چگونگی خرید و واردات خودرو با استفاده از ارز دیجیتال «بیت کوین»/ شرکت های «هیوندای» و «رنو»، معامله با ارزهای دیجیتال را نپذیرفته اند

گفت و گوی اختصاصی «اقتصاد خودرو» با حسین مرید سادات؛ تحلیلگر بازارهای مالی

بعد از چند ماه کش و قوس، بالاخره در اواخر مرداد ماه سال جاری، «آئین نامه واردات خودرو» به تصویب هیأت دولت رسید. بنا به اظهارات مقامات وزارت صنعت، معدن و تجارت، عملاً واردات خودروهای خارجی کمتر از 20 هزار یورو از اوایل مهر 1401 به بعد شروع خواهد شد و مقرر شده یک میلیارد دلار واردات خودرو در سال جاری انجام شود.

0

اقتصاد خودرو– بعد از چند ماه کش و قوس، بالاخره در اواخر مرداد ماه سال جاری، «آئین نامه واردات خودرو» به تصویب هیأت دولت رسید. بنا به اظهارات مقامات وزارت صنعت، معدن و تجارت، عملاً واردات خودروهای خارجی کمتر از 20 هزار یورو از اوایل مهر 1401 به بعد شروع خواهد شد و مقرر شده یک میلیارد دلار واردات خودرو در سال جاری انجام شود.

با توجه به این که دولت اجازه داده که واردات خودرو از طریق ارزهای دیجیتال هم انجام شود، «اقتصاد خودرو» در گفت و گو با دکتر حسین مرید سادات (تحلیلگر بازارهای مالی و ارزهای دیجیتال)، وضعیت خرید و فروش خودرو در دنیا با استفاده از ارزهای دیجیتال و پیچیدگی های واردات خودروی خارجی به ایران از طریق استفاده از ارزهای دیجیتال و بیت کوین، بررسی شده است.

*****

گفت و گوی اختصاصی «اقتصاد خودرو» با حسین مرید سادات؛ تحلیلگر بازارهای مالی

 

*در آئین نامه واردات خودرو، این بحث مطرح شده که با «رمز دارایی» می شود در کنار سایر منابع ارزی، خودروی خارجی وارد کشور کرد. به هر حال، در سال های اخیر، مشخص نبود که سیاست دولت ایران، در قبال ارزهای دیجیتال چگونه است و الان دولت موضوع واردات خودرو با ارزهای دیجیتال را مطرح کرده است.

در حال حاضر که در مصوبه هیأت دولت، به اصطلاح رمز دارایی اشاره شده، آیا یک گام مثبت در پذیرش فناوری های جدید مالی بوده و مطرح شدن این موضوع در تصویب نامه دولت، برای فعالان حوزه ارزهای دیجیتال دارای اهمیت بوده و قابل توجه است؟

 

-در شرایط تحریم، مطرح شدن استفاده از ارزهای دیجیتال برای واردات، یک گام مثبت در این زمینه است. چرا که تحریم های شدیدی به کشور ما تحمیل شده و مقررات و قواعد مربوط به سوئیفت و کارگروه ویژه مالی (FATF)، اجازه نقل و انتقال آسان پول به خارج از کشور را به ما نمی دهند.

یکی از راه هایی که می توانیم بدون دخالت بانک های مرکزی، دارایی های خودمان را برای خرید خودرو یا هر محصول دیگر به خارج از کشور انتقال بدهیم کریپتوکارنسی یا ارزهای دیجیتال است.

نظام بازار ارزهای دیجیتال، یک نظام غیرمتمرکز بوده و بانک های مرکزی در این زمینه مداخله نمی کنند. ارز دیجیتال «بیت کوین» یا هر ارز دیجیتال دیگر، یک پروژه مالی و یک راه حل مالی برای انتقال سریع تر دارایی است.

مطرح شدن این موضوع در مصوبه دولت، یک نقطه مشترک خوب برای ما خواهد بود و ما به سادگی می توانیم از این به بعد، پول های خودمان را به خارج از کشور انتقال بدهیم بدون این که نظام بانکی دنیا متوجه شود. به نظر من، این کار می تواند یک راه حل خوب، در یک زمان خوب برای نظام اقتصادی کشورمان باشد.

 

*در سال های قبل، آقای ایلان ماسک مدیر عامل شرکت خودروسازی «تسلا» اعلام کرد که فروش خودورهای تولیدی خودشان را در قبال دریافت بیت کوین پذیرفته است، اما بعد از مدتی از موضع خودش عقب نشینی کرد. او با مطرح کردن موضوع تغییرات اقلیمی و آب و هوایی و تاثیرات مخرب استخراج بیت کوین بر طبیعت، گفت که فروش محصولات شرکت خودشان با این روش را کنار می گذارد.

به غیر از سیاست شرکت تسلا، در سطح جهانی استفاده از ارزهای دیجیتال در معاملات مختلف تا چه حد اجرایی شده و آیا اقدام ایلان ماسک ضربه سختی به رایج شدن ارزهای دیجیتال و بیت کوین در انجام معاملات روزمره وارد کرد؟

 

-آقای ایلان ماسک، یکی از افرادی است که در بازار کریپتوکارنسی، به شدت نوسان گیری کرده و سود می کند. رویکرد ایشان صرفاً برای معاملات شرکت تسلا نبود و متاسفانه با انتشار برخی توئیت ها باعث شد «دوج کوین» به عنوان یکی از میم کوین ها (ارز دیجیتال بدون هدف اما محبوب)، نوسانات قیمتی عجیب و غریبی داشته باشد.

اگر بخواهیم به شرکت تسلا بپردازیم شرکت تسلا، جزو اولین کارخانه های خودروسازی بود که پذیرفت که ماشین بفروشد و به جای آن ارز دیجیتال و بیت کوین، دریافت کند. این کار، کار مثبتی بود و خیلی از شرکت های خودروساز دیگر جهان هم در این زمینه مشارکت کردند.

تعداد زیادی از شرکت های بزرگ در حوزه های مختلف، چه حوزه خدماتی و چه فروش محصولات، این نظام پرداختی را پذیرفته اند. به طور قطعی می توان گفت که استخراج بیت کوین، مشکلات زیست محیطی ایجاد می کند.

استخراج بیت کوین، نیاز به برق و دستگاه های ماینر برای استخراج بیت کوین دارد و استخراج بیت کوین، ایجاد حرارت می کند، اما در ارتباط با نظام کریپتوکارنسی، باید بگویم که 92 درصد از کُل 21 میلیون ارز دیجیتال «بیت کوین» استخراج شده و فقط 8 درصد از کل بیت کوین ها، قابل استخراج است. استخراج همین 3 میلیون بیت کوین باقی مانده، بنا به ضوابط تعیین شده تا سال 2140 میلادی ادامه خواهد داشت.

من فکر می کنم بحثی که آقای ایلان ماسک در مورد این که دیگر بیت کوین را در فروش محصولات شرکت تسلا نمی پذیرند، یک بحث فرعی بوده و امروزه دنیا، نظام کریپتوکارنسی را پذیرفته است. شاید در سال 2016 و با توجه به اطلاعات آن زمان، نحوه صحبت ما در این زمینه می توانست به صورت دیگری باشد، اما الان فقط شرکت تسلا مطرح نیست و بقیه خودروسازان و بقیه شرکت ها، این نظام را پذیرفته اند.

این نظام، خیلی ساده تر، روان تر و راحت تر عمل کرده و هر دو طرف معامله را برای پرداخت و دریافت هدایت می کند. اگر بحث ایجاد مشکلات زیست محیطی استخراج بیت کوین را کنار بگذاریم، من فکر می کنم به خاطر فشارهایی که بر آقای ایلان ماسک وارد شده، شاید در این زمینه تاثیر داشته است. در مجموع، شرکت تسلا، آغاز کننده این کار بود ولی قطعاً پایان دهنده آن نیست.

 

چگونگی خرید و واردات خودرو با استفاده از ارز دیجیتال «بیت کوین»/ شرکت های «هیوندای» و «رنو»، معامله با ارزهای دیجیتال را نپذیرفته اند

 

*قیمت هر عدد بیت کوین در آبان 1400 به بیش از 68 هزار دلار رسید و بعد از آن سقوط کرد و الان قیمت آن در حد 19 هزار دلار و 20 هزار دلار در نوسان است. از طرفی، در بهمن 1399 ، شرکت تسلا در حد 1.5 میلیارد دلار، بیت کوین خریداری کرد و در ماه های بعد، بخش عمده ای از آنها را فروخت.

بالاخره ایلان ماسک از موضع خودش در مورد فروش خودروهای تسلا در قبال بیت کوین عقب نشینی کرد. آیا اقدامات ایلان ماسک و شرکت تسلا به عنوان یکی از دارندگان بزرگ بیت کوین، تاثیر اساسی در ریزش شدید و فعلی قیمت بیت کوین و ارزهای دیجیتال داشتند؟

 

-من در این زمینه می توانم آقای ایلان ماسک را به عنوان یک اینفلوئنسر (تاثیرگذار) در حوزه بازار کریپتوکارنسی معرفی کنم ولی در مورد این که تصمیمات ایشان، می تواند بر بخش اعظم حجم بازار تاثیر بگذارد، باید بگویم قطعاً جواب من خیر است. در مجموع، تعداد 21 میلیون بیت کوین قابل استخراج بوده و هست و آقای ایلان ماسک، بخش کوچکی از این بازار را در اختیار داشته و دارد.

حجم کُل بازار کریپتوکارنسی در آبان 1400 که این بازار شروع به ریزش کرد، حدود 3 تریلیون دلار بود و اصولاً ریزش بازار به دلایل مختلف اتفاق می افتد. فقط در برخی موارد، صحبت ها و توئیت های آقای ایلان ماسک و هشتگ هایی که ایشان استفاده کرد، بر بازار تاثیرگذار بود.

برای مثال، آقای ایلان ماسک به همراه مادرش در یک شبکه تلویزیونی حضور پیدا کرد و مادرش خطاب به او گفت امیدوارم دوج کوین به عنوان کادوی تولد به من ندهی. همین اظهار نظر مادر ایلان ماسک، باعث ریزش چند 10 درصدی دوج کوین شد و این اظهار نظر به طور مستقیم بر قیمت دوج کوین تاثیر گذاشت.

در سال های اخیر، ایلان ماسک، به طور مستقیم روی دوج کوین کار می کرد و هشتگ ها، توئیت ها و عکس هایی که منتشر می کرد، عمدتاً درباره این ارز دیجیتال بود.

اساساً ریزش بازار، ناشی از دلایل بنیادی است. چرا که نظام کریپیتوکارنسی، به نوعی با دلار ارزشگذاری می شود و  ریزش شاخص دلار و تورم در اقتصاد آمریکا، می تواند تاثیر معکوس و مثبت بر بازار کریپتو بگذارد. این یک نکته مهم است که شاید افراد زیادی ندانند و به هر حالت، اتفاقات سیاسی و اقتصادی دنیا باعث می شود قیمت ها صعودی یا نزولی باشد.

از طرفی، ما هالوینگ بیت کوین را هم داشتیم و معمولاً وقتی که هالوینگ بیت کوین (کاهش جایزه در قبال استخراج بیت کوین) اتفاق می افتد بازار یک رشد خواهد داشت و بعد هم نزول و افول اتفاق می افتد. بنابراین نمی توانیم بگوییم رفتار آقای ایلان ماسک، اصلاً تاثیرگذار نبوده و اگر هم تاثیرگذار بوده، تاثیرگذاری آن چندان سنگین و زیاد نبوده است.

 

چگونگی خرید و واردات خودرو با استفاده از ارز دیجیتال «بیت کوین»/ شرکت های «هیوندای» و «رنو»، معامله با ارزهای دیجیتال را نپذیرفته اند

 

*به هر حال، بیت کوین در زمان اوج به نزدیک 69 هزار دلار رفت و در ماه های اخیر تا 17 هزار دلار کاهش پیدا کرد. الان کل حجم بازار ارزهای دیجیتال، حدود 980 میلیارد دلار است که بیش از 50 درصد نسبت به حجم بازار در آبان 1400، کاهش نشان می دهد. در همین ماه های اخیر، قیمت بیت کوین هم در حد 71 درصد ریزش داشته و اینقدر کاهش قیمت آن اتفاق افتاده است.

از طرفی، بعضی تحلیلگران بازار ارزهای دیجیتال، این طور تحلیل کرده و می گویند امکان دارد قیمت بیت کوین به 10 هزار دلار برسد و ریزش بیت کوین تا آن محدوده ادامه پیدا کند.

پیش بینی جنابعالی چگونه هست و آیا فکر می کنید قیمت بیت کوین اوج بگیرد یا این که کاهش شدیدتر اتفاق بیفتد و فرضاً قیمت هر بیت کوین به 10 هزار دلار یا حتی پایین تر برسد؟

 

-اگر بخواهم از نظر تکنیکالی بگویم الان در تایم فریم دیلی، بیت کوین در یک کانال صعودی قرار دارد ولی روند کلی هفتگی بیت کوین، نزولی است. الان هفته ها و ماه ها است که بیت کوین، درگیر الگوی پرچم شده. در این الگو، یک روند نزولی شارپ داریم و یک میکرو کانال صعودی داریم و با از دست رفتن نقاط قیمتی، کاهش پیدا می کند.

در صورت وقوع نزول، تارگت اولیه بر اساس الگوی پرچم و تحلیل تکنیکال، قیمت 12 هزار دلار است، اما در بازار کریپتو، باید ببینیم سفارش های سنگین خرید، در کجا برای خرید بیت کوین و حمایت از بیت کوین کاشته شده.

از نظر تحلیل تکنیکال و در مورد تشخیص روند کلی بازار ارزهای دیجیتال، من می توانم قیمت 12 هزار دلار را پیش بینی کنم، اما به شرط از دست رفتن کف قیمت هفتگی جدیدی که الان بیت کوین دارد. این موضوع به عوامل مختلفی بستگی دارد و صرفاً بحث تحلیل تکنیکال مطرح نیست.

این عوامل مختلف، مرتبط با خبرهایی است که در حوزه اقتصاد جهانی منتشر می شود یا خبرهایی است که در ارتباط با حوزه های سیاست و مناقشات جنگی است. همه این عوامل مختلف، بر بازار کریپتوکارنسی تاثیرگذار هستند و ما باید ببینیم سناریوها در این حوزه ها چگونه است.

 

*برخی تحلیلگران صعود تا 100 هزار دلار و حتی 300 هزار دلار را هم مطرح می کنند. شما فکر می کنید چشم انداز قیمت بیت کوین یا ارزهای دیگر چطور می شود؟

 

-من فکر می کنم اگر بیت کوین، اول بتواند سقف قیمتی خودش در سال 2021 میلادی یعنی 68 هزار دلار را پس بگیرد، شاید در آینده عملکرد فوق العاده ای بر جا بگذارد ولی نمی شود صرفاً بلند پروازانه صحبت کرد. اگر همه عوامل دست به دست هم بدهند، پیش بینی می کنم تا پایان سال 2022 میلادی، قیمت بیت کوین بتواند تا محدوده 40 تا 45 هزار دلار افزایش پیدا کند.

 

*آیا در حال حاضر، شرکت های بزرگ دیگر به صورت جدی همان کاری را که قبلاً شرکت تسلا انجام داد، انجام می دهند و اجناس خودشان را در قبال دریافت بیت کوین یا ارزهای دیجیتال دیگر، می فروشند؟

 

-الان شرکت های «آمازون» و «علی بابا»، این کار را انجام می دهند و شرکت های دیگر هم وارد این حوزه شده اند. به نظرم، آینده از آن بازار کریپتوکارنسی خواهد بود.

 

*در ماه های اخیر، ارتباط با معاملات ارزهای دیجیتال توسط ایرانی ها، به خاطر تحریم محدودیت هایی توسط صرافی های خارج از کشور ایجاد شد. در این زمینه معامله گران ایرانی این بازار باید از فیلترشکن استفاده می کردند تا نام ایران که تحت تحریم است، مشخص نشود.

محدودیت هایی که صرافی ارزهای دیجیتال ایجاد کرده اند چگونه بوده و این وضع، تا چه حد می تواند مانع خرید و فروش ارزهای دیجیتال شود یا محدودیت های خاصی ایجاد شود؟

 

-ما برای نظام مبادله، یک صرافی ایرانی نیاز داریم و خوشبختانه در چند سال اخیر، صرافی های خوبی در ایران راه اندازی شده و در حال فعالیت هستند. در مورد بازار خارج از کشور و صرافی های خارج از کشور نیز، باید بگویم صرافی بایننس به طور رسمی، ایرانی ها را از صرافی خودش اخراج کرد، اما صرافی هایی مثل کوکوین و کوینکس، بدون فیلترشکن خدمات ارائه می کنند و از نظر داد و ستد، مشکل خاصی در این بازار نداریم.

 

بعد از چند ماه کش و قوس، بالاخره در اواخر مرداد ماه سال جاری، «آئین نامه واردات خودرو» به تصویب هیأت دولت رسید. بنا به اظهارات مقامات وزارت صنعت، معدن و تجارت، عملاً واردات خودروهای خارجی کمتر از 20 هزار یورو از اوایل مهر 1401 به بعد شروع خواهد شد و مقرر شده یک میلیارد دلار واردات خودرو در سال جاری انجام شود.

 

*تا الان برق مورد نیاز برای استخراج بیت کوین و ارزهای دیجیتال دیگر، به طور رسمی و با مجوز، برابر با قیمت برق صادراتی بود. در ماه های گرم سال هر کیلو وات ساعت برق با قیمت 965 تومان به شرکت های استخراج کننده تحویل داده می شد. الان دولت تسهیلاتی در نظر گرفته و قیمت برق این استخراج کنندگان را در حد 30 درصد کاهش داده است.

در حال حاضر که قیمت بیت کوین 70 درصد نسبت به زمان اوج قیمت در سال 1400 کاهش داشته و در محدوده 19 هزار و 20 هزار دلار در نوسان است، آیا الان استخراج بیت کوین جذابیت دارد؟

 

-هر کسی در دنیای کریپتوکارنسی فعالیت داشته باشد، می داند که چند سال است استخراج بیت کوین به آخر خط رسیده است. در این حوزه، الان سپرده گذاری و خرید بیت کوین و ارزهای دیجیتال، به جای استخراج بیت کوین، به طور جدی مطرح است.

با توجه به این که 92 درصد بیت کوین های تعریف شده استخراج شده اند، اصلاً و ابداً در قیمت های کنونی بیت کوین، نمی شود برای استخراج بیت کوین سرمایه گذاری کرد و این کار به صرفه نیست. الان کسانی استخراج بیت کوین می کنند که از قبل وارد این حوزه شده اند و کار خودشان را ادامه می دهند.

 

*برای واردات خودرو با ارزهای دیجیتال و به طور مشخص بیت کوین، آیا ممکن است کار در شرایط فعلی تحریم به راحتی انجام شود و واردات خودرو به ایران عملی شود؟

 

-از نظر نحوه خرید و سازوکار خرید، انجام این معاملات به سادگی آب خوردن است و ما می توانیم از قراردادهای هوشمند شبکه ارزهای بیت کوین و اتریوم استفاده کنیم. مهم این است که فروشنده ماشین یعنی کارخانه و شرکت خودروساز، بپذیرد مبلغ مورد نظر را با ارز دیجیتال دریافت کند.

 

 

 

*اگر به طور مستقیم، خودرو از کارخانه تولید کننده وارد نشود، آیا ممکن است شرکت هایی که به طور پراکنده خودروهای آماده را در اختیار دارند، علاقه مندی نشان بدهند که به جای ارزهایی مثل دلار و یورو، ارز دیجیتال دریافت کنند؟

 

-چون شرایط تحریمی وجود دارد، بحث ها از طریق مذاکره پیش خواهد رفت ولی قطعاً بعضی شرکت ها قبول خواهند کرد.

 

*دولت فقط برای واردات خودروهای با قیمت کمتر از 20 هزار یورو مجوز صادر می کند. در همین چارچوب گمانه زنی هایی مطرح شده که شرکت های خودروسازی کره ای، چینی و هندی که این نوع خودروهای ارزان قیمت را تولید می کنند و همچنین شرکت فرانسوی رنو، می توانند به ایران خودرو صادر کنند.

در این کشورها وضعیت استفاده از ارزهای دیجیتال چگونه هست و آیا شرکت های خودروسازی این کشورها به راحتی و با استفاده از ارزهای دیجیتال، خودروهای خودشان را به ایران می فروشند؟

 

-این موضوع بستگی به شرکت های مورد نظر و نظام مالی این شرکت ها دارد. شرکت هایی هستند که معامله با ارزهای دیجیتال را بپذیرند و این روش جا به جایی مالی را انتخاب کنند. ما باید ببینیم شرکتی که با آن وارد مذاکره مالی می شویم آیا این نظام مالی را پذیرفته یا نه.

 

چگونگی خرید و واردات خودرو با استفاده از ارز دیجیتال «بیت کوین»/ شرکت های «هیوندای» و «رنو»، معامله با ارزهای دیجیتال را نپذیرفته اند

 

*آیا شرکت هیوندای کره جنوبی یا شرکت رنو یا شرکت های چینی و هندی، تمایل دارند که از طریق ارزهای دیجیتال، مراودات مالی با ایران داشته باشند و چند ده هزار خودرو را به ایران بفروشند؟

 

-شرکت های هیوندای و رنو، نظام کریپتوکارنسی را قبول نکرده اند.

 

*به غیر از این شرکت های هیوندای و رنو، آیا شرکت های دیگری هستند که خرید و فروش را با استفاده از ارزهای دیجیتال قبول کرده باشند؟

 

-اگر اشتباه نکنم برخی شرکت های آمریکایی و یک شرکت ایتالیایی هم، این موضوع را پذیرفته اند.

 

*قیمت خودروهای تولیدی شرکت های آمریکایی بیش از 20 هزار دلار است و محصولاتی شرکت های کره ای و شرکت رنو، زیر 20 هزار دلار است. آیا نمی شود کاری کرد که شرکت هایی مثل هیوندای که خودروهای ارزان تر تولید می کنند، انجام معامله با ارزهای دیجیتال را قبول کنند؟

 

-این موضوع بستگی به فرآینده مذاکره دارد چون ما به واردات نیاز داریم و آنها هم استقبال می کنند ولی مهم، نحوه انتقال این دارایی است. به هر حال، ما فقط یک بخش کوچک از مشتریان شرکت هیوندای در دنیا خواهیم بود و باید ببینیم که آیا چنین شرکتی می پذیرد که با این روش معامله انجام شود یا خیر. همه این بحث ها مربوط به نظام مالی کارخانه خودروسازی می شود.

 

لیننک کوتاه خبر : https://eghtesadkhodro.com/?p=28216

 

منبع اقتصادخودرو
توسط حمیدرضا تشکری
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.