چرخ ها جدا شوند و دوباره نصب شوند] در آن صورت ضربدري بيشتر توصيه مي شود. اين توصيه براي خودروهاي اسپورت يا ابرخودروهايي كه اندازه چرخ هاي جلو و عقب آنها يكسان نيست مصداق ندارد.

همچنين براي افزايش طول عمر تايرها، تنظيم باد، بالانس چرخ ها و تنظيم فرمان به صورت دوره اي مؤثر هستند.

 

لینک کوتاه خبر :https://eghtesadkhodro.com/?p=13822

منبع سايپانيوز
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.