الزامات بروز رسانی قیمت‌های ایران خودرو

صنعت خودرو همچنان یکی از پایه‌های اصلی صنایع کشورها از جمله ایران را تشکیل می‌دهد. صنعت خودرو در ایران در طول چند دهه فعالیت توانسته به یکی از ارکان اقتصادی کشور مبدل شود هر چند که به دلیل تحریم‌ها  و برخی چالشهای داخلی و بیرونی همچنان از حضور در عرصه جهانی باز مانده است.

0

اقتصاد خودرو-صنعت خودرو همچنان یکی از پایه‌های اصلی صنایع کشورها از جمله ایران را تشکیل می‌دهد. صنعت خودرو در ایران در طول چند دهه فعالیت توانسته به یکی از ارکان اقتصادی کشور مبدل شود هر چند که به دلیل تحریم‌ها و برخی چالشهای داخلی و بیرونی همچنان از حضور در عرصه جهانی باز مانده است. نگاهی بر کارنامه صنعت خودرو کشور نشان می‌دهد که برخلاف برخی خودروسازان خصوصی یا همان مونتاژی‌ها که هر زمان که می‌خواهند قیمت‌ها را افزایش داده و حتی گران فروشی 100 تا 800 میلیونی در کارنامه آنها ثبت شده است، خودروسازان دولتی همچون ایران خودرو و سایپا با مجموعه‌ای از محدودیت‌ها مواجه هستند که موجب شده تا به رغم زیان انباشته بسیار، همان روند قدیمی قیمت‌ها را ادامه می‌دهند.

ایران خودرو به عنوان بزرگترین خودرو ساز کشور همواره بر آن بوده تا در کنار افزایش تولید، بهبود کیفیت محصولات، قیمت گذاری‌ها را نیز بر اساس توجه به ظرفیت‌های بازار و مشتریان در نظر گرفته است.این رویکرد که ثبات قیمتی نسبی را در محصولات ایران خودرو به همراه داشته، در حالی است که تصویب قيمت ها براساس صورت هاي مالي نيمه اول سال 1401 تعيين شده بود که با وضعیت مالی سال 1402 که هزینه‌ها با افزایش قابل توجه همراه بوده تناسبی ندارد. به عبارتی دیگر وضعیت مالی ایران خودرو با توجه به محدودیت‌های ایجاد شده در قبال خودروسازان دولتی، با زیان انباشته بسیاری همراه شده، بگونه‌ای که ادامه فعالیت این خودروساز صرفا در چارچوب تعهدات و انجام وظیفه در قبال مشتریان صورت می‌گیرد که با توجه به افزایش هزینه‌ها استمرار این روند چندان امکان پذیر نمی‌باشد. این امر زمانی اهمیت بیشتر می‌یابد که ایران خودرو چشم اندازی گسترده برای تولیدات جدید و ایفای نقش در عرصه منطقه‌ای و جهانی تدوین کرده که با قیمت گذاری‌های قدیمی با توجه به حجم هزینه‌ها چندان امکان پذیر نمی‌باشد.

آمارها نشان می‌دهد که قيمت مواد اوليه توليد به طور ميانگين رشد 46 درصدي را تجربه كرده و اين در حالي است كه 80 درصد بهاي تمام شده توليد خودرو مربوط به قطعات و مواد اوليه است و بيش از 70 درصد از آن از طريق بورس كالا و با قيمت روز جهاني خريداري مي شود. در حالی که از یک سو قطعه سازان افزایش قیمت‌های بیشماری داشته‌اند و از سوی دیگر بورس نیز نوسانات و گاه افزایش‌ قیمت‌های قابل توجهی را ثبت کرده که عملا هزینه خودروساز را افزایش می‌دهد. زنجیره تامین برای خودروسازی مانند ایران خودرو با مجموعه‌های گسترده ای از تولیدات در شرایط بازار کنونی عملا با چالش نقدینگی مواجه است، در حالی که برخلاف مونتاژی‌ها که در لوای نام خصوصی بودن افزایش قیمت‌های بی رویه دارند، توان به روز رسانی قیمت‌ها برای خودروسازانی همچون ایران خودرو وجود ندارد. آنچه در هفته‌های اخیر در باب به روز رسانی قیمت خودروسازان دولتی مطرح شده است، برگرفته از تصمیم شورای رقابت است که بر اساس پيشنهاد خودروسازان و اطلاعات صورت هاي مالي جديد می‌باشد که نشات گرفته از حقایق جاری در هزینه کردها و افزایش قیمت‌ها در زنجیره تامین می باشد.

نکته قابل توجه در عملکرد ایران خودرو برخلاف بسیاری از دیگر خودروسازان آن است که این بروز رسانی قیمت‌ها صرفا در قالب رفع زیان انباشته نبوده بلکه مسئولان ایران خودرو تلاش کرده‌اند تا این بروز رسانی را به مولفه‌ای برای ارتقای استاندارهای 85 گانه و نیز استفاده از امكانات جديد در محصولات قيمت گذاري شده مبدل سازند. رویکردی مشتری محور و توسعه گرا تا ضمن جلب رضایت مصرف کننده، ارتقای جایگاه ایران خودرو در بازار داخل و خارج از کشور را رقم زند. آنچه به روز رسانی قیمت‌های ایران خودرو نمود بیشتری یافته است، حرکت در مسیر ارتقای کیفیت و تنوع بیشتر در محصولات است که در نهایت با افزایش تولید و بهره وری در آینده می‌تواند به کاهش قیمت‌ها در بازار نیز منجر شود.

 

لینک کوتاه خبر : https://eghtesadkhodro.com/?p=45167

منبع اقتصادخودرو
توسط زهرا واثق‌نیا
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.