پورشه ماکان الکتریکی

پورشه نسل جدیدی از مدل ماکان رونمایی کرد. خودروساز اسپرت آلمانی نسل جدید این شاسی‌بلند را فقط با موتور الکتریکی تولید خواهد کرد. ماکان دومین مدل الکتریکی پورشه است و بر روی پلتفرم جدیدی ساخته می‌شود که قرار است مبنای ساخت مدل‌های دیگر کارخانه هم باشد.

0

اقتصاد خودرو-پلتفرم ماکان با همکاری کارخانه آئودی ساخته شده و نامش پی‌پی‌ایی است. پورشه قرار است دو شاسی‌بلند الکتریکی دیگر هم با این پلتفرم بسازد که گفته می‌شود یکی از آنها هفت‌نفره و لوکس‌ترین مدل کارخانه خواهد بود. آئودی هم به زودی مدل کیو-۶ ائی-ترون را با این پلتفرم به بازار عرضه خواهد کرد.

ظاهر ماکان نسبت به نسل قبلی ماشین تغییر زیادی نکرده است. تغییرات اصلی در جلوی ماشین دیده می‌شود که با الهام از مدل الکتریکی تایکان طراحی شده است. ابعاد هم تغییر زیادی نکرده و ماشین فقط کمی بلندتر و پهن‌تر شده است. علاوه بر جای بار عقب، زیر کاپوت جلوی ماشین هم یک صندوق ۸۴ لیتری گذاشته شده است.

داشبورد ماکان+اقتصاد خودرو
 
اقتصاد خودرو
 

تغییرات در اتاق ماشین بیشتر است. داشبورد ماکان به مدل‌ کاین،‌ شاسی‌بلند بزرگ‌تر پورشه، شبیه است. علاوه بر نمایشگر دیجیتال برای راننده، دو نمایشگر دیگر روی داشبورد است که سرنشین جلو می‌تواند با یکی از آنها ویدیو تماشا کند. اطلاعات سفر هم با یک سیستم واقعیت مجازی سه‌بعدی روی شیشه جلو نمایش داده می‌شود.

پورشه می‌گوید ماکان از تمام رقیبانش اسپرت‌تر است. دو مدل مختلف از ماکان به بازار عرضه خواهد شد. مدل قوی‌تر ۶۳۹ اسب بخار قدرت دارد. شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت این مدل ۳.۳ ثانیه و حداکثر سرعتش ۲۶۰ کیلومتر در ساعت است. این مدل با هر بار شارژ می‌تواند تا ۵۹۱ کیلومتر حرکت کند.

قرار بود ماکان الکتریکی سال ۲۰۲۳ به بازار بیاید، اما تولید به علت مشکلات در طراحی نرم‌افزار ماشین یک سال به تعویق افتاد. ماکان در کارخانه پورشه در شهر لایپزیگ آلمان تولید می‌شود و از نیمه دوم سال ۲۰۲۴ به بازار خواهد آمد. قیمت پایه این مدل در آلمان ۸۳ هزار و ۹۹۳ یورو (۹۱ هزار و ۲۴۵ دلار) است و مدل قوی‌ترش ۱۱۴ هزار و ۵۷۶ یورو (۱۲۴ هزار و ۵۰۰ دلار) فروخته می‌شود.

اقتصاد خودرو
 

پورشه مدل ماکان را در سال ۲۰۱۴ به محصولاتش اضافه کرد و در ده سال گذشته بیش از ۸۰۰ هزار دستگاه از آن فروخته است. این ماشین اکنون پرفروش‌ترین مدل پورشه است و حدود هشتاد درصد خریدارانش برای اولین بار است که پورشه می‌خرند و به احتمال زیاد مشتری این کارخانه باقی می‌مانند.

پورشه می‌‌خواهد تا سال۲۰۳۰ سهم ماشین‌های الکتریکی از کل فروش کارخانه را به هشتاد درصد برساند. ماکان نقش مهمی در این برنامه دارد. پورشه می‌گوید تحقیقاتش نشان داده که تقاضا برای ماکان الکتریکی زیاد خواهد بود. با این حال این احتمال وجود دارد که الکتریکی شدن ماشین باعث راندن طرفداران سنتی پورشه شود.

پورشه قصد داشت همزمان با عرضه ماکان الکتریکی تولید مدل بنزینی این ماشین را متوقف کند، اما هفته پیش اعلام کرد که تولید مدل بنزینی را در کنار مدل الکتریکی فعلا ادامه خواهد داد.

لینک کوتاه خبر : https://eghtesadkhodro.com/?p=48775

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.