نظام کنترل کیفیت و نظام ارزیابی ساخت؛ حلقه گمشده ایمنی در صنعت خودرو

0

اقتصادخودرو-بر این اساس از زمانی که مواد اولیه توسط قطعه‌ساز و خودروساز تهیه می‌شود، فرایند ارزیابی کیفیت نیز آغاز می‌شود، در این رابطه باید توجه کرد که مواد اولیه ای که برای ساخت قطعات خودرو استفاده می‌شود، باید از کیفیت قابل قبولی برخوردار باشد. این در حالیست که از مواد اولیه از بی‌کیفیت‌ و ارزان‌ قیمت در صنعت خودرو استفاده می‌شود.
به نوعی حلقه گمشده ایمنی در صنعت خودرو بحث کنترل کیفیت و نظام ارزیابی ساخت است که به هیچ عنوان در ساختار صنعت خودروسازی و قطعه‌سازی وجود ندارد، در این زمینه سازمان استاندارد به عنوان متولی این قضیه در کشور نیز به هیچ عنوان مسئولیت خود را برعهده نگرفته و در تست‌های تصادف جاده‌ای که باید خودرو‌ها به صورت دوره‌ای آن‌ها را پاس کنند و از نظر ایمنی از سلامت کامل برخوردار باشند.
اما چنین فرآیندی به هیچ عنوان در ایران اجرا نمی‌شود و سازمان استاندارد نیز در این زمینه پاسخگو نیست، بنابراین همین طور که مشاهده می‌کنید یک زنجیره باعث تولید خودروی بی کیفیت می‌شود و تنها یک سازمان یا شرکت را نمی‌توان در این زمینه مقصر دانست.
از سویی دولتی بودن صنعت خودرو نیز دلیل دیگری است که باعث تولید محصولاتی با کیفیت پایین در صنعت خودرو می‌شود، در صورتی که اگر دو خودروساز بزرگ کشور به بخش خصوصی واقعی واگذار شوند، به طور قطع وضعیت خودروسازان خیلی بهتر خواهد شد، اما دولت همچنان نمی‌تواند از این شرکت‌ها به نوعی دل بکند، حال باید که چه زمانی بالاخره این اتفاق رخ خواهد داد.

 

لینک کوتاه خبر : https://eghtesadkhodro.com/?p=10560

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.