دلایل ورود شاخص کُل بورس به کانال یک میلیون و 200 هزار واحدی/ نقاط ارزنده سهام «ایران خودرو» و «سایپا» چه قیمت هایی است؟!

در گفت و گوی اختصاصی «اقتصاد خودرو» با حسین مرید سادات؛ کارشناس بازار سرمایه بررسی شد

بورس اوراق بهادار تهران در روزهای اخیر، عمدتاً گرایش به ریزش و کاهش داشته و از روز یک شنبه اول آبان 1401 وارد کانال پایین تر یعنی کانال یک میلیون و 200 هزار واحدی شده. در حالی که شاخص کل بورس در دو ماهه اول سال 1401، رشد نسبتاً شتابانی را نشان می داد و بازدهی و رشد این بازار بیش از بازدهی بازارهای موازی و رقیب از جمله بازار طلا و دلار بود.

0

اقتصاد خودرو بورس اوراق بهادار تهران در روزهای اخیر، عمدتاً گرایش به ریزش و کاهش داشته و از روز یک شنبه اول آبان 1401 وارد کانال پایین تر یعنی کانال یک میلیون و 200 هزار واحدی شده. در حالی که شاخص کل بورس در دو ماهه اول سال 1401، رشد نسبتاً شتابانی را نشان می داد و بازدهی و رشد این بازار بیش از بازدهی بازارهای موازی و رقیب از جمله بازار طلا و دلار بود.

در گفت و گوی «اقتصاد خودرو» با دکتر حسین مرید سادات – تحلیلگر بازارهای مالی و بازار سرمایه- وضعیت کنونی بورس تهران و به طور مشخص وضعیت گروه بورسی خودرو و ساخت قطعات را بررسی کرده ایم که متن کامل این گفت و گو را می خوانید.

*****

در گفت و گوی اختصاصی «اقتصاد خودرو» با حسین مرید سادات؛ کارشناس بازار سرمایه بررسی شد

 

*در روز شنبه که آخرین روز مهر 1401 بود، شاخص کُل بورس تهران با حدود 1200 واحد به یک میلیون 308 هزار واحد کاهش پیدا کرد. در روزهای قبل از آن هم، شاخص کل بورس تلاش می کرد که به کانال پایین تر سقوط نکند، اما در روز یک شنبه اول آبان ماه جاری، شاخص کل با 12 هزار واحد کاهش، وارد کانال یک میلیون و 200 واحدی شد و در روزهای بعد، ریزش شاخص ادامه پیدا کرد.

در روز چهارشنبه 4 آبان ماه جاری، شاخص کل بورس با کاهش قابل توجه حدود 26 هزار واحدی، به یک میلیون و 241 هزار واحد رسید و ارزش کل بازار هم 5664 هزار میلیارد تومان (5.6 تریلیون تومان) کاهش پیدا کرد.

با توجه به مقاومت شاخص کل در هفته های اخیر، برای این که وارد کانال یک میلیون و 200 هزار واحدی نشود چه اتفاقی افتاد که ریزش جدی شد و شاخص کل بورس وارد این کانال شد؟

 

-اتفاق بدی که افتاد این بود که بازار در محدوده یک میلیون و 290 هزار واحد مقاومت کرد. این محدوده یک محدوده تکنیکالی بسیار معتبر بود و هم از نظر استاتیک، هم از نظر دینامیک، هم از نظر اندیکاتور ایچیموکو و هم از نظر اندیکاتور فیبوناچی (ابزار تشخیص محدوده اصلاح)، یک محدوده ای بسیار معتبر برای چرخش و افزایش بود ولی وقتی این محدوده از دست رفت، کُل بازار ریخت.

این ریزش ها و فشار فروش ها، دو دلیل داشت. این دو دلیل مربوط به اتفاقات شرکت های فولاد مبارکه و میدکو در بورس بود و فشارهای فروش سنگینی ایجاد شد. چرا که بخشی از سهام شناور این شرکت ها فریز بودند ولی در ادامه قابلیت داد و ستد پیدا کردند.

این اتفاق در مورد فولاد مبارکه باعث شد که قیمت سهام این شرکت، در یک روز 7 درصد کاهش پیدا کند که کاهش بسیار سنگینی برای نمادی به این بزرگ بود. این شرکت بزرگ بورسی، بازار گردان هایی هم دارد. این وضع نشان داد که بازار دچار پنیک (اضطراب و وحشت) شده.

محدوده یک میلیون و 290 هزار واحد که از دست رفت، حد ضرر برخی سهامداران فعال شد. به هر حال، ریسک های پیش روی بازار، مذاکرات برجام و کاهش ارزش معاملات روزانه بازار، چشم انداز کاملاً مثبتی را نشان نمی داد. بازاری که به طور نرمال باید روزانه حداقل 7 هزار میلیارد تومان ارزش معاملات آن باشد الان در حد 1500 میلیارد تومان تا 2 هزار میلیارد تومان ارزش معاملات روزانه دارد.

این حالت به معنای غیر عادی بودن بازار از یک طرف بود و و از طرف دیگر نشان دهنده این بود که خریداری وجود ندارد. البته نبود خریدار، کاملاً مشهود بوده و سهام ارزنده را نمی خرند. اعداد پایینی را در تابلوی معاملات بورس می بینیم ولی برخی به امید این که در قیمت های پایین تر بخرند، دست نگه داشته اند.

در مجموع، این هفته ای که گذشت، هفته خوبی برای بازار نبود. به خاطر این که حمایت معتبری از دست رفت و منتظر یک میلیون و 220 هزار واحد خواهیم نشست تا ببینیم آیا بازار می تواند تغییر روند بدهد، یا این که شاخص کل به سمت اعداد پایین تر خواهد رفت.

 

*برخی تحلیلگران بورس می گویند اگر حمایت ها از دست برود شاخص کل تا یک میلیون و 206 هزار واحد کاهش پیدا می کند. آیا جنابعالی، امید دارید که ریزش شاخص بورس ادامه پیدا نکند و از نظر شما احتمالاً به آن محدوده ای که برخی تحلیلگران می گویند نمی رسد؟

 

-با این فشار فروشی که در روز چهارشنبه 4 آبان ماه جاری دیدم، شاخص کل می تواند به آن محدوده هم برسد. معمولاً هر وقت بازار دچار ریزش می شود یک جلسه برگزار می کنند و فرمان صعودی بودن بازار را صادر می کنند.

با این وضعیت که من در بازار می بینیم، بعید نیست که شاخص بورس، بیش تر کاهش پیدا کند. متاسفانه با این اطلاعاتی که وجود دارد، بنده وضعیت خوبی را پیش بینی نمی کنم. حتی من جریان خروج پول از صندوق های با درآمد ثابت را دیدم که گویای این است که کلاً پول از بازار خارج می شود.

در حالی که صندوق های با درآمد ثابت، یک جای امن بود برای این که هر وقت بازار، پنیک شود، پول های ترسو به این صندوق های با درآمد ثابت بروند. در حالی که ما الان، هم خروج پول از بازار داریم و هم خروج پول از صندوق های با درآمد ثابت که نشان دهنده پنیکی است که در بازار ایجاد شده.

 

*در روز چهارشنبه 4 آبان ماه، قیمت سهم های زیادی از جمله شرکت های فولاد مبارکه، سایپا و ایران خودرو، کاهش پیدا کرده و منفی شدند و در مقابل، تعداد 62 شرکت افزایش ناچیز قیمت سهام داشتند. در مجموع، تعداد 562 شرکت بورسی، نمادشان منفی شد یعنی قیمت سهام 80 درصد از شرکت های حاضر در بورس، کاهش پیدا کرد.

به نظر شما در این حالت که بورس روند نزولی دارد، چرا قیمت سهام برخی شرکت های بورسی افزایش داشت و چگونه است که 62 شرکت، یک مقدار افزایش قیمت را تجربه کردند و متفاوت از بقیه شرکت ها هستند؟

 

-این شرکت ها که سهام شان افزایش قیمت داشتند، شرکت هایی هستند که پروژه شده اند، یعنی سهم های کوچک بازار هستند که حجم بازار پایینی دارند. به نوعی صاحبان این سهم ها از آنها حمایت کرده و در نتیجه مثبت هستند. در حالی که کلیّت بازار، این طور است که سهام حدود 560 شرکت، کاهش قیمت داشته اند.

البته برخی از نمادهای بورسی هم بسته شد و فعلاً سهام آنها قابل خرید و فروش نیست از جمله شرکت مخابرات ایران و شرکت شستا تا کاهش آنها بر شاخص کل بورس تاثیر نگذارد.

نماد مخابرات، چند روز است که بسته شده و نماد شستا را در روز چهارشنبه 4 آبان بستند تا تاثیرات آنها کمتر شود. بنابراین، شرکت هایی که سهام آنها رشد قیمت داشت، شرکت های کوچکی هستند که تاثیر قابل توجهی هم بر بازار بورس ندارند.

دلایل ورود شاخص کُل بورس به کانال یک میلیون و 200 هزار واحدی/ نقاط ارزنده سهام «ایران خودرو» و «سایپا» چه قیمت هایی است؟!

*اگر نماد شرکت های بزرگ بورسی بسته نمی شد، آیا قطعاض شاخص بورس به همان محدوده یک میلیون و 206 هزار واحد و کمتر سقوط می کرد؟

 

-مهم نیست که در یک مرحله به آن محدوده می رسیم یا نه. اول این که ما با یک محدوده و زون مشخص کار داریم و به همین دلیل درباره محدوده یک میلیون و 220 هزار واحد تا یک میلیون و 200 هزار واحد صحبت می کنیم. چرا که انتظار داریم بازار از این محدوده برگردد و افزایش پیدا کند.

با این حال، بر اساس وضعیت معاملات در بازار، می توان گفت که این وضعیت فعلی نشان دهنده برگشت بازار و افزایش شاخص بورس نیست. متاسفانه اعداد و ارقامی که ما می بینیم اعداد و ارقام ترسناکی هستند و این وضع، نشان از فشار فروش دارد. به هر حال، افرادی هستند که خانه و خودروی خودشان را فروخته اند و الان با 80 یا 90 درصد ضرر از بازار خارج می شوند.

 

*آیا در همین حالت فعلی، سهامی که این افراد می خواهند بفروشند خریدار دارند؟

 

-خیر. برخی سهم ها هستند که  واقعاً ارزنده هستند ولی خریدار ندارند. در این حالت، دیگر چه انتظاری دارید از سهم هایی که ارزنده هم نیستند.

 

*جنابعالی می گویید که این افراد می خواهند سهم های خودشان را با ضرر بفروشند…

 

-بله. می خواهند فقط بفروشند چون از وضعیت کسل کننده بورس، خسته شده اند. مردم خسته شده اند چرا که در اقتصاد کشور، بلاتکلیفی وجود دارد. بازار بورس، آینه تمام نمای اقتصاد کشور بوده و وقتی تصمیمات خلق الساعه وجود دارد، وقتی عدم حمایت از بازار بورس وجود دارد و وقتی عده ای داده می شود که محقق نمی شود، در نتیجه مردم ترجیح می دهند پول خودشان را از بورس خارج کنند و سکه با 2 میلیون تومان حباب بخرند. این افراد می گویند ما حداقل سکه را در اختیار داریم.

 

*در روز چهارشنبه، 24 نماد بورسی، صف خرید داشتند و ارزش این صف خرید 66 میلیارد تومان بود. از طرفی، 194 نماد هم صف فروش داشتند و ارزش صف فروش 364 میلیارد تومان بود. این صف خرید مختص چه سهم هایی بوده و در این وضعیت، چرا برخی افراد یا شرکت ها به راحتی سهام جدید می خرند؟

 

-معمولاً این خریدها، اُردِرهای(سفارش گذاری خرید) حمایتی هستند. اگر سهمی، صاحب داشته باشد و سهامدار عمده داشته باشد آنها از سهم های خودشان حمایت می کنند. به نظر من، بخش اعظم این اُردرها، اردرهای حمایتی هستند، یعنی کسی نیست که الان بخواهد در صف خرید، خریدی انجام بدهد مگر این که یک خبر رانتی داشته باشد.

 

*از طریق همین کسانی که در صف خرید هستند آیا بالاخره یک مقدار سرمایه جدید وارد بورس می شود؟

 

-خیر.اصلاً ورود پول به بورس وجود ندارد و مدت زیادی است که ورود پول نداریم. من اگر نمودار ورود پول را به شما نشان بدهم تعجب می کنید. ما در مهر ماه امسال 4 هزار و 850 میلیارد تومان، خروج پول از بازار داشتیم. شاید در هفته ای که گذشت یعنی در روزهای 30 مهر تا 4 آبان امسال، حدود 800 میلیارد تا 1000 میلیارد تومان خروج پول از بازار داشتیم. الان به طور هفتگی بالای 1000 میلیارد تومان، پول از بازار خارج می شود.

 

*در روز سه شنبه 3 آبان جاری در حد 399 میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد و در روز چهارشنبه 4 آبان 476 میلیارد تومان پول از بورس خارج شد. حدود 80 میلیارد تومان در روز چهارشنبه بیش از روز سه شنبه از بورس خارج شده.

این مقدار خروج پول از بورس، چطور اتفاق افتاده و آیا برای خرید سهام این افراد، خریدار وجود داشته که این سهامداران، سهم های خودشان را فروخته و از بورس خارج شده اند؟

 

-خروج پول، در زمانی اتفاق می افتد که سهامدار حقیقی بفروشد و حقوقی بخرد، یعنی حقیقی ها می خواهند از بازار خارج شوند و حقوقی ها خرید را انجام می دهند.

 

*الان شرکت ها و حقوقی هایی که سهام جدید می خرند، در حقیقت خریدار سهم های ارزان هستند و از این فرصت و فضای نا امیدی در بورس، برای خرید استفاده می کنند؟

 

-شرکت های بورسی، بازار گردان هایی دارند و بازار گردان ها این خریدها را انجام می دهند. برای مثال، شرکت فولاد مبارکه، بازار گردان دارد و روزانه 20 یا 30 میلیون برگه سهام را می خرد. این سهم ها را از حقیقی ها می خرند و این موضوع، به نوعی همان خروج پول است که در بازار اتفاق می افتد.

 

*به طور خاص، وضعیت گروه بورسی «خودرو و ساخت قطعات» در کلیّت بازار چگونه هست و این گروه، در مقایسه با گروه های دیگر چه روندی دارد؟

 

-اصلاً وضعیت این گروه بورسی، خوب نیست چرا که سهم های این گروه، نقاط حمایتی خوبی را از دست داده اند. برای مثال، ما باید ببینیم بازار به قیمت 180 تومانی هر سهم ایران خودرو واکنش نشان می دهد یا نه. سهم ایران خودرو، حمایت های 220 تومان و 200 تومان را داشت ولی آنها را از دست داد.

قیمت سهام ایران خودرو به 170 تومان رسید ولی با واگرایی چرخید و وارد فاز اصلاحی شد و یک مقدار قیمت آن افزایش پیدا کرد. البته فقط گروه خودرویی نیست که این طور است و کلیّت بازار، در فشار فروش است. ما الان نمی توانیم سهام خوب و بد را از هم تشخیص بدهیم. به دلیل این که که کُل بازار، دچار کُلپس (سقوط قیمتی) یا پنیک شده.

 

*معمولاً قیمت هر سهم ایران خودرو در محدوده بالای 200 تومان بود و الان به زیر 200 تومان آمده. از طرف دیگر، قیمت هر سهم سایپا کمتر از 200 تومان بود و الان قیمت آن به 159 تومان رسیده. وضعیت سایپا در بورس تهران چطور است؟

 

-نقطه حمایتی سهام سایپا 150 تومان است. محدوده 150 تومان سهام سایپا و محدوده 160 تومان سهام ایران خودرو، مهم است و ما باید ببینیم این نواحی باعث چرخش بازار و افزایش قیمت این سهام می شوند یا نه.

دلایل ورود شاخص کُل بورس به کانال یک میلیون و 200 هزار واحدی/ نقاط ارزنده سهام «ایران خودرو» و «سایپا» چه قیمت هایی است؟!

*وضعیت بقیه شرکت های خودرویی و قطعه سازی کُل گروه خودرو و ساخت قطعات به چه صورت است؟

 

-شرکت های حوزه قطعات، در مقایسه با شرکت های خودروسازی، عملکرد بهتری داشته اند و عملکرد خودروسازان، ضعیف تر بوده است. در مجموع، گروه خودرویی بعد از این که خبرهای مثبتی در مورد مذاکرات برجام، منتشر شد رشدهای خوبی داشتند و سهام شرکت های گسترش سرمایه گذاری ایران خودرو، سایپا و ایران خودرو به خوبی رشد کردند.

با این حال، بعد از این که مذاکرات برجام به نتیجه قطعی نرسید اوضاع تغییر کرد. البته گروه خودرویی، جزو گروه های کلاسیک بازار بوده و هر موقع، وضع گروه خودرویی خوب باشد، وضع کل بازار می تواند خوب شود.

در حال حاضر، گروه خودرویی بورس، دچار فشار فروش است ولی به حمایت های خیلی خوبی نزدیک شده. با این حال، سهام این شرکت ها به حمایت های خوبی برای خرید نزدیک شده.

 

*جنابعالی پیش بینی نمی کنید که قیمت سهام شرکت های خودرویی، ریزش کنند و در مجموع به این موضوع اعتقاد ندارید که سقوط بیش تر اتفاق می افتد؟

 

-در چارچوب یک بررسی تاریخی، می توانم بگویم در دوره های مشابه، ریزش هایی اتفاق می افتد ولی بازار به برخی اعداد و ارقام حساس بوده و خریدار برخی سهام است. برای مثال اگر قیمت هر سهم ایران خودرو به 160 تومان برسد بازار آن را می خرد. همچنین اگر قیمت هر سهم سایپا به 150 تومان برسد بازار آن را می خرد. حالا ما باید ببینیم تحولاتی در مورد سهام این شرکت ها رخ می دهد یا نه.

 

*به هر حال، تعداد تولید خودرو در سال 1401، تاحدی افزایش پیدا کرده است. آیا این افزایش تیراژ می تواند تاثیرات مثبتی بر سهام شرکت های خودروساز داشته باشد؟

 

-متاسفانه شرکت های خودروساز، زیاندِه هستند و تولیدات آنها ربطی به قیمت سهام آنها ندارد. این شرکت ها به خاطر تصمیمات غلط، برای مدتی زیادی زیاندِه بوده اند و زیان انباشته زیادی دارند.

 

*اگر برجام دوباره اجرا شود، شرکت های خودرو سازی ایران رونق بیش تری پیدا می کنند و این شرکت ها می توانند با شرکت های خارجی همکاری داشته باشند. جنابعالی آینده بورس و شاخص کل بورس را چگونه پیش بینی می کنید؟

 

-من منتظرم شاخص کُل بورس به محدوده یک میلیون و 220 هزار واحد برسد. در این محدوده، اگر ورود پول به بازار را داشته باشیم و اگر حجم معاملات روزانه بورس بالا برود، بازار می تواند یک تغییر روند داشته باشد. اگر هم وضع بازار، مثل همین روزهای اوایل آبان ماه باشد، متاسفانه باید بگویم شاید بازار برای کف پایین تر حرکت کند. اطلاعات مربوط به میزان معاملات بورس، اطلاعات جذابی نیست.

 

لینک کوتاه خبر : https://eghtesadkhodro.com/?p=30668

منبع اقتصادخودرو
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.