ایران خودرو و تحول در صنعت خودروی برقی

دنیای امروز را می‌توان یکی از پر مصرف ترین دوران قرن بیست و یکم دانست که هر روز نیز بر میزان آن افزوده می شود. رشد افسار گسیخته صنعت و رقابت شدید جهانی برای دست یابی به جایگاه بالاتر در این حوزه موجب شده تا بیش از گذشته مسئله انرژی مورد توجه قرار گیرد.

0

اقتصاد خودرو-دنیای امروز را می‌توان یکی از پر مصرف ترین دوران قرن بیست و یکم دانست که هر روز نیز بر میزان آن افزوده می شود. رشد افسار گسیخته صنعت و رقابت شدید جهانی برای دست یابی به جایگاه بالاتر در این حوزه موجب شده تا بیش از گذشته مسئله انرژی مورد توجه قرار گیرد. استفاده بی رویه از انرژی‌های فسیلی هر چند که روند صنعتی شدن جهان را تسریع نموده است اما آفتی بزرگ به نام آلودگی هوا و انتشار گسترده گازهای گلخانه‌ای را به همراه داشته، بگونه‌ای که به اذعان بسیاری از کارشناسان، جنگ‌های آینده در جهان نه صرفا برای تصاحب سرزمین و یا منابع که برای هوای پاک و محیط زیست خواهد بود.

در میان مجموع صنایع ریز و درشتی که در توسعه صنعتی جهان از یک سو و آلودگی هوا و برهم خوردن زیست بوم‌ها از سوی دیگر نقش دارند، می‌توان به صنعت خودرو اشاره داشت. صنعتی که سالهاست به عنوان یکی از بزرگ‌ترین اختراعات بشر نقشی مهم در اقتصاد، صنعت، پیشرفت و حتی نقش آفرینی جهانی کشورها ایفا می‌کند و عملا نمی‌توان دیگر آن را نادیده گرفت. امروز کمتر کشوری را می‌توان یافت که به دنبال دست یابی به صنعت خودروسازی نباشد چرا که این عرصه در کنار تامین نیازهای داخلی می‌تواند به بخشی از دیپلماسی اقتصادی و در فرآیندی مطلوب‌تر به ابزار قدرتی در عرصه جهانی مبدل شود چنانکه امروز شرکت‌های بزرگ خودروسازی جهان این نقش را ایفا می‌کنند.

یکی از تحولات مهم در صنعت خودرو در جهان را می توان تلاش‌ها برای تغییر ماهیت سوخت برای کاهش آلایندگی و بهبود وضعیت محیط زیست برشمرد. خودرو که یکی از پر مصرف ترین وسایل در بهره گیری از سوخت‌های فسیلی می‌باشد نقشی مهم در وضعیت آب و هوایی کشورها دارد بگونه‌ای که از مهمترین مصوبات هوای پاک در کشورها در چارچوب استاندارد سازی مصرف بهینه خودروها صورت می‌گیرد. هر چند که خودروهای بنزینی و حتی گازوئیلی همچنان در ردیف تولیدات اصلی قرار دارند اما رویکردها به سمت انرژی‌های پاک همچون تولید خودروهای برقی هر روز ابعاد گسترده‌تری می‌گیرد. بسیاری از کشورهای دارای صنعت خودروسازی به این باور رسیده‌اند که سرمایه گذاری در این حوزه اصلی الزام آور و شاید در آینده غیر قابل بازگشت باشد، لذا از امروز حجم قابل توجهی از سرمایه‌های مطالعاتی و تولیداتی خود را در مسیر طراحی و تولید خودروهای برقی هدایت نموده اند.

تارای هیبریدی

نکته بسیار مهمی که در حوزه خودروسازی از جمله خودروهای برقی باید مورد توجه قرار گیرد بومی سازی این خودروهاست چرا که از یک سو این صنعت مولفه‌ای مهم در صنعت کشورهاست و از سوی دیگر هر کشور بر اساس اقلیم و شرایط آب و هوایی و ظرفیت‌های داخلی خویش به تولید خودرو میپردازد که گاه شاید در شرایط اقلیمی و جغرافیایی کشورهای دیگر چندان کارایی نداشته باشد.

ایران نیز به عنوان کشوری که سابقه چند دهه فعالیت در حوزه خودروسازی را دارد و با خودروسازانی همچون ایران خودرو برخلاف خودروسازان مونتاژی (که عملا یک مصرف کننده هستند تا تولید کننده)،توانسته در مسیر نقش آفرینی برون مرزی نیز حرف‌هایی برای گفتن داشته باشد ناگذیر به ورود به عرصه محصولاتی با سوخت های نوین می‌باشد

در شرایطی که برخی خودروسازان در جمع مونتاژکاران به دور از اصل مشتری مداری همچنان به گران فروشی چند صد میلیون تومانی ادامه می‌دهند و به التهاب بازار خودرو دامن می‌زنند، برآیندها از اقدامات ایران خودرو نشانگر تلاش و اقدامات قابل توجه این خودرو ساز در جهت دست یابی به طراحی‌های بومی ساخت متخصصان جوان ایرانی در صنعت خودروهای برقی می‌باشد.

تارا EV نخستین محصول برقی تولید انبوه تماما ایرانی خواهد بود که توسط ایران خودرو تولید می‌شود. این خودرو در کنار کراس اوور K125 برقی و دنا هیبریدی ۴۸ ولتی در پاییز و زمستان ۱۴۰۲ به بازار عرضه خواهند شد. باتری‌های این خودرو در کف اتاق نصب شده و شرکت جتکو وظیفه تولید تجهیزات برقی آن را بر عهده دارد. طبق اعلام ایران خودرو تارای برقی معادل ۱۶۰ اسب بخار قدرت و توانایی ۳۰۰ کیلومتر پیمایش دارد.

ایران خودرو و تحول در صنعت خودروی برقی

 

در ادامه همین مسیر نیز بنابر اعلام مدیرعامل ایران خودرو، نخستین کراس‌اوور برقی ملی بر پایه پلتفرم K125 خودروی «ری را» در مهرماه سال جاری رونمایی خواهد شد.علیمردان عظیمی مدیرعامل ایران خودرو با تأکید بر ضرورت حمایت از تولید خودروی برقی گفت: از پاییز امسال برنامه‌ریزی برای تأمین قطعات این خودرو را آغاز خواهیم کرد و طبق برنامه طی ۱۸ ماه تا دو سال این خودرو را به تولید انبوه خواهیم رساند.

وی ادامه داد: با اختصاص صرفه‌جویی حاصل از کاهش مصرف سوخت به تولید خودروی برقی، به‌ویژه در شبکه تاکسی‌رانی که ظرفیت تولید ۱۰ هزار دستگاه در سال وجود خواهد داشت، می‌توان زمینه تسریع در اجرای این طرح را ایجاد کرد.وی توسعه خودروی برقی را الزامی برای ایران خودرو عنوان کرد و لازمه دستیابی به اهداف این حوزه را ایجاد زیرساخت‌های لازم و مقدمات استفاده از خودروی برقی در کشور دانست و افزود: پیش‌بینی می‌کنیم در صورت ایجاد الزامات، در کم‌تر از دو سال آینده بتوانیم نخستین خودروی برقی ایران خودرو را وارد بازار کنیم.

هم راستا با سیاست‌های کلان اقتصاد کشور و وزارت صمت و در راستای کاهش مصرف سوخت که در حال حاضر نیاز روزانه مازاد بر ظرفیت تولید آن است، توسعه خودرو‌های برقی و هیبریدی را دنبال می‌کنیم و نمونه خودرو برقی تولیدشده ایران خودرو به تأیید وزیر محترم صمت هم رسیده است.مدیرعامل ایران خودرو تولید خودروی هیبریدی را هم از دیگر طرح‌های توسعه‌ای ایران خودرو برشمرد و با بیان این که استفاده از این خودرو‌ها سبب کاهش قابل توجه و بهینه‌سازی مصرف بنزین خواهد شد، افزود: نمونه اولیه تارای هیبریدی ایران خودرو در ۱۶ ماه آینده به تولید خواهد رسید و شرایط تولید بهتری را هم خواهد داشت.

نخستین خودروی برقی ایران خودرو

مجموع این اقدامات از سوی ایران خودرو به عنوان پیشران صنعت خودروی کشور در حالی صورت می‌گیرد که تحقق این مهم در کنار حمایت‌های قطعه‌سازان، بانک‌ها، فعلان عرصه صنعت، متخصصان و کارشناسان حوزه خودرویی و… نیازمند بستر سازی‌ها در حوزه خط تولید و همزمان در عرصه شهری می باشد. قطعا بهره گیری از این خودروها در تولید انبوه نیازمند مراکزی در سطح کشور می‌باشد که تامین کننده نیازهای خودروهای برقی باشد ،در غیر این صورت تولید انبوه نمی‌تواند کارآیی لازم را داشته باشد. قطعا توجه ایران خودرو به بخش حمل و نقل عمومی نظیر تاکسی‌های برقی نقطه عطفی در کاهش ترافیک و رضایت مندی مردم خواهد بود که همراهی تمامی متولیان در این حوزه را طلب می‌کند تا در نهایت بتوان از این ظرفیت‌ها در جهت استفاده بهینه از خودروهای برقی تولید داخل برخوردار شد.

 

لینک کوتاه خبر : https://eghtesadkhodro.com/?p=43528

منبع اقتصادخودرو
توسط زهرا واثق‌نیا
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.