شاهین اتوماتیک ظرفیت برون مرزی شدن را دارد

صنعت خودرو کشور همچنان با  تلاطم‌های گاه و بی گاه بازار و یکی به دو کردن خودروسازان و شورای رقابت و تعزیرات، دیدگاه‌های دوگانه دولتی بودن و خصوصی شدن، قیمت دستوری یا قیمت آزاد و… روبرست، اما روند کاری برخی خودروسازان از دیدگاه‌های آینده محور آنها برای ارتقای میزان و کیفیت تولید و عبور از مرزهای کشور حکایت دارد.

0

اقتصاد خودرو-صنعت خودرو کشور همچنان با  تلاطم‌های گاه و بی گاه بازار و یکی به دو کردن خودروسازان و شورای رقابت و تعزیرات، دیدگاه‌های دوگانه دولتی بودن و خصوصی شدن، قیمت دستوری یا قیمت آزاد و… روبرست، اما روند کاری برخی خودروسازان از دیدگاه‌های آینده محور آنها برای ارتقای میزان و کیفیت تولید و عبور از مرزهای کشور حکایت دارد. در حالی برخی خودروسازان مونتاژی (خصوصی‌ها) همان رویه گذشته مونتاژکاری و گران فروشی و تعیین تکلیف نکردن برای گران فروشی 100 تا 800 میلیونی را طی می کنند و با ادعای زیان انباشته هر روز به دنبال تبدیل صنعت خودرو به یک صندوق صرفا درآمدزا برای خود هستند که برخی خودروسازان همچون گروه سایپا به رغم کاستی های غیر قابل انکار، در مسیر رفع نواقص و ارتقای سطح کیفیت و میزان تولید هستند. برآوردهای کارشناسی نشان می‌دهد که سایپا که در کنار ایران خودرو با رویکردی دولتی فعالیت می‌کنند بر خلاف مونتاژی ها یا همان خصوصی‌ها توانسته‌اند گام‌های قابل توجهی در جهت ایجاد تغییرات زیربنایی در تولیدات خود بردارند و در کنار افزایش تولید به سمت بهبود کیفیت و نیز تولید خودروهایی با ویژگی‌های خودروهای روز جهان حرکت نمایند. هر چند که کاستی‌ها و مسیر طولانی تا رسیدن به ظرفیت‌ها و کیفیت خودروهای خودروسازان بزرگ جهان باقی است اما رویکردهای شرکت‌هایی همچون سایپا به بهره گیری از نیروی جوان و شرکت‌های دانش بنیان امیدها را برای تحقق این مهم افزون کرده است. یکی از طراحی‌ها و اقدامات صورت گرفته از سوی سایپا را می‌توان در به روز رسانی شاهین در چارچوب شاهین اتوماتیک می‌توان مشاهده کرد که مدت‌ها بود مشتریان سایپا انتظار و مطالبه تحقق آن را داشتند و سرانجام سایپا با تکیه بر دانش داخلی و طراحی روز جهان توانست این مطالبه را محقق سازد.

فروش فوق العاده خودرو شاهین در بورس کالا

شاهین اتوماتیک با هماهنگی بین قطعات مختلف بدنه و طراحی زیبا، یکی از جذاب‌ترین و یکپارچه‌ترین خودروهای تولید داخل در چند سال اخیر است. طراحی شاهین اتوماتیک تفاوت چندانی با شاهین دنده‌ای ندارد، اما برخی تغییرات ظاهری جزئی باعث شده‌اند این خودرو ظریف‌تر شود.

تجهیزات خاص و الکترونیکی شامل استاندارد حفاظت از عابر پیاده، ESC، GSI، سیستم مولتی مدیا 10 اینچی، در کنار  ایمنی بالا که بر گرفته از کسب استاندارد تست تصادف، استاندارد حفاظت از عابر پیاده، استفاده از فولادهای با مقاومت بالا HSS، تکنولوژی ساخت رباتیک در خط بدنه(53 ربات و 5 خط کنترل فرآیند کیفیت (EMS)) ، قابلیت اخذ استاندارد ایمنی یورو ان کپ و …است. در کنار سیستم های الکتریکی و الکترونیکی یکپارچه در خودرو شامل سیستم کنترل مرکزی خودرو (BCM)، شبکه انتقال دیتا CAN و… از نکات قابل توجه در این خودرو است. در همین حال پیشرانه 1.5 لیتری توربوشارژر شاهین حداکثر 110 اسب بخار قدرت و 178 نیوتن متر گشتاور آزاد می‌کند که از طریق گیربکس اتوماتیک CVT به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود. در کنار مسائل فنی که به گفته مسئولان سایپا ارتقای کیفی آن با هدف جلب رضایت بیشتر مشتریان و ورود به بازارهای منطقه‌ای و جهانی در دستور کار می‌باشد در حوزه زیبایی و بصری نیز توجهی خاص در این خودرو صورت گرفته است.

افزوده شدن تزئینات کرومی به بدنه، طراحی جدید رینگ‌ها و استفاده از شیشه‌های دودی در قسمت عقب، از جمله تغییراتی هستند که به ظاهر خودرو جلوه‌ای لوکس‌تر بخشیده‌اند. همچنین، جلوپنجره شاهین اتوماتیک با تزئینات کرومی، حسی شبیه به جلوپنجره خودروهای جدید چری به خود گرفته است. تمامی این تغییرات باعث شده‌اند شاهین اتوماتیک نسبت به نسخه دنده‌ای خود ظاهر بهتری داشته باشد.

در داخل کابین شاهین اتوماتیک، تغییرات بیشتری مشاهده می‌شود. کابین این خودرو اکنون از تریم دو رنگ بهره‌مند شده است و قسمت‌هایی از داشبورد و روکش داخل درها کرم رنگ هستند. ترکیب رنگ کرم و مشکی به همراه قطعات دکوراتیو چوب، موجب شده است تا کابین این خودرو حس زیبایی و تجمل را به بیننده منتقل کند. صفحه نمایش سیستم سرگرمی اکنون از نوع 10 اینچی لمسی است و صندلی‌های عقب نیز دارای نمایشگر هستند. دکمه‌های کروز کنترل نیز در سمت راست فرمان مشاهده می‌شوند.

 شاهین اتوماتیک ظرفیت برون مرزی شدن را دارد

 

به گفته کارشناسان قطعات مختلف بدنه این خودرو از ابتدا تا انتها با یکدیگر همخوانی دارند و در مجموع با خودرویی زیبا روبرو هستیم. فضای مناسب و کافی برای سرنشینان جلو و عقب نسبت به خودروهای هم کلاس از دیگر مشخصات این خودرو است. در باب قیمت نیز گروه خودروسازی سایپا پس از اعلام قیمت پایه شاهین اتوماتیک CVT توسط شورای رقابت، قیمت نهایی این خودرو را به مشتریان خود اعلام کرد.

قیمت مصوب شاهین اتوماتیک CVT تیپ G برای مشتریان ۶۴۱ میلیون و ۷۱۸ هزار تومان خواهد بود. این عدد شامل قیمت پایه، مالیات، عوارض، بیمه و… می شود و در نهایت شاهین CVT تیپ G با بهای تمام شده به دست مشتریان می رسد.

در نهایت آنکه، آنچه شاهین اتوماتیک سایپا مشاهده می‌شود به رغم کاستی‌ها و برخی دیدگاه‌های کارشناسانه در باب کیفیت و قیمت که شامل تمامی خودروهای ایرانی می‌باشد، در مجموع این خودرو می‌تواند گامی قابل توجه در مسیر تقویت توان خودروسازی کشور باشد.

آنچه در این صنعت مشاهده می‌شود آن است که بخش خصوصی این صنعت تا به امروز به رغم شعار کارکردهای خصوصی سازی عملا نتوانسته نقشی در ارتقای این صنعت داشته باشد و بیشتر جنبه بنگاه‌های اقتصادی درآمد زا برای مدیران و دست اندرکارانشان را داشته اند و اگر قرار به تغییر و تحولی در این صنعت باشد همچنان چشم امیدها به خودروسازانی همچون ایران خودرو و سایپا است که گام‌هایی برای ارتقای کیفیت و تنوع بخشی به محصولات برداشته اند. در این میان سایپا توانسته نقشی قابل توجه‌ را ایفا نماید که شاهین اتوماتیک نمودی از این کارکرد است که با بهره‌گیری از نظرات مصرف کنندگان و متخصصان صنعت خودرو می‌تواند نه تنها در بازار داخلی که در عرصه بیرونی نیز حرفی برای گفتن داشته باشد.

 

لینک کوتاه خبر : https://eghtesadkhodro.com/?p=45039

منبع اقتصادخودرو
توسط زهرا واثق‌نیا
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.