ایران خودرو پیشگام و پشتیبان تولید خودروی برقی

امروز برقی سازی چه در حوزه خودروهای سواری و چه تجاری، نیاز کشور است و با تولید انبوه اتوبوس برقی و تامین نیاز داخل دیگر نیازی به واردات اتوبوس های کارکرده نیز نخواهد بود.

0

اقتصاد خودرو-صنعت خودرو هر روز در جهان با تحولی نوین همراه می‌شود بویژه اینکه مسئله‌ هوا و آلاینده‌ها و نیز سوخت یکی از چالشهای امروز بشری شده است. بر این اساس نیز خودروسازان بی شماری در جهان در کنار تولید خودرو به  شیوه قدیمی سوخت بنزینی و گازوئیلی، به سمت تولید خودروهای برقی نیز گام برداشته‌اند. ایران نیز به عنوان یکی از کشورهایی که از یک سو با چالشی به نام آلودگی هوا مواجه است و از سوی دیگر نیز مصرف بنزین هر روز آمارهای جدیدی را ثبت می‌کند به شدت نیازمند تغییراتی در الگوی تولید خودرو به سمت خودروی برقی است. با توجه به رشد بی رویه مصرف سوخت در کشور و همچنین افزایش آلودگی های هوا و صوتی در کلان شهرها هر اقدامی در جهت توسعه خودروهای برقی در کشور به نفع همگان خواهد بود. طراحی و تولید خودروهای برقی با تکیه بر توان داخل کشور را از وابستگی به خارج بی نیاز کرده و به کاهش ارزبری و اشتغال زایی در کشور کمک خواهد کرد.

امروز برقی سازی چه در حوزه خودروهای سواری و چه تجاری، نیاز کشور است و با تولید انبوه اتوبوس برقی و تامین نیاز داخل دیگر نیازی به واردات اتوبوس های کارکرده نیز نخواهد بود.

ایران خودرو پیشگام و پشتیبان تولید خودروی برقی

در این راستا نیز خودروسازان ایرانی رویکردهایی به طراحی و تولید خودروهای برقی داشته‌اند. در این میان برخلاف خودروسازان مونتاژی یا همان خصوصی‌ها که بیشتر شعار تولید این خودروها را می‌دهند، خودورسازانی همچون ایران خودرو برآن بوده‌اند تا گام های عملی در راه تحقق این مهم بردارند. گروه صنعتی ایران خودرو نسبت به سایر شرکت های فعال در این صنعت پیشروتر بوده واز ۱۵ سال پیش خودروهای نمونه با فناوری الکتریکی و هیبریدی طراحی و تولید کرده است. این واحد صنعتی توان تولید خودرو براساس پیشرفت های زنجیره تامین جهانی دارد، هرچند برای این موضوع نیازمند واردات برخی از قطعات جهت مونتاژ است. به هر میزان گروه صنعتی ایران خودرو در طراحی و تولید خودروهای برقی پیشرفت داشته، به همان میزان باید سایر صنایع به ویژه الکترونیک و انرژی در کشور رشد کنند. باتری، بردهای الکترونیکی و قطعات افزایش ولتاژ از مهم ترین اجزای خودروهای برقی است که کشور هنوز وابستگی دارد. به عبارتی دیگر می‌توان گفت آنچه که تا کنون مانع رسیدن ایران خودرو به هدفگذاری‌ها شده است، ضعف‌ها در زنجیره تامین است که برگرفته از کم‌کاری‌ها در سایر بخش‌ها از جمله در حوزه الکترونیک کشور است. با این وجود عملکرد ایران خودور نشان میدهد که در مسیر تحقق هدفگذاری‌ها تلاش نموده تا ظرفیت‌های کشور را فعال نماید چنانکه سیاست این شرکت به جای واردات، تکیه بر توان داخل و طراحی محصول برقی با دانش جوانان ایرانی است. ایران‌خودرو به عنوان تولیدکننده پیشرو در عرصه خودروهای برقی، پذیرفته است که ورود این فناوری جدید به کشور نیاز به فرهنگ‌سازی دارد، بنابراین از این‌که در این حوزه، هزینه‌های معنوی این فرهنگ‌سازی را بر عهده داشته باشد، اگر در نهایت به نفع منافع ملی و استفاده مصرف‌کنندگان ایرانی از محصولاتی با کیفیت‌تر  باشد، استقبال می‌کند.

ایران خودرو پیشگام و پشتیبان تولید خودروی برقی

نکته قابل توجه اینجاست که این گروه صنعتی نه تنها دانش فنی طراحی قطعات محصولات برقی را دارد، بلکه در طراحی و ساخت قطعات الکترونیکی و الکتریکی خودروهای برقی به زنجیره تامین نیز کمک کرده است. ری‌را و تارا اولین خودروهای برقی داخلی هستند که با نگاه حمایت از تولید، طبق منویات مقام معظم رهبری به دست متخصصان ایران خودرو طراحی شده است. این خودروها نمونه عینی از ظرفیت‌ها و توانایی داخلی کشور در جهت بهبود وضعیت خودروسازی کشور بویژه در حوزه برقی است که با ابتکار عمل‌ها و طراحی‌های ایران خودرو صورت گرفته است. رویکردی که نه تنها در قبال خودروهای برقی بلکه در قالب وسایل حمل و نقل عمومی نیز می‌تواند اجرایی شود.

ری را برقی

اتوبوس برقی نیز از دیگر دستاوردهای ایران خودرو است که ظرفیت تولید قابل توجهی دارد و ایران خودرو می‌تواند نیاز داخل را تامین کرده و شهرداری ها را از واردات خودروهای کارکرده بی نیاز کند و این موضوع با سفارشگذاری بهره برداران از جمله شهرداری ها در حمایت از تولید داخل و حمایت نهادهایی چون مجلس محقق خواهد شد. این رویکردها می‌تواند مولفه‌ای باشد تا در کنار ارتقای سطح تولید خودرو در کشور، بهبود وضعیت هوا، مولفه‌ای برای نقش آفرینی ایران در بازار جهانی خودرو باشد. به هر تقدیر آنچه مسلم است آنکه ایران خودرو توانسه به عنوان پیشران صنعت خودروی کشور گام‌های موثری جهت ارتقای سطح کیفی محصولات خویش بردارد که حمایت‌های عملی در چرخه تامین می‌تواند زمینه ساز تسریع در این روند باشد.

 

لینک کوتاه خبر : https://eghtesadkhodro.com/?p=46460

منبع اقتصادخودرو
توسط کامیار زین العابدینی
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.